Firmy technologiczne finansują fake newsy. Strony z dezinformacją dostają z reklam 235 mln dol.

Firmy technologiczne i znane marki pośrednio wspierają przemysł zajmujący się produkcją i szerzeniem fake newsów w sieci - wynika z danych Global Disinformation Index. Zgodnie z nimi każdego roku na stronach zawierających dezinformacje pojawiają się reklamy o łącznej wartości około 235 mln dolarów. Wśród reklamodawców są znane marki, a branża przyznaje że to coraz większy problem.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Firmy technologiczne finansują fake newsy. Strony z dezinformacją dostają z reklam 235 mln dol.

Global Disinformation Index to organizacja non-profit zajmująca się m.in. zjawiskiem monitorowania problemu fake newsów i jego konsekwencji.

Teraz Global Disinformation Index opublikowała raport w którym wskazuje, że pośrednio za rozwój globalnego segmentu dezinformacji jest odpowiedzialny obecny model reklamowy i firmy technologiczne oferujące w nim swoje rozwiązania.

W ramach raportu przebadano reklamy pojawiające się na ponad 20 tys. stron internetowych, które organizacje typu fact-checkers zidentyfikowały jako miejsce publikujące regularnie materiały o charakterze dezinformacyjnym.

Z szacunków wynika że wspomniane strony funkcjonujące w rozmaitych częściach świata co roku uzyskują przychody z reklam w wysokości ok. 235 mln dol.

Reklamodawcami których promocje trafiają na strony szerzące fake newsy bywają znane i szanowane marki. Wśród przykładów podanych w raporcie znajduje się m.in. obecność koncernu Audi w serwisie RT znanym powszechnie z publikowania wielu nieprawdziwych lub zmanipulowanych informacji, reklamy marki Bohnam Auction Haouse na stronie antyszczepionkowej The Common Sense Now, czy też banery firmy technologicznej Egnyte pojawiające się na fake newsowej platformie Big American News.

We wnioskach z raportu Clare Melford, szefowa Global Disinformation Index zaznacza że niepokojące zjawisko finansowania fake newsów przez reklamodawców i firmy technologiczne wynika z funkcjonującego obecnie modelu reklamowego, który na skutek nieszczelności pozwala m.in. na zbyt łatwe monetyzowanie przestrzeni na stronach bez odpowiedniego sprawdzenia kontekstu w jakim pojawi się przekaz konkretnego reklamodawcy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jedna reklama, jedno pytanie i miliony wzruszeń. Wracamy do historii "Dziadka" z Allegro

Jedna reklama, jedno pytanie i miliony wzruszeń. Wracamy do historii "Dziadka" z Allegro

Były prezes TVN24 znów pracuje dla TVN. Doradza Kasi Kieli [NASZ NEWS]

Były prezes TVN24 znów pracuje dla TVN. Doradza Kasi Kieli [NASZ NEWS]

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Likwidacja stacji Paramountu. Polski oddział w końcu zabrał głos [TYLKO U NAS]

Likwidacja stacji Paramountu. Polski oddział w końcu zabrał głos [TYLKO U NAS]

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Szefowa social mediów odchodzi z Kanału Zero

Szefowa social mediów odchodzi z Kanału Zero