Kolejna potężna grzywna dla Google

Francuski Urząd ds. Konkurencji ukarał Google’a grzywną wysokości 250 mln euro za brak przestrzegania przepisów dotyczących wynagradzania wydawców prasy za korzystanie z ich treści. To już kolejna taka kara dla technologicznego giganta.

pap/jd
pap/jd
Udostępnij artykuł:
Kolejna potężna grzywna dla Google
fot. Shutterstock.com

Urząd zarzucił Google’owi między innymi, że nie negocjował „w dobrej wierze” z wydawcami prasy wyceny wynagrodzenia z tytułu praw pokrewnych.Google z kolejną karą. 

Kolejna kara dla Google

Google zobowiązał się w 2022 r. do stosowania europejskiego mechanizmu wynagrodzeń dla mediów internetowych. Chodzi też o wykorzystywanie treści medialnych w czatbocie IA Gemini – informuje „Le Figaro”. Według Reutersa do szkolenia czatbota wykorzystywane były treści od wydawców i agencji prasowych, mimo że nie były one o tym informowane.

Według Urzędu sumy przekazywane przez Google’a wydawcom były nieproporcjonalne w stosunku do czerpanych przez ten koncern zysków pośrednich.

Uznano ponadto, że Google zbyt późno przekazał niektórym wydawcom szczegóły dotyczące metodologii wyliczania należnych sum.

Jest to już kolejna grzywna wymierzona przez francuski Urząd ds. Konkurencji Google’owi odnośnie do praw pośrednich. W 2021 r. nakazano koncernowi zapłacić 500 mln euro.

Google zawarł dotąd porozumienia z blisko 450 wydawcami prasy i agencjami informacyjnymi we Francji. 

- Zawarliśmy ugodę, ponieważ nadszedł czas, aby pójść dalej. Jak pokazują nasze liczne porozumienia z wydawcami, chcemy skupić się na szerszym celu, jakim jest zrównoważone podejście do łączenia ludzi z wysokiej jakości treściami oraz na konstruktywnej współpracy z francuskimi wydawcami – pisze na blogu Google.

Dalej gigant technologiczny zaznacza, że w jego ocenie „grzywna nie jest proporcjonalna do zagadnień podniesionych przez FCA”. - Nie uwzględnia również w wystarczającym stopniu wysiłków, jakie podjęliśmy, aby odpowiedzieć i rozwiązać zgłoszone obawy - w środowisku, w którym bardzo trudno jest obrać kurs, ponieważ nie jesteśmy w stanie przewidzieć, w którą stronę „zawieje wiatr”. 

- Od czasu wejścia w życie ustawy [we Francji], brak jasnych wytycznych regulacyjnych i powtarzające się działania egzekucyjne utrudniają prowadzenie negocjacji z wydawcami lub planowanie sposobu inwestowania w wiadomości we Francji w przyszłości - oświadcza Google. 

Pod koniec lutego grupa kilkudziesięciu europejskich wydawców, w tym polska Agora, pozwały wspólnie pozywa Google. Chcą ok. 2,1 mld euro odszkodowania za nieuczciwą konkurencję na rynku reklamy internetowej przez ostatnie 10 lat. Agora swoje potencjalne odszkodowanie szacuje na ponad 44 mln euro.

W czwartym kwartale ub.r. przychody koncernu Alphabet zwiększyły się o 13 proc. do 86,31 mld dolarów. Wpływy z usług reklamowych Google (m.in. sieci reklamowej, wyszukiwarki i YouTube'a) poszły w górę z 59,04 do 65,52 mld dolarów.

pap/jd
Autor artykułu:
pap/jd
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady