Serialowe rody. Kto poza rodziną Royów rządził naszą wyobraźnią?

Wraz z powrotem „Sukcesji” HBO, naszą uwagę przykuwa klan medialnych potentatów. Przypomnijmy inne wpływowe rody znane z małego ekranu, które swojego czasu wywoływały żywiołowe dyskusje.

Małgorzata Major
Małgorzata Major
Udostępnij artykuł:

1.Carringtonowie – „Dynastia” (1981-1989, ABC)

Carringtonowie zawładnęli wyobraźnią polskiej widowni w lipcu 1990 roku, gdy serial „Dynastia” trafił do emisji w TVP1. Historia o zamożnych przedstawicielach branży naftowej z Denver wywołała nie ladę sensację, ponieważ ukazywała perypetie obyczajowe,  śmiało mówiąc i pokazując seksualność postaci, ich bezkompromisowość i odwagę do życia po swojemu, nie oglądając się na innych.

Głową rodziny był Blake Carrington (John Forsythe), a jego żoną Krystle (Linda Evans). Alexis Colby (Joan Collins) to z kolei rasowy czarny charakter i równocześnie pierwsza żona Carringtona, z którą ten się rozwiódł. Polska widownia zachwycała się wysokobudżetową operą mydlaną, ponieważ „Dynastia” łamała tabu obyczajowe – opowiadała o romansach bohaterów, wprowadzała modne wówczas wątki dotyczące UFO (Fallon, córka Blake’a, została uprowadzona przez obiekt latający), eksponowała swobodę obyczajową i seksualną, a także wprowadziła homoseksualnego bohatera Stevena (Al Corley, a później Jack Coleman), czyli syna Blake’a. W serialu występowała Diahann Carroll, która jako jedna z pierwszych aktorek w mainstreamowym serialu zagrała ciemnoskórą bohaterkę romansującą z białym mężczyzną. „Dynastia” z sukcesem wprowadziła reprezentację mniejszości seksualnych, ale i etnicznych.

W serialu nie brakowało uprowadzeń, zmartwychwstań, zaginięć, przypadków utraty pamięci i bójek między bohaterkami (tzw. catfight). Wszystko to, choć absurdalne, było typowe dla opery mydlanej.

2.Arnoldowie – „Cudowne lata” (1988-1993, ABC)

Serial opowiada losy amerykańskiej rodziny żyjącej na przełomie lat 60. i 70. XX w. Rodzinę Arnoldów poznajemy dzięki perspektywie Kevina (Fred Savage), czyli najmłodszego syna, mówiącego o swoim dzieciństwie z perspektywy dorosłego mężczyzny (głosu narratorowi udzielił Daniel Stern).

Arnoldowie są typową rodziną z klasy średniej, którą dotykają problemy końcówki lat 60. (niepokoje związane z ruchem hippisów, śmierć Kennedy’ego, lądowanie człowieka na Księżycu, wojna w Wietnamie, walka z segregacją rasową). Wszystkie te wielkie i ważne tematy przeplatają się z młodzieńczymi przygodami Kevina i jego przyjaciół. Kevin darzy uczuciem swoją koleżankę Winnie Cooper (Danica McKellar) i w tej swoistej inicjacji w dorosłość towarzyszymy bohaterowi na przestrzeni kolejnych sezonów.

Serial pokazuje rodzinę, w której każdy zna swoje miejsce i w której nie zawsze dostajemy najlepszą „miejscówkę” (wieczne konflikty Kevina ze starszym bratem Waynem). Wszystkie te problemy wracają do dorosłego już Kevina, który na nowo analizuje je razem z widzami podczas emisji kolejnych odcinków.

W serialu słyszymy piosenkę Joe Cockera zatytułowaną „With a Little Help from My Friends”.

3.Thatcherowie – „Dzień za dniem” (1989-1993, ABC)

Historia rodziny Thatcherów, to kamień milowy w dziejach telewizji. Wprowadzenie postaci z syndromem Downa była posunięciem rewolucyjnym. Corky Thatcher (Chris Burke) stał się bohaterem dla wszystkich widzów niemających swojej telewizyjnej reprezentacji. Corky wraz z neurotypową siostrą Beccą chodzi do tego samego liceum, co spotkało się z dużym zaskoczeniem ze strony lokalnej społeczności.

Oglądając serial, mogliśmy dowiedzieć się więcej o syndromie, z którym urodził się bohater, jak wygląda jego codzienność, z czym musi się zmagać on sam oraz jego rodzina, a także jak system wspiera Corky’ego.

Serial powstał w specyficznym okresie, kiedy społeczne niepokoje w dalszym ciągu wzbudzał wirus HIV oraz AIDS więc te tematy także się pojawiają. „Dzień za dniem” ciekawie wprowadzał ważne wątki społeczne tak, aby widownia mogła dowiedzieć się, jak sobie radzić z problemami, które mogą stać się w przyszłości ich udziałem.

Znamienne i przykre jest to, że zarówno imię Stevena z „Dynastii”, jak i Corky’ego z „Dzień za dniem” w polskim obiegu zaczęło funkcjonować jako synonim geja, a w drugim przypadku osoby z syndromem Downa. Wykorzystywane w rozmowach lub kłótniach (zwłaszcza przez nierozumiejącą omawianych zjawisk, młodzież) imiona bohaterów stanowiły rodzaj „obelgi”.

4.Lubiczowie – „Klan” (1997-obecnie, TVP1)

Najdłużej emitowana polska saga rodzinna wprowadziła nas w życie warszawskiej rodziny Lubiczów. Nestorzy rodu, czyli Maria (Halina Dobrowolska) i Władysław (Zygmunt Kęstowicz) mieszkali na Sadybie wraz z córką Elżbietą (Barbara Bursztynowicz) i jej mężem Jerzym (Andrzej Grabarczyk). Obecnie dom należy do Eli (małżeństwo Chojnickich wyprowadziło się z willi na czas remontu, po tym, gdy w dom uderzył meteoryt, ale to zupełnie odrębna historia…).

Gdy poznajemy Lubiczów w 1997, dzieci Marii i Władysława mają już poukładane życie – Ela dziedziczy po matce aptekę, Paweł otwiera własną klinikę, Rysiek jest taksówkarzem, Dorota zakonnicą, a Monika (w tej roli Izabela Trojanowska) czarnym charakterem. Postać Moniki w pierwszych sezonach będzie zapalnikiem wszelkich konfliktów i rodzinnych nieporozumień.

Obserwując perypetie dzieci nestorów rodu, oglądaliśmy ważne przemiany społeczne. Widać to zarówno na przykładzie Pawła Lubicza, który wybrał medycynę estetyczną, co spotkało się z brakiem aprobaty ze strony ojca liczącego na ambicję syna i rozwój kariery chirurga, jak i Ryśka, który jako najsłabiej wykształcony z całego rodzeństwa był drobnym przedsiębiorcą zarabiającym najmniej w rodzinie, co było dla niego na początku źródłem kompleksów.

W „Klanie” towarzyszyliśmy Agnieszce na maturze, Oli w pierwszej pracy, Michałowi podczas prób uniknięcia obowiązkowej służby wojskowej, a starszej generacji podczas świąt, urlopów, rozwodów, a nawet śmierci.

Wszystko to sprawiło, że Lubiczowie (mimo że serial ogląda obecnie około 850 tys. widzów) stali się częścią polskiej kultury telewizyjnej i elementem rodzimej obyczajowości. Powiedzonka bohaterów, jak słynne „umyjecie rączki” Ryśka, czy „po koniaczku” Pawła i Krystyny, weszły na stałe do naszego języka. Nowe odcinki sagi wciąż powstają.

5.Soprano – „Rodzina Soprano” (1999-2007, HBO)

W tym kultowym już serialu rodzina ma kilka wymiarów – dom rodzinny (matka Lidia), rodzina z wyboru (żona Carmela i dzieci) oraz rodzina mafijna. W każdej z nich coś nie działa i Tony miota się, próbując to naprawić. Historia małej włoskiej społeczności z New Jersey to jedna z najznamienitszych sag rodzinnych w dziejach telewizji.

Wątek trudnej relacji Tony’ego (James Gandolfini) z dawno zmarłym ojcem i despotyczną matką był bardzo odważny w 1999, kiedy w dyskursie publicznym nie było miejsca na takie kwestie, jak toksyczni rodzice, mówienie o chorobach psychicznych bez stygmatyzowania chorych, czy też nieprzepracowane traumy z okresu dzieciństwa. Dzisiaj serial zyskuje drugie życie dzięki temu, że David Chase bez pudrowania mówił o rodzinie jako źródle depresji. Przemoc oglądamy dwutorowo – nie tylko w wymiarze rzeczywistym, realnym, gdy bohaterowie dokonują pobić i morderstw, ale także w rodzinie, gdy matka Livia będąc u kresu życia, nie daje swojemu synowi okazji do tego, aby mógł za nią tęsknić. Wciąż ma wobec niego duże oczekiwania w zakresie pomocy, a równocześnie szydzi z niego, upokarza i deprecjonuje jego samodzielność, rodzinę, zaradność, zdolność do samodzielnej egzystencji bez jej nadzoru.

Drugim wątkiem, który wciąż fascynuje i nie traci na aktualności, jest toksyczna męskość i źle rozumiana lojalność. Otoczenie Tony’ego, jak i on sam, to przedemancypacyjni mężczyźni, uznający tradycyjny podział ról, w którym miejsce kobiety jest w kuchni, a mężczyzny na polowaniu. Tony i jego podwładni wręcz ociekają testosteronem, próbując sobie nawzajem udowodnić jedyny słuszny styl życia, podkreślają wzajemną lojalność, a równocześnie skłonni są do prymitywnych kłamstw, oszustw i zdradzania małżonek, mimo że deklarują rodzinę jako najważniejszą wartość w życiu. Tony nie mówi o swojej terapii, ani o depresji (odcinek z odlatującymi kaczkami jest wybitny jeśli chodzi o pokazanie depresji bohatera i zreferowanie jego obniżonego samopoczucia) współpracownikom, ponieważ wie, że odebraliby to jako dowód słabości, nieudacznictwa i podkopałoby to jego autorytet w „rodzinie”.

6.Fisherowie – „Sześć stóp pod ziemią” (2001-2005, HBO)

Serial gdy zadebiutował w 2001, był prawdziwą rewolucją. Nie dość, że w każdym odcinku (a było ich razem 63) pokazywał śmierć, to jeszcze oswajał nas z martwym ciałem. Koncepcja serialu Alana Balla była niezwykle prosta – każdy odcinek zaczynał się od czyjejś śmierci. Rzecz działa się w rodzinnym zakładzie pogrzebowym Fisherów i w każdym kolejnym odcinku, pracownicy zakładu przygotowywali ciało do pochówku.

Zakład pogrzebowy rodziny Fisherów stanął na głowie w pierwszym odcinku, gdy umiera ojciec rodziny i dwaj braci (w tych rolach Peter Krause i Michael C. Hall, zanim wystąpił w „Dexterze”) muszą kontynuować rodzinną działalność. Poza głównym wątkiem poznajemy także rodzinę, ich życie codzienne, plany na przyszłość. W serialu najważniejsza jest, mimo wszystko, śmierć. Nie omija ona także rodziny Fisherów. Tylko w jednym odcinku zamiast śmierci doświadczamy narodzin, dzieje się tak w odcinku finałowym. Samo zakończenie serialu uznawane jest za jedno z najtrudniejszych, ale i najlepszych w historii telewizji.

Fisherowie są rodziną dosyć ekscentryczną, każdy z jej członków jest na swój sposób unikatowy. Fascynujące są rozmowy matki z córką, ale i relacje braci, a także ich związki uczuciowe z innymi ludźmi. Serial pokazuje niezręczność relacji rodzinnych, trudnych kontaktów dorosłych już dzieci z rodzicami i to, jakie nieporozumienia generują niechciane i wymuszone relacje. Świetnie pokazano także trudy macierzyństwa i traum, z których nie da się wyjść nawet po kilku dekadach starań. To najbardziej empatyczny i bliski widzowi serial w zestawieniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?