Google będzie płacić Agence France-Presse za treści w Europie. Podpisano umowę

Google i Agence France-Presse zawarły porozumienie, w ramach którego amerykański koncern będzie płacił francuskiej agencji za korzystanie z tworzonych przez nią materiałów. Umowa jest przewidziana na 5 lat i obejmuje rynki w Europie.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Google będzie płacić Agence France-Presse za treści w Europie. Podpisano umowę
fot. Shutterstock.com

Od kilku lat trwają spory pomiędzy największymi firmami technologicznymi a wydawcami. Media domagają się przede wszystkim od Google i Facebooka, aby płaciły one za korzystanie z autorskich treści, które zamieszczają na swoich platformach.

Z kolei Big Techy argumentują, że zamieszczając treści i ich fragmenty od wydawców w swoich serwisach przynoszą mediom istotny wzrost odbiorców.

Google zapłaci AFP

Jednym z obszarów, na którym koncentruje się konfrontacja na linii firmy technologiczne – media jest Unia Europejska. Tutaj Google przyjął politykę małych kroków dogadując się z wydawcami na  konkretnych rynkach na kontynencie. Przykładem jest umowa pomiędzy Google, a niektórymi francuskimi mediami, a także porozumienie z Reutersem  z wykorzystaniem platformy Google News Showcase.

Teraz o kolejnej podobnej umowie poinformowały w komunikacie Google i Agence France-Press (AFP). Według obu stron umowa, po 18 miesiącach negocjacji, jest pierwszą taką zawartą przez agencję informacyjną na mocy dyrektywy europejskiej z 2019 r. w sprawie praw autorskich i pokrewnych.

Zgodnie z porozumienie Google będzie płacić za korzystanie z treści tworzonych przez AFP przez najbliższe 5 lat. Nie podano jednak, jaka będzie wysokość tych opłat.

- Jest to porozumienie, które obejmuje całą Unię Europejską, także w krajach, które nie wprowadziły unijnej dyrektywy - wyjaśnił dyrektor generalny AFP Fabrice Fries, opisując umowę jako „pionierską" i „kulminację długiej walki".

Porozumienie i fact-checking

AFP podkreśla, że walczyła o to, by agencje informacyjne miały pełne prawo do korzystania z umów o prawach autorskich wypracowanych przez UE. Fries zaznacza, że obecna umowa z Google „przyczyni się do produkcji wysokiej jakości informacji i rozwoju innowacji w ramach agencji”.

- To porozumienie z Agence France-Presse potwierdza naszą gotowość do znalezienia wspólnego języka z wydawcami i agencjami prasowymi we Francji w kwestii praw pokrewnych – podkreśla z kolei Sebastien Missoffe, dyrektor generalny Google we Francji. - Nasze porozumienie toruje drogę do jeszcze ściślejszej współpracy.

Obaj partnerzy zapowiedzieli też, że w ramach umowy AFP będzie oferować wraz z Google szkolenia z zakresu fact-checkingu na kilku kontynentach. Szczegóły na ten temat mają zostać podane w nadchodzących tygodniach.

W październiku br. inny gigant technologiczny - Facebook zawarł kilka porozumień z mediami, w tym jedno przewidujące dwuletnie wynagrodzenie dla francuskich mediów informacyjnych za wykorzystanie ich treści, a także za ich udział w usłudze Facebook News, którą Facebook wprowadzi we Francji w styczniu 2022 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day

Uczą, jak wspierać dzieci w internecie. Startuje program "Cyfrowe Mosty"

Uczą, jak wspierać dzieci w internecie. Startuje program "Cyfrowe Mosty"

Wydatki na prawa sportowe przyspieszą. Do 2030 r. wzrost o 20 proc.

Wydatki na prawa sportowe przyspieszą. Do 2030 r. wzrost o 20 proc.

Pozew zbiorowy w związku z fuzją właściciela TVN

Pozew zbiorowy w związku z fuzją właściciela TVN

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Szczygieł, Dunikowska-Paź, "Spięty" i Kula z tytułami Ambasadorów Polszczyzny

Szczygieł, Dunikowska-Paź, "Spięty" i Kula z tytułami Ambasadorów Polszczyzny