Google będzie płacić Agence France-Presse za treści w Europie. Podpisano umowę

Google i Agence France-Presse zawarły porozumienie, w ramach którego amerykański koncern będzie płacił francuskiej agencji za korzystanie z tworzonych przez nią materiałów. Umowa jest przewidziana na 5 lat i obejmuje rynki w Europie.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Google będzie płacić Agence France-Presse za treści w Europie. Podpisano umowę
fot. Shutterstock.com

Od kilku lat trwają spory pomiędzy największymi firmami technologicznymi a wydawcami. Media domagają się przede wszystkim od Google i Facebooka, aby płaciły one za korzystanie z autorskich treści, które zamieszczają na swoich platformach.

Z kolei Big Techy argumentują, że zamieszczając treści i ich fragmenty od wydawców w swoich serwisach przynoszą mediom istotny wzrost odbiorców.

Google zapłaci AFP

Jednym z obszarów, na którym koncentruje się konfrontacja na linii firmy technologiczne – media jest Unia Europejska. Tutaj Google przyjął politykę małych kroków dogadując się z wydawcami na  konkretnych rynkach na kontynencie. Przykładem jest umowa pomiędzy Google, a niektórymi francuskimi mediami, a także porozumienie z Reutersem  z wykorzystaniem platformy Google News Showcase.

Teraz o kolejnej podobnej umowie poinformowały w komunikacie Google i Agence France-Press (AFP). Według obu stron umowa, po 18 miesiącach negocjacji, jest pierwszą taką zawartą przez agencję informacyjną na mocy dyrektywy europejskiej z 2019 r. w sprawie praw autorskich i pokrewnych.

Zgodnie z porozumienie Google będzie płacić za korzystanie z treści tworzonych przez AFP przez najbliższe 5 lat. Nie podano jednak, jaka będzie wysokość tych opłat.

- Jest to porozumienie, które obejmuje całą Unię Europejską, także w krajach, które nie wprowadziły unijnej dyrektywy - wyjaśnił dyrektor generalny AFP Fabrice Fries, opisując umowę jako „pionierską" i „kulminację długiej walki".

Porozumienie i fact-checking

AFP podkreśla, że walczyła o to, by agencje informacyjne miały pełne prawo do korzystania z umów o prawach autorskich wypracowanych przez UE. Fries zaznacza, że obecna umowa z Google „przyczyni się do produkcji wysokiej jakości informacji i rozwoju innowacji w ramach agencji”.

- To porozumienie z Agence France-Presse potwierdza naszą gotowość do znalezienia wspólnego języka z wydawcami i agencjami prasowymi we Francji w kwestii praw pokrewnych – podkreśla z kolei Sebastien Missoffe, dyrektor generalny Google we Francji. - Nasze porozumienie toruje drogę do jeszcze ściślejszej współpracy.

Obaj partnerzy zapowiedzieli też, że w ramach umowy AFP będzie oferować wraz z Google szkolenia z zakresu fact-checkingu na kilku kontynentach. Szczegóły na ten temat mają zostać podane w nadchodzących tygodniach.

W październiku br. inny gigant technologiczny - Facebook zawarł kilka porozumień z mediami, w tym jedno przewidujące dwuletnie wynagrodzenie dla francuskich mediów informacyjnych za wykorzystanie ich treści, a także za ich udział w usłudze Facebook News, którą Facebook wprowadzi we Francji w styczniu 2022 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy prezes Telewizji WTK. Będzie przebudowa firmy

Nowy prezes Telewizji WTK. Będzie przebudowa firmy

Za nami finał "Czarnej śmierci". Ilu widzów miał serial TVP1?

Za nami finał "Czarnej śmierci". Ilu widzów miał serial TVP1?

Były menadżer TVN nie jest już prezesem serwisu streamingowego

Były menadżer TVN nie jest już prezesem serwisu streamingowego

Heart & Brain będzie obsługiwać reklamowo Telewizję Polsat

Heart & Brain będzie obsługiwać reklamowo Telewizję Polsat

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

TVP1 pokaże kulisy kultowych seriali

TVP1 pokaże kulisy kultowych seriali