„Gazeta Wyborcza” ma 258 tys. subskrybentów cyfrowych, przychody 22 proc. w górę

Na koniec czerwca z subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” (Agora) korzystało 258,2 tys. użytkowników, o 6,1 proc. więcej niż rok wcześniej, a kwartalne wpływy z subskrypcji zwiększyły się o 22,5 proc. Łączne przychody „GW” poszły w górę o 17,6 proc. do 39,6 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
„Gazeta Wyborcza” ma 258 tys. subskrybentów cyfrowych, przychody 22 proc. w górę

W pierwszej połowie br. liczba subskrybentów cyfrowych „Gazety Wyborczej” nieco zmalała - z 259,6 tys. na koniec ub.r. do 258,2 tys. na koniec czerwca br. Natomiast rok do roku nastąpił wzrost o 6,1 proc., z 243,3 tys.

Przychody z subskrypcji cyfrowej „GW” zwiększyły się w zeszłym kwartale o 22,5 proc. rok do roku. Agora nie podaje ile dokładnie wyniosły, natomiast wpływy z prenumerat i reklam cyfrowych „GW” osiągnęły wartość blisko 16,3 mln zł i stanowiły prawie 41 proc. całkowitych przychodów dziennika.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agora-ile-zarabia-kina-helios-otwarte-gazeta-wyborcza,7170138388977281a ##

- Od początku 2021 r. mocno postawiliśmy na wzrost wpływów z subskrypcji, w tym na wzrost ARPU - temu mają służyć przede wszystkim nowa oferta Wyborcza.pl i wyższe ceny pakietów, także promocyjnych. Te wszystkie czynniki rzutują na dynamikę wzrostu liczby subskrypcji, ale to działanie świadome - z naszym poziomem bazy prenumeratorów (blisko 260 tys.) czas na dyskontowanie pozycji lidera - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Agorze.

- Obecnie już bardzo wiele branż, nie tylko media, oferuje subskrypcje. Wraz z upowszechnieniem się tego modelu, a jednocześnie z jego większą dojrzałością, zwalnia przyrost samych subskrypcji. To światowy trend, widoczny też w wynikach największych wydawców i serwisów subskrypcyjnych, jak Spotify czy Netflix, a także The New York Times Co. (w przypadku tego wydawcy ostatni wzrost kwartalnej subskrypcji cyfrowej był najniższy od trzech lat) - zauważa.

W br. Agora chce ze sprzedaży papierowej „Wyborczej” mieć 66 mln zł wpływów, a z subskrypcji - 45 mln zł. Prognozy na 2022 rok wynoszą 60 mln zł z papierowej „GW” i 70 mln z subskrypcji, a na 2023 rok - odpowiednio 55 mln zł i 91 mln zł.

16,3 mln zł przez kwartał z prenumerat i reklam internetowych w "GW"

Łączne przychody ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” w zeszłym kwartale wyniosły 25,1 mln zł, po wzroście o 9,1 proc. rok do roku. Według danych PBC w czerwcu br. średnie rozpowszechnianie płatne razem dziennika sięgnęło 54 532 egz., o 18,31 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast wpływy reklamowe zwiększyły się o 36,8 proc. do 14,5 mln zł.

W całym półroczu dynamika była dużo niższa: przychody ze sprzedaży „GW” zwiększyły się o 2,1 proc. do 49,3 mln zł, a z reklam - o 15,9 proc. do 26,3 mln zł.

Wydatki pionu prasowego Agory, obejmującego też działalność poligraficzną, w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku o 14 proc. do 44,9 mln zł, głównie w związku ze wzrostem kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych o 29 proc. do 24 mln zł.

W kwietniu ub.r. firma obniżyła na 6 miesięcy wynagrodzenia i wymiar pracy o 20 proc., dzięki czemu w ramach tarczy antykryzysowej dostała dopłaty wynoszące 40 proc. pierwotnych wynagrodzeń. - Dodatkowo, w 2021 r. wyższe były koszty wypłaconych premii oraz zmienne elementy wynagrodzenia - zaznaczono w sprawozdaniu Agory

Pion prasowy z wyższym zyskiem

Znacząco poprawiła się rentowność segmentu prasowego: w drugim kwartale zysk EBITDA zwiększył się z 5 do 6,5 mln zł, a zysk operacyjny z 3,5 do 4,7 mln zł, natomiast w całym półroczu EBITDA wzrosła z 7,1 do 12,2 mln zł, a zysk operacyjny z 4,1 do 8,4 mln zł.

- Pozytywny wpływ na poziom kosztów operacyjnych segmentu Prasa w pierwszym półroczu 2021 r. miało odwrócenie odpisu na niespłacone zobowiązania jednego z kontrahentów w wysokości 1,1 mln zł - zaznaczyła Agora.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jaroslaw-kurski-to-czytelnicy-i-dziennikarze-sa-wspolwlascicielami-gazety-wyborczej,7170141426579585a ##

grafika

Spór „Gazety Wyborczej” z zarządem Agory

Zarząd Agory 9 czerwca poinformował, że zamierza połączyć segment prasowy spółki (obejmujący głównie „Gazetę Wyborczą” i Wyborcza.pl) i pion Gazeta.pl w jeden obszar biznesowy „realizujący wspólny cel wzrostu subskrypcji cyfrowych oraz wpływów reklamowych ze wszystkich powierzchni serwisów internetowych Agory S.A.”. Firma zaczyna przegląd opcji strategicznych dotyczących działalności internetowej. W mailu do pracowników zarząd tłumaczy ruch "konfliktem modeli biznesowych" i "wewnętrzną konkurencją".

Przeciwko planowanemu połączeniu i zwolnieniu wydawcy „Wyborczej” Jerzego Wójcika zaprotestowali naczelni tytułu i część dziennikarzy. Pod listem dziennikarzy podpisało się 321 osób. Kierownictwo skierowało do zarządu propozycję resetu relacji. Dodało, że chce tego połączenia, ale nie robionego „znienacka” i za jego plecami.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/cicha-wojna-portali-agory-gazeta-pl-linkuje-do-wyborcza-pl-ta-reklamuje-sie-jako-prawdziwa-wyborcza-w-internecie,7170151940749441a ##

Zarząd Agory odpowiedział, że jest "zdumiony i zaniepokojony" działaniami, służącymi "pogłębieniu podziałów" w firmie. Kierownictwo tytułu słowa zarządu odebrało jako groźbę i oświadczyło, że nie będzie współpracować z członkinią zarządu Agnieszką Sadowską, która w ich przekonaniu "skrycie przygotowała plan integracji".

Jeden z właścicieli Agory, spółka Agora Holding w liście do pracowników zaznaczyła, że chce być „gwarantem bezpieczeństwa obu stron” procesu integracji Wyborcza.pl i Gazeta.pl.

Głos zabrało również kierownictwo Gazeta.pl, sprzeciwiając się „narracji koleżanek i kolegów z »Gazety Wyborczej«” i wyrażając zdumienie „próbami wpływania na skład Zarządu Agory S.A. i chęcią zniwelowania zaproponowanego na początku kompromisu”. Rada Redakcyjna „Gazety Wyborczej” oświadczyła, że połączenie Gazeta.pl i Wyborcza.pl nie może odbyć się „ze szkodą dla obydwu zespołów redakcyjnych”, czyli ze zwolnieniami. Rada poparła postulaty naczelnych tytułu, m.in. reset relacji z zarządem Agory.

Zespół "GW' nie chce, żeby w zarządzie reprezentowała go Sadowska

Pod koniec czerwca zespół „Gazety Wyborczej” opublikował swoje żądania wobec zarządu Agory. Oprócz wycofania się ze zwolnienia Jerzego Wójcika domagał się, żeby od rozmów w sprawie integracji biznesowej „Gazety Wyborczej” i Gazeta.pl oraz reprezentowania „GW” w zarządzie została odsunięta Agnieszka Sadowska. - Jej ostatnie działania sprawiły, że zespół całkowicie utracił do niej zaufanie i w związku z tym dalsze rozmowy i wyjście z tego kryzysu z jej udziałem nie jest możliwe - uzasadniono.

Równocześnie zarząd Agory poinformował, że wstrzymuje ogłoszone kilka tygodni temu połączenie w jeden pion biznesowy „Gazety Wyborczej" i Gazeta.pl. - Naszym priorytetem jest rozwiązanie sporu wewnątrz firmy i przystąpienie do rozmów z redakcją o przyszłości „Gazety Wyborczej" - podkreślił.

Z kolei rada nadzorcza Agory w oświadczeniu podkreśliła, że "wpiera zarząd w realizacji jego zamierzeń dla dobra spółki". - W ramach tej odpowiedzialności, Zarząd ma obowiązek dążyć do efektywności działań, a także przedstawiania czytelnikom, odbiorcom i klientom biznesowym najlepszej jakościowo i rzetelnej oferty. Konieczne jest zatem skoordynowanie działań wszystkich pionów działających w spółce, zarówno w interesie czytelników, jak i reklamodawców. Zarząd ma za zadanie wykorzystywać istniejące synergie, unikając zarazem powielania prac w działach wsparcia - wyliczono.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"