Facebook zapłaci mieszkańcom Illinois 550 mln dolarów za naruszenie prywatności

Facebook zgodził się wypłacić 550 milionów dolarów mieszkańcom amerykańskiego stanu Illinois, którzy w pozwie zbiorowym zarzucili gigantowi naruszenie prywatności. Chodzi o wykorzystanie technologii rozpoznawania twarzy do oznaczania osób na zdjęciach.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Facebook zapłaci mieszkańcom Illinois 550 mln dolarów za naruszenie prywatności
fot. materialy prasowe

W 2015 roku troje mieszkańców stanu Illinois zbiorowo wniosło pozew przeciwko Facebookowi. Serwis oskarżono o naruszenie stanowej ustawy Biometric Information Privacy Act, regulującej komercyjne wykorzystanie technologii rozpoznawania twarzy. Facebook stosuje ją do sugerowania nazwisk osób, które są widoczne na publikowanym zdjęciu.

Facebook idzie na ugodę i płaci 550 mln dolarów

Prawnicy mieszkańców Illinois argumentowali, że Facebook zbierał dane biometryczne milionów użytkowników bez ich zgody i bez informowania ich o tym, jak długo będzie przechowywać dane.

Adwokaci serwisu nie zgodzili się z tymi argumentami. Jednak sprawa przed sądem mogłaby narazić serwis na wielomiliardowe straty. Facebook poszedł na ugodę, w ramach której zapłaci łącznie 550 milionów dolarów - część trafi do pozywających mieszkańców stanu Illinois, część na pokrycie kosztów postępowania.

Prawnicy reprezentujący użytkowników Facebooka nazwali sprawę "największym w historii finansowym rozliczeniem pozwu dotyczącego prywatności".

- Biometria to jedno z dwóch podstawowych pól bitewnych, obok geolokalizacji,  które zdefiniują prawa do prywatności następnych pokoleń - skomentował ugodę Jay Edelson z Edelson PC, kancelarii reprezentującej mieszkańców Illinois.

Facebook uwzględnił to postępowanie ugodowe w swoim raporcie finansowym. Teraz ugodę musi zatwierdzić sąd.

Illinois jako jeden z dwóch stanów w USA (obok Kalifornii) ma kompleksowe prawo stanowe regulujące kwestie wykorzystywania technologii rozpoznawania twarzy do celów komercyjnych - przypomina USA Today.

Rosną zyski Facebooka

W ujęciu całorocznym przychody Facebooka poszły w górę o 27 proc. - z 55,84 do 70,7 mld dolarów. Te reklamowe zwiększyły się z 55,01 do 69,65 mld dolarów, a pozostałe z 825 mln do 1,04 mld dolarów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tak zarabia Kanał Zero. O połowę więcej z reklam

Tak zarabia Kanał Zero. O połowę więcej z reklam

Chiński e-commerce wart już ponad 11 mld zł w Polsce. Rząd mówi o nierównej konkurencji

Chiński e-commerce wart już ponad 11 mld zł w Polsce. Rząd mówi o nierównej konkurencji

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol