SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nadawca Fokus TV i Nowa TV z 37,6 mln zł wpływów i 12,1 mln zł straty w ub.r. Liczy na synergie z Polsatem

Spółka TV Spektrum, nadawca stacji Fokus TV i Nowa TV, w ub.r. zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 16,2 proc. do 37,61 mln zł oraz 12,15 mln zł straty netto (wobec 744,1 tys. zł straty w 2016 roku). Nadawca liczy na synergie z Telewizją Polsat oraz wejście Telewizji Polskiej na MUX-8.

Ewa Latkowska, prezes TV Spektrum Article

Zdecydowana większość wpływów sprzedażowych TV Spektrum pochodzi od jednostek powiązanych, co wynika z faktu, że nadawane przez nią kanały Fokus TV i Nowa TV w zakresie sprzedaży czasu reklamowego był obsługiwane przez IDMnet (z początkiem br. tę obsługę przejął Polsat Media).

Obie stacje są obecne m.in. w naziemnej telewizji cyfrowej. Fokus TV jest nadawany od kwietnia 2014 roku, a Nowa TV wystartowała w listopadzie 2016 roku. Uruchomienie tej drugiej stacji spowodowało duży wzrost kosztów operacyjnych TV Spektrum - z 32,2 mln zł w 2016 roku do 49,05 mln zł w ub.r.

Najbardziej poszły w górę wydatki na usługi obce (z 17,17 do 26,58 mln zł) oraz koszty amortyzacji (z 10,04 do 17,1 mln zł), natomiast nakłady na wynagrodzenia zmieniły się minimalnie. TV Spektrum zatrudniała 11 osób na etacie, z pozostałymi współpracowała w ramach umów cywilno-prawnych.

Mocno pogorszyły się wskaźniki rentowności firmy. Wynik z działalności operacyjnej zmalał ze 168,4 tys. zł zysku do 11,43 mln zł straty, a strata netto powiększyła się z 744,1 tys. zł do 12,15 mln zł.

94 proc. wpływów z emisji reklam

TV Spektrum zarabia przede wszystkim z emisji spotów reklamowych w Fokus TV i Nowa TV. W ub.r. przychody z tego tytułu wyniosły 35,58 mln zł, wobec 31,16 mln zł rok wcześniej. Nie podano, jakie wpływy reklamowe osiągnęła każda ze stacji.

Zwiększyły się też wpływy z emisji programów realizowanych np. na zlecenie reklamodawców (z 692,3 do 973,1 tys. zł) oraz licencji dla operatorów telewizyjnych (z 509,8 do 1,21 mln zł.

Według danych Nielsen Audience Measurement w maju br. Fokus TV miał 0,89 proc. udziału w rynku oglądalności (wobec 0,74 proc. rok wcześniej), a Nowa TV - 0,29 proc. (po wzroście o 0,1 pkt proc. w skali roku).

TV Spektrum narzeka na zasięg MUX-8, liczy na synergie z Polsatem

W sprawozdaniu za ub.r. zarząd TV Spektrum jako ważny czynnik wpływający na sytuację spółki wymienia nadal dość niski zasięg ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej, na którym jest nadawana Nowa TV.

- Osiągnięty ujemny wynik na działalności w dużej mierze wynika z wciąż niskiego poziomu dystrybucji technicznej kanału Nowa TV, co przekłada się bezpośrednio na niskie udziały oglądalności kanału na rynku - uważa kierownictwo spółki. - TVP rozważa włącznie swoich kanałów w drugiej połowie 2018 roku (trzy przyznane sloty czekają na Telewizje Polską), co niewątpliwie wpłynęłoby na wzrost atrakcyjności MUX-8 dla widzów - zaznacza.

Publiczny nadawca nie uruchomił swoich stacji na MUX-8, bo nie może się porozumieć co do opłat z firmą Emitel odpowiadającą za techniczną obsługę multipleksu. Spółki podjęły rozmowy pod koniec kwietnia (inaczej TVP mogłaby stracić rezerwację slotów), ale nie dogadały się przed startem piłkarskich mistrzostw świata. W konsekwencji TVP Sport w jakości SD zaczęło być nadawane na trzecim multipleksie (w miejsce TVP Rozrywki), gdzie pozostaje po zakończeniu mundialu.

Pod koniec ub.r. 15,46 proc. udziałów TV Spektrum kupiła Telewizja Polsat. Jednocześnie w całości przejęła od Grupy ZPR Media spółki nadające kanały Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV, za wszystkie zapłaciła 103 mln zł. W marcu br. Polsat dokupił 33,4 proc. udziałów TV Spektrum.

- Spółka pozyskała nowego udziałowca, będącego czołowym graczem na rynku telewizyjnym, co powinno umożliwić szereg synergii i przełożyć się na wzrost konkurencyjności - tak skomentował to zarząd TV Spektrum w sprawozdaniu finansowym.

Pozostałe 51 proc. udziałów spółki mają Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe.

Inne kanały z MUX-8 też ze stratami

Na ósmym multipleksie są też obecne Telewizja WP, Zoom TV i Metro. Ta pierwsza należy do notowanej na giełdzie Wirtualnej Polski. W pierwszym kwartale br. Telewizja WP zanotowała 2,89 mln zł wpływów sprzedażowych i 2,59 mln zł straty EBITDA, a w całym ub.r. - 8,13 mln zł wpływów i 12,55 mln zł straty EBITDA.

Zoom TV w ub.r. zanotowała 6,51 mln zł wpływów reklamowych i 11,82 mln zł straty. W styczniu br. notowane na giełdzie Kino Polska TV za 10 mln zł kupiło od PIKE pozostałe 30 proc. udziałów nadawcy Zoom TV, stając się jedynym właścicielem firmy.

Z kolei Metro zostało przejęte od Agory przez Discovery Polska, które w grudniu 2016 roku za 14 mln zł kupiło 48,94 proc. udziałów, a we wrześniu ub.r. pozostałe 51,06 proc. za 19 mln zł. Agora nie podawała dokładnych wyników finansowych stacji.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nadawca Fokus TV i Nowa TV z 37,6 mln zł wpływów i 12,1 mln zł straty w ub.r. Liczy na synergie z Polsatem

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość54321
Ten artykuł na ma błędy. Między inny IDMnet nie zajmuje się już sprzedażą czasu reklamowego tylko Polsat Media.
12 13
odpowiedź
User
Gość54321
Ten artykuł ma błędy. Między innymi IDMnet nie zajmuje się już sprzedażą czasu reklamowego tylko Polsat Media.
9 12
odpowiedź
User
Micx
Tvp sport hd na mux3? Marzenie...
16 8
odpowiedź
User
Dustman
Synergia z Polsatem = "Świat wg Kiepskich" na Fokus TV
21 8
odpowiedź
User
pulsraport
Wygląda na to, że dni newsów w Nowa TV są policzone...
będzie tak jak z Pulsem. Nikt nie będzie dłużej do tego dopłacał
21 8
odpowiedź