SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

FM Bank osiągnął próg rentowności, stawia na mikrofirmy

FM Bank, specjalizujący się w obsłudze mikrofirm, w IV kw. u. roku osiągnął próg rentowności i liczy, że 2012 roku zakończy zyskiem netto w wysokości kilkunastu milionów złotych, poinformował agencję ISB wiceprezes Tomasz Maciejewski.

"Ubiegły rok zakończyliśmy niewielką stratą, ale w czwartym kwartale osiągnęliśmy próg rentowności. W tym roku planujemy mieć kilkanaście milionów złotych zysku. Rozwijamy się cały czas dynamicznie oraz w zdrowy sposób. Rosną nasze przychody a koszty ryzyka utrzymujemy pod kontrolą" - powiedział Maciejewski w wywiadzie dla ISB.

Za cały 2011 r. bank zanotował niewielką stratę netto. Rok wcześniej sięgała ona 36,8 mln zł.

Bank zamierza osiągnąć na koniec bieżącego roku zwrot na kapitale (ROE) na poziomie 20%. Celem banku jest także obniżenie w 2012 roku wskaźnika koszty do dochodów (C/I) do poziomu ok. 60%.

"Nasza baza kosztowa jest dość stabilna, a wciąż zwiększamy wolumeny i liczbę klientów. Naszym celem są wysokie wskaźniki efektywności" - zaznaczył wiceprezes.

Wartość portfela kredytów brutto wyniosła 460 mln zł na koniec 2011 r. wobec ok. 200 mln zł rok wcześniej, zaś obecnie przekroczyła 500 mln zł. Są to głównie kredyty gotówkowe o średniej wartości 50-60 tys. zł udzielane mikrofirmom.

Depozyty FM Bank zbiera z kolei głównie od klientów detalicznych. Ich wartość wyniosła ponad 430 mln zł na koniec ub. r.

"Chcemy na koniec 2012 roku dojść do poziomu ponad 800 mln zł kredytów brutto. Depozyty powinny rosnąć razem z portfelem kredytowym. Jest to główne źródło finansowania naszej akcji kredytowej i dopasowujemy tempo akcji kredytowej do poziomu płynności" - powiedział Maciejewski.

FM Bank opiera swoją działalność na własnym, autorskim systemie oceny zdolności kredytowej, weryfikacji biznes planu przez bankowego doradcę oraz wizycie w siedzibie klienta.

Wiceprezes zaznaczył, że bank posiada środki na dalszy rozwój. W planach jest rozwój oferty bankowej w zakresie doradztwa księgowe prawnego i windykacyjnego dla mikrofirm, a także w dziedzinie produktów ubezpieczeniowych. FM Bank chce także rozpocząć obsługę mikroprzedsiębiorców i ich rodzin jako osób prywatnych.

"Chcemy, aby wartością banku były nie tylko wolumeny. Naszą przewagą jest to, że jesteśmy blisko naszych klientów, znamy ich biznesy i rozumiemy ich potrzeby. Priorytetem na ten rok jest dalsze zacieśnianie współpracy z klientami m.in. poprzez dostarczenie im nowych usług. Chcemy być postrzegani jako główny ekspert w segmencie mikrofirm" - zaznaczył wiceprezes.

Liczba klientów FM Banku wyniosłą 23 tys. na koniec 2011 r. i wzrosła o 9 tys. w skali roku.

FM Bank posiada 60 placówek, współpracuje także z pośrednikami finansowymi. Klienci mają także do dyspozycji internet i call-center. W ocenie Maciejewskiego, taki model dystrybucyjny jest optymalny.

Suma bilansowa przekroczyła 500 mln zł na koniec ub. r., a obecnie sięga 650 mln zł.

Współczynnik wypłacalności FM Banku wyniósł ponad 13% na koniec 2011 r.

Akcjonariuszami FM Banku są: fundusz private equity Abris Capital Partners, który poprzez spółkę celową FM Holdings 1 S.à r.l. jest większościowym akcjonariuszem, International Finance Corporation (IFC), organizacja członkowska grupy Banku Światowego oraz Piotr Stępniak, prywatny inwestor.

Dołącz do dyskusji: FM Bank osiągnął próg rentowności, stawia na mikrofirmy

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl