SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

„Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza” mocno straciły w 2014 r., a „Super Express” prawie nic. „Nie zależy nam, by ktoś nas lubił”

W 2014 roku prawie wszystkie dzienniki ogólnopolskie zanotowały spadki średniej sprzedaży ogółem. Najwięcej straciły „Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza”, a najmniej - „Super Express”. Na plusie rok zakończył tylko „Parkiet”.

Article

Liderem sprzedaży wśród dzienników w ub.r. był niezmiennie „Fakt” wydawany przez Ringier Axel Springer Polska. Jak wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl, jego średnia sprzedaż ogółem w 2014 roku wyniosła 324 603 egz., czyli 4,20 proc. mniej niż rok wcześniej.

- W minionym roku rozszerzyliśmy ofertę tematyczną „Faktu”, rozwinęliśmy nowoczesne poradnictwo, coraz więcej mamy twardych newsów, które mają wpływ na polską scenę polityczną. Starannie dobieramy tematy w działach wydarzenia i ludzie, jednocześnie wiernie trzymając się formuły tabloidu - mówi Wirtualnemedia.pl Robert Feluś, redaktor naczelny „Faktu”.

Jego zdaniem, to właśnie te działania przyczyniły się do wyhamowania trendu spadku sprzedaży dziennika, bo jeszcze w 2013 roku względem 2012 roku tracił on 9,3 proc., a teraz tylko 4,2 proc.

Wydawca mocno stawia też na rozwój serwisu internetowego Fakt.pl. - Niski poziom spadków sprzedaży wydania drukowanego następuje w czasie ogromnego wzrostu zasięgu i liczby użytkowników Fakt.pl. Wygrywamy walkę o uwagę tradycyjnego i nowego odbiorcy - komentuje Marcin Biegluk, dyrektor zarządzający marką „Fakt”.

Drugie miejsce w zestawieniu ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 170 247 egz. zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Zanotowała ona drugi największy spadek w segmencie, bo jej wynik w ub.r. zmniejszył się o 13,97 proc.

Wojciech Fusek, dyrektor wydawniczy i zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, podkreśla, że taki spadek to jednak najlepszy wynik od kilku lat.

- Koniec roku był szczególnie dobry - w ostatnich miesiącach spadki nie przekraczały 10 proc. Widzimy, jak nasze działania promocyjne i redakcyjne przynoszą rezultaty i jak co raz lepiej przeciwstawiamy się trendowi słabnącego czytelnictwa - mówi Wirtualnemedia.pl Fusek.

- W roku 2015 będziemy wzmacniali jeszcze nasze działania promocyjne i wprowadzali nowe projekty tak, by spadki były mniejsze, a w kolejnych latach - by zatrzymały się - dodaje Fusek.

Podkreśla, że wydawca nie patrzy już na czytelnictwo na papierze i w internecie osobno. W związku z tym wiosną ub.r. wprowadzano odpłatność za treści „Gazety Wyborczej” w sieci - na koniec września br. z jej płatnej subskrypcji w internecie korzystało już 21,2 tys. użytkowników.

Dane na koniec ub.r. spółka poda 20 lutego, ale wcześniej zapowiadała ona podwojenie liczby prenumeratorów (więcej na ten temat). - Rozbudowa serwisu Wyborcza.pl oraz formuły sprzedaży prenumerat cyfrowych pozwala nam poszerzać grono czytelników - podsumowuje dyrektor wydawniczy „GW”.

>>> Zobacz Jedynki gazet i magazynów w naszym nowym serwisie

Na podium rankingu znalazł się jeszcze „Super Express” (ZPR Media), W 2014 roku sprzedawał się on średnio każdego dnia w liczbie 152 041 egz. notując spadek o 1,41 proc. - najniższy w całym segmencie.

- Recepta na sukces jest w sumie dość prosta. "Super Express" ma bardzo dobrego redaktora naczelnego, który ma w zespole dużo lepszych od siebie i ciężej pracujących dziennikarzy. Z kolei ci dziennikarze oraz cały zespół mogą liczyć na fenomenalną pracę działu marketingu - wymienia Sławomir Jastrzębowski, redaktor naczelny „SE”. - Dodać można, że nie udajemy kogoś kim nie jesteśmy. A jesteśmy silnym, czasem brutalnym rzecznikiem interesów naszych czytelników i nie zależy nam, żeby nas lubił ktoś poza nimi - mówi szef dziennika.

Czwarta była „Rzeczpospolita” ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 55 849 egz. po spadku o 7,23 proc. Niewiele więcej, bo 7,33 proc. stracił konkurencyjny „Dziennik Gazeta Prawna”. Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 47 451 egz., co dało mu piątą lokatę.



Największy spadek w zestawieniu - wynoszący 20,92 proc. - odnotowała kierowana przez Tomasza Sakiewicza „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Średni sprzedażowy wynik tego dziennika w 2014 roku wyniósł 20 250 egz. W zestawieniu tytuł ten był siódmy.

Natomiast jedyny wzrost dotyczył wydawanej przez Gremi Business Communication „Gazety Giełdy Parkiet”, która znalazła się na ostatniej pozycji. Jej średnia sprzedaż ogółem w ub.r. zwiększyła się o 20,78 proc. do 4 592 egz. Ten wzrost to m.in. efekt udostępniania e-wydań dziennika dzień wcześniej przed ukazaniem się wersji papierowej. Rozwiązanie to wprowadzono w lutym zeszłego roku.

ZKDP

rok

Wirtualnemedia.pl

2014

2013

Tytuł

Średni nakład jednorazowy

Rozpow. płatne razem

Sprzedaż ogółem

Średni nakład jednorazowy

Rozpow. płatne razem

Sprzedaż ogółem

Fakt Gazeta Codzienna

449 556

324 603

324 603

469 033

338 835

338 834

Gazeta Wyborcza

253 772

191 711

170 247

292 910

220 069

197 882

Super Express

256 547

152 761

152 041

263 316

154 929

154 209

Rzeczpospolita

68 055

58 043

55 849

87 378

79 121

60 202

Gazeta Prawna

65 878

57 582

47 451

74 286

67 228

51 205

Przegląd Sportowy

68 047

34 723

34 723

77 368

38 272

38 272

Gazeta Polska Codziennie

70 568

20 262

20 250

88 691

25 621

25 608

Puls Biznesu

15 419

14 040

10 817

17 651

16 099

11 657

Parkiet Gazeta Giełdy

10 166

5 032

4 592

10 679

6 106

3 802

 

 


Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza” mocno straciły w 2014 r., a „Super Express” prawie nic. „Nie zależy nam, by ktoś nas lubił”

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
max
a gdzie te tępe dzidzy co piszą o upadku pisowskich szczujni? może śpią? no w sumie racja, na klasówkę z fizy nie można zaspać.
35 28
odpowiedź
User
ekspert
brawo Gazeta Polska Codziennie ;)
21 26
odpowiedź
User
leming z Lemingradu
Szacun dla redakcji GPCodziennie bo pomimo spadającej i tak już nikłej sprzedaży konsekwentnie utrzymują ponad 3-krotnie większy nakład. To jest absolutne mistrzostwo.
29 18
odpowiedź
User
gimbus
@max miałem coś napisać o upadku pisowskich szczujni ale jutro klasufka z fizy nie mogę zaspać
29 16
odpowiedź
User
plusk
Z tego że GPC w ubiegłym roku straciła niemal 21 proc. sprzedaży nie wynika że SKOKi nie będą dalej pompować w nią kasy. Pisowski biuletyn jakoś musi dotrwać do wyborów.
26 21
odpowiedź