SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Gazeta Polska” przegrała prawomocnie ws. zdjęć na okładce atakującej uchodźców

Sąd Apelacyjny w Gdańsku w pełni podtrzymał orzeczenie pierwszej instancji, na mocy którego wydająca „Gazetę Polską” spółka Niezależne Wydawnictwo Polskie ma zapłacić 20 tys. zł na rzecz Polskiej Akcji Humanitarnej oraz przeprosić fotoreporterów Rafała Wojczala i Wojciecha Wilczyńskiego za wykorzystanie ich zdjęć do fotomontażu na okładce z napisem „Uchodźcy przynieśli śmiertelne choroby”.

Okładka "Gazety Polskiej" z lipca 2017 (fot. Facebook)Article

O prawomocnym orzeczeniu poinformował w środę na Facebooku Rafał Wojczal.

- Przyznam, że osobiście dużo bardziej podoba mi się druga część wyroku, która będzie bardziej uciążliwa i być może będzie miała charakter prewencyjny dla ksenofobów tworzących tą skrajnie hejterską gazetkę. Owa druga część wyroku nakazuje Gazecie Polskiej wydrukowanie dużej białej ramki z przeprosinami na swojej okładce. Przynajmniej jeden numer gazety będzie bez tanich, nienawistnych fotomontaży - zaznaczył.

 

Zdjęcie Rafała Wojczala z obozu dla uchodźców wewnętrznych w Iraku oraz fotografia Wojciecha Wilczyńskiego z misji humanitarnej w trakcie wojny w Afganistanie zostały wykorzystane w kolażu, który ukazał się w 2017 roku na okładce „Gazety Polskiej” z tytułem „Uchodźcy przynieśli śmiertelne choroby”. Obie fotografie były dostępne w Agencji Forum.

Zdaniem autorów fotografie pojawiły się w kontekście nawoływania do nienawiści względem uchodźców, a nie to było celem ich wykonania. Z kolei dziennikarze komentujący okładkę na Twitterze oskarżali tytuł o rasizm, a redaktor naczelny „Gazety Polskiej” Tomasz Sakiewicz odpowiadał im, że zachowują się „jak ciemnota w średniowieczu”.

„Gazeta Polska” musi jeszcze raz przeprosić

Kilka miesięcy później „Gazeta Polska” zamieściła przeprosiny dla fotoreporterów. - To nas nie satysfakcjonuje, treść przeprosin została zmieniona bez uzgodnienia. Będziemy domagali się prawidłowych przeprosin - tłumaczył wówczas mec. Wojciech Ejtminowicz, reprezentujący w tej sprawie obu fotoreporterów.

- Dwa miesiące po naszym pisemnym wezwaniu, opublikowali przeprosiny, z których… nic nie wynika. Z kompletnie przeredagowanej treści czytelnik nie jest w stanie nic zrozumieć. Naruszyli prawa okładką, a przepraszają w rogu strony nr 10 papierowego wydania. Wrzucili tekst na main topic www., a przeprosiny wstawiają na samym dole HP ‘tam gdzie wzrok nie sięga’, a na fanpage na FB, jak wiadomo po 15 minutach wiadomość spada coraz niżej walla - dodał .

Orzeczenie pierwszej instancji zapadło jesienią ub.r.: Sąd Okręgowy w Gdańsku nakazał wydawcy „Gazety Polskiej” (Niezależne Wydawnictwo Polskie) zamieszczenie przeprosin dla Rafała Wojczala i Wojciecha Wilczyńskiego oraz wpłatę 20 tys. zł na rzecz Polskiej Akcji Humanitarnej. W drugiej instancji sąd orzekł, że wydawca „GP” ma też pokryć 3,2 tys. zł kosztów postępowania poniesionych przez pozywających.

W ub.r. Niezależne Wydawnictwo Polskie zanotowało spadek przychodów o 8,4 proc. do 16,43 mln zł, a jego wynik netto poszedł w dół z 305,8 tys. zł zysku do 373 tys. zł straty.

Według danych ZKDP w grudniu ub.r. średnie rozpowszechnianie płatne razem „Gazety Polskiej” wynosiło 23 590 egz., o 5,65 proc. więcej niż rok wcześniej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Polska” przegrała prawomocnie ws. zdjęć na okładce atakującej uchodźców

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
AS
I bardzo dobrze : )
odpowiedź
User
Xxx
Gazeto Polska nie martw się dobry wujek z Orlenu zapłaci karę
odpowiedź
User
Mordo Siuris
Pierdykną ramkę na całą stronę to chociaż na farbie drukarskiej przyoszczędzą. Szef lubi oszczędzać.
odpowiedź