Facebook oskarżany o seksizm. Wzmacnia uprzedzenia w procesie rekrutacji

Organizacja ochrony praw człowieka Global Witness zarzuciła Facebookowi łamanie zasady równości płci w sposobie obsługi ofert pracy w Wielkiej Brytanii. Stwierdziła, że algorytm był stronniczy przy profilowaniu tego, kto zobaczy oferty.

Udostępnij artykuł:
Facebook oskarżany o seksizm. Wzmacnia uprzedzenia w procesie rekrutacji

Jak informuje serwis BBC News, organizacja Global Witness stworzyła cztery ogłoszenia o pracę oparte na prawdziwych ofertach z indeed.com dla opiekunów przedszkolnych, mechaników, pilotów i psychologów. Organizacja zaznaczyła, że reklamy powinny być oglądane przez dorosłych z Wielkiej Brytanii. "Oznaczało to, że decyzja, komu wyświetlać reklamy, zależy wyłącznie od algorytmu Facebooka, a to, co zdecydował, wydaje nam się jawnie seksistowskie" - powiedziała w rozmowie z BBC Naomi Hirst z Global Witness.

Okazało się, że oferty pracy dla mechaników wyświetlano w 96 proc. przypadków mężczyznom, dla opiekunów przedszkolnych w 95 proc. przypadków kobietom, dla pilotów linii lotniczych - 75 proc. stanowili mężczyźni, dla psychologów - 77 proc. stanowiły kobiety.

Algorytm zaprojektowano tak, aby jak najwięcej osób kliknęło reklamy, ale Global Witness twierdzi, że utrwala to, a nawet wzmacnia uprzedzenia w procesie rekrutacji.

Ravi Naik, prawnik pracujący dla organizacji, powiedział, że obawia się, iż mechanizmy reklamowe Facebooka mogą prowadzić do łamania przez klientów sieci społecznościowej przepisów dotyczących równości. "Ma to ogromne znaczenie, ponieważ cały model biznesowy Facebooka oparty jest na reklamie i jeśli ten model biznesowy skutkuje dyskryminacyjnymi praktykami, zmniejsza to zdolność Facebooka do prawidłowego działania" - dodał.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem