Trudno bez państwowych reklam. Dziennik Sakiewicza skurczył się finansowo o ponad połowę

Spółka Forum wydająca „Gazetę Polską Codziennie” w 2024 roku przy spadku przychodów o prawie 55 proc. zanotowała 1,1 mln zł straty netto. Na początku ub.r. z tytułów Tomasza Sakiewicza, a także innych mediów prawicowych, zniknęła zdecydowana większość reklam podmiotów państwowych.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Trudno bez państwowych reklam. Dziennik Sakiewicza skurczył się finansowo o ponad połowę
Tomasz Sakiewicz w Telewizji Republika

W 2024 roku spółka Forum wypracowała 6,94 mln zł przychodów sprzedażowych, po spadku o 53,7 proc. z 14,99 mln zł rok wcześniej. W sprawozdaniu firma podała, że jej przychody reklamowe (także z tekstów sponsorowanych) skurczyły się o 82 proc.

To skutek utraty władzy przez Zjednoczoną Prawicę pod koniec 2023 roku, za czym poszły roszady we władzach wielu instytucji i spółek państwowych. Te za rządów środowiska Jarosława Kaczyńskiego mocno promowały się w mediach prawicowych, m.in. tych zarządzanych przez Tomasza Sakiewicza. Według danych Kantar Media, opracowanych przez prof. Tadeusza Kowalskiego, w 2021 roku 28,9 proc. cennikowych wpływów reklamowych „Gazety Polskiej Codziennie” pochodziło z sektora państwowego (nowszych danych nie ma, bo jesienią 2022 roku prof. Kowalski został wybrany do KRRiT).

Już na początku ub.r. opisywaliśmy, że reklamy państwowych podmiotów (z wyjątkiem m.in. NBP, w którym nie zmieniły się władze) zniknęły z mediów prawicowych. W całym 2024 roku w „Gazecie Polskiej Codziennie” promowały się 23 firmy i instytucje, podczas gdy rok wcześniej było ich 73.

Luki reklamowej nie zasypały przychody sprzedażowe „GPC”. W raporcie podano, że r/r poszły w górę o 9,92 proc. (w tych w obszarze e-wydań o 39,1 proc.). Sprzedaż dziennika od kilku lat nie jest już monitorowana przez Polskie Badania Czytelnictwa.

„Gazeta Polska Codziennie” bez jednej trzeciej pracowników

Wydawcy „Gazety Polskiej Codziennie” udało się ograniczyć koszty operacyjne o 40,7 proc. do 8,22 mln zł. Wydatki na usługi obce poszły w dół z 5,23 do 3,28 mln zł, na zużycie materiałów i energii – z 4,13 do 2,18 mln, na wynagrodzenia – z 2,95 do 1,96 mln, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia – ze 183,1 do 92,9 tys., zaś pozostałe koszty rodzajowe – z 1,36 mln do 697,3 tys. zł.

Średnioroczna liczba pracowników Forum zmalała z 25 do 16.

Rentowność firmy na poziomie sprzedażowym brutto poszła w dół z 1,12 mln zł zysku do 1,28 mln straty, a w ujęciu netto – z 1,08 mln zysku do 1,09 mln straty. W konsekwencji jej kapitały własne zmniejszyły się z 1,75 mln do 480,8 tys. zł.

„GPC” kontrolowana właścicielsko przez spółki działaczy PiS

Jak będzie w 2025 roku? W sprawozdaniu zapowiedziano, że firma będzie rozwijać tradycyjne i cyfrowe kanały prenumeraty oraz dalej optymalizować koszty operacyjne („w odpowiedzi na trudną sytuację na rynku reklamy i kolportażu prasy”). Żeby obniżyć wydatki, przeniosła druk „GPC” do innej drukarni.

Większość udziałów Forum mają spółki zarządzane przez działaczy PiS: Geranium (44,04 proc.) i Srebrna (17,73 proc.). 22.49 proc. walorów należy do spółki Słowo Niezależne wydającej m.in. Niezalezna.pl, zaś wśród pozostałych inwestorów są Katarzyna Gójska (5,09 proc.), Tomasz Sakiewicz (3,77 proc.), Roman Rojek (2,51 proc.) i Marcin Wolski (0,45 proc.).

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Telewizja Puls po raz kolejny wspomoże seniorów. Rusza Wigilijny Blok Reklamowy

Telewizja Puls po raz kolejny wspomoże seniorów. Rusza Wigilijny Blok Reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Kolektyw DRE$$CODE nowym partnerem SFD. Producent suplementów stawia na influencerów

Kolektyw DRE$$CODE nowym partnerem SFD. Producent suplementów stawia na influencerów