Pierwszy duży portal zbiera pieniądze na Patronite. Naczelny tłumaczy

Goniec.pl założył ostatnio konto na Patronite. – Mamy stałych widzów i widzki, którzy sami z siebie pytali nas o możliwe formy wspierania naszego kanału – tłumaczy nam Janusz Schwertner, redaktor naczelny Goniec.pl. To pierwszy taki kanał na YouTube, który otwiera się na wsparcie patronów.

Dominik Senkowski
Dominik Senkowski
Udostępnij artykuł:
Pierwszy duży portal zbiera pieniądze na Patronite. Naczelny tłumaczy
Janusz Schwertner, fot. screen YouTube/Goniec

W marcu br. opublikowaliśmy raport TOP15 projektów medialnych na Patronite. Na pierwszym miejscu był wówczas Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka. W analizowanym gronie znalazły się także m.in. Sekielski Brothers Studio, Radio Wnet czy Radio Naukowe. 

Brakowało m.in. portali horyzontalnych, które także mają swoje kanały na YouTube. To dlatego, że np Onet, Wirtualna Polska czy Interia nie zdecydowały się dotychczas na poszukiwanie wsparcia dla swoich projektów youtubowych na Patronite.

Goniec na Patronite

Na tym polu kilka dni temu wyróżnił się Goniec należący do Iberionu, który założył konto i może liczyć obecnie na 16 patronów oraz nieco ponad 500 zł comiesięcznego wsparcia. Skąd taka decyzja?

Janusz Schwertner, redaktor naczelny Gońca oraz dyrektor programowy Iberionu, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl tłumaczy: „Czemu Patronite? Bo widzimy, jak duża społeczność gromadzi się wokół Gońca. Z dumą mogę dziś powiedzieć, że mamy stałych widzów i widzki, którzy sami z siebie pytali nas o możliwe formy wspierania naszego kanału.”

Kanał youtubowy Gońca ma już nieco ponad 600 tysięcy subskrypcji. Pod tym względem przewyższa m.in. takie konkurencyjne portale, jak Onet (408 tys.), Interia (77 tys.) czy Gazeta.pl (300 tys.). Kwiecień 2025 roku był najlepszym miesiącem w historii kanału - 14,3 mln wyświetleń (dane Socialblade).

Poziom wsparcia

Goniec oferuje dla swoich patronów siedem programów wsparcia. W przypadku najniższej możliwej kwoty do wyboru w postaci 10 zł miesięcznie twórcy umieszczą imię i nazwisko patrona w napisach przy materiałach wideo oraz zaproszą do zamkniętej grupy na Facebooku.

Kolejny próg 25 zł zakłada, że patron raz w miesiącu otrzyma specjalny newsletter, w którym dziennikarze Gońca podsumują najważniejsze wydarzenia, podzielą się prognozami i zbiorą najlepsze materiały.

Przy kwocie 50 zł miesięcznie (minimum trzymiesięczne wsparcie) Goniec zaoferuje patronom zaproszenie na comiesięczne spotkanie online z zespołem dziennikarskim.

Przy wsparciu na poziomie 100 zł Goniec oferuje możliwość zaproponowania pytania, które jego dziennikarze przekażą gościom na kanale. Przy dwukrotnie wyższym programu imię i nazwisko patrona zostanie wymienione w trakcie jednego z flagowych programów, podkreślając wagę tego wsparcia.

Przy kwocie 500 zł miesięcznie redakcja Gońca nie zdradza planów, ale ma to być niespodzianka dla patrona. – Jesteśmy pewni, że się nie zawiedziesz – dodali. Z kolei ostatni próg 1000 zł miesięcznie zakłada, że Goniec zaprasza patrona do redakcji na spotkanie i rozmowę z całym zespołem.

Janusz Schwertner nie zdradza, w jaki poziom łącznego wsparcia celują na Patronite, ale dodał: „Oczywiście mnie marzy się tworzenie coraz bardziej spektakularnych reportażu, nie tylko z Polski, ale i świata, no i rozwijanie dziennikarstwa śledczego. Patronite może nam w tym bardzo pomóc.” 

Goniec w swoich programach na YouTube promuje konto na Patronite hasłem “Wspieraj niezależne dziennikarstwo”.

grafika

Goniec oferuje dziś na YouTube m.in. takie formaty, jak „Układ zamknięty” czy „Na celowniku”. W obu prowadzącym jest Radosław Gruca, w pierwszym przypadku obok Wojciecha Mulika, w drugim obok Tomasza Piątka. Do tego są chociażby nowe cykle Janusza Schwertnera „Goniec poranny” oraz „Prześwietlenie”. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVP zaczyna sprzedaż reklam przy igrzyskach. Blisko milion zł za najdroższy pakiet

TVP zaczyna sprzedaż reklam przy igrzyskach. Blisko milion zł za najdroższy pakiet

Tyle samorządy dopłacą Polsatowi za imprezę sylwestrową w Toruniu

Tyle samorządy dopłacą Polsatowi za imprezę sylwestrową w Toruniu

wPolsce24 z nowym newsroomem. Rusza budowa dwóch studiów

wPolsce24 z nowym newsroomem. Rusza budowa dwóch studiów

Ponad bilion dolarów na reklamy w 2026 r. Chiny motorem wzrostu

Ponad bilion dolarów na reklamy w 2026 r. Chiny motorem wzrostu

Magia Świąt w nowej kampanii Biedronki

Magia Świąt w nowej kampanii Biedronki

"Kuchenne rewolucje" poniżej miliona widzów. TVN liderem w grupie komercyjnej

"Kuchenne rewolucje" poniżej miliona widzów. TVN liderem w grupie komercyjnej