Google płaci za treści trzystu wydawcom w Europie. Na liście Niemcy, Węgry i Francja

W ramach realizacji unijnej dyrektywy o prawach autorskich do tej pory zawarliśmy umowy z trzystu wydawcami w Europie w sprawie opłat za treści - poinformował Google. Na liście krajów objętych umowami są Niemcy, Węgry, Francja, Austria, Holandia i Irlandia. Kolejne rozmowy są w toku, Google zapowiada wprowadzenie narzędzia do sprawnego podpisywania umów.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Google płaci za treści trzystu wydawcom w Europie. Na liście Niemcy, Węgry i Francja
fot. Shutterstock.com

Od kilku lat trwają spory pomiędzy największymi firmami technologicznymi, a wydawcami. Media domagają się przede wszystkim od Google i Facebooka, aby płaciły one za korzystanie z autorskich treści, które zamieszczają na swoich platformach. Z kolei Big Techy argumentują, że zamieszczając treści i ich fragmenty od wydawców w swoich serwisach przynoszą mediom istotny wzrost odbiorców.

Pieniądze od Google

Na początku lutego br. Google wprowadził w Polsce nowy produkt i program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych - Showcase w Wiadomościach Google. Do programu na starcie przystąpiło 27 wydawców, m.in. Wprost, DoRzeczy.pl, naTemat, 300Gospodarka i Niezalezna.pl. Obejmuje to także opłaty za treści od mediów.

Oprócz tego jednak Google stara się przystosować do unijnej dyrektywy o prawach autorskich, która nakłada na Big Techy obowiązek płacenia za materiały pochodzące od wydawców w takich produktach, jak np. wyszukiwarka. W tym celu koncern negocjuje umowy z poszczególnymi mediami.

Teraz Google poinformował na blogu, że podpisał już sporo kontraktów z europejskimi wydawcami. - Do tej pory zawarliśmy umowy z ponad trzystu krajowymi, lokalnymi i specjalistycznymi wydawnictwami informacyjnymi w Niemczech, na Węgrzech, we Francji, Austrii, Holandii i Irlandii, a wiele innych rozmów jest w toku - zaznaczyła Sulina Connal, dyrektor ds. partnerstwa z wydawnictwami informacyjnymi w Google. Na blogu nie podano jednak, jakie kwoty koncern płaci mediom w ramach kontraktów.

Dwie trzecie z obecnej grupy stanowią wydawcy niemieccy, w tym Der Spiegel, Die Zeit i Frankfurter Allgemeine Zeitung. - Ogłaszamy także uruchomienie nowego narzędzia, dzięki któremu będziemy mogli złożyć oferty kolejnym tysiącom wydawców wiadomości, zaczynając od Niemiec i Węgier, a w ciągu najbliższych miesięcy rozszerzając je na inne kraje UE - zapowiedziała Connal.

Według informacji Google dzięki nowemu narzędziu, które będzie dostępne za pośrednictwem Search Console, wydawcy będą mogli zawrzeć z Google umowę dotyczącą rozszerzonego podglądu wiadomości. Będzie ona zawierała informacje o tym, czego dotyczy oferta, jak się do niej zapisać i jak przekazać informację zwrotną.

Google zapewnia, że wszystkie oferty są oparte na spójnych kryteriach, które respektują prawo i istniejące wytyczne dotyczące praw autorskich, w tym częstotliwość wyświetlania witryny informacyjnej oraz wysokość przychodów z reklam na stronach, na których wyświetlane są również podglądy treści informacyjnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Uczą, jak wspierać dzieci w internecie. Startuje program "Cyfrowe Mosty"

Uczą, jak wspierać dzieci w internecie. Startuje program "Cyfrowe Mosty"

Wydatki na prawa sportowe przyspieszą. Do 2030 r. wzrost o 20 proc.

Wydatki na prawa sportowe przyspieszą. Do 2030 r. wzrost o 20 proc.

Pozew zbiorowy w związku z fuzją właściciela TVN

Pozew zbiorowy w związku z fuzją właściciela TVN

Szczygieł, Dunikowska-Paź, "Spięty" i Kula z tytułami Ambasadorów Polszczyzny

Szczygieł, Dunikowska-Paź, "Spięty" i Kula z tytułami Ambasadorów Polszczyzny

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi