SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Gorsze nastroje w reklamie

BriefIndex, wskaźnik nastrojów w branży reklamowej w Polsce, w styczniu lekko stracił. Stało się to po raz pierwszy od 17 miesięcy

Według najnowszej fali badania BriefIndex, wskaźnik koniunktury na rynku mediów i reklamy spadł o 4,5 punktu. Obecnie wynosi on 73 punkty. Przypomnijmy, że do tej pory wskaźnik ten rósł systematycznie od sierpnia 2003 r., kiedy wyniósł 54., aby dokładnie po roku wzrosnąć o 23,5 punktu.
Obecny spadek wskaźnika związany jest z początkiem roku, co bezpośrednio przekłada się na małą aktywnością reklamową firm i lekkim obniżeniem się nastrojów w branży mediowo-reklamowej.

63 procent respondentów uważa, że obecna sytuacja na rynku mediów i reklamy jest dobra i 5 procent, że bardzo dobra (dla porównania - w fali z sierpnia 2004 - 60 procent uważało, że jest dobra, a nikt nie uważał, że bardzo dobra). Aktualnie 50 procent osób ocenia, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy sytuacja na rynku mediów i reklamy nie ulegnie zmianie, a tylko 32 procent, że raczej się poprawi (dla porównania odpowiednio 41 procent i 50 procent w fali z sierpnia 2004).

Z wyników obecnej fali BriefIndexu widać, że spadek wartości wskaźnika ma charakter sezonowy - początek roku zawsze jest okresem stagnacji po wzmożonej aktywności reklamodawców w ostatnim kwartale roku: "w okresie przedświątecznym wzrasta liczba zleceń i ogólna sytuacja na rynku zaczyna się poprawiać". Z odpowiedzi wynika również, że 2004 r. był pierwszym dobrym rokiem po latach kryzysu: "idzie ku lepszemu, wyszliśmy z kryzysu trzyletniej recesji", "zakończył się okres dołka reklamowego". Jednak, chociaż poprawa jest widoczna, dla części osób szybkość wzrostu koniunktury nie jest wystarczająca: "jeszcze nie uwolnione są budżety, które mogłyby rozwinąć rynek, jeszcze klienci oszczędzają na reklamie". Z drugiej strony oczekiwania dalszej poprawy koniunktury gospodarczej przekładają się na optymizm badanych jeżeli chodzi o branżę mediów i reklamy: "gospodarka idzie do przodu, firmom potrzeba więcej reklamy, konsumpcja wzrasta, będą większe budżety reklamowe i wydatki na reklamę, konsumpcja mediów też będzie wzrastała, bo to zawsze towarzyszy wzrostowi gospodarczemu, będzie większa oglądalność mediów".

Badanie obrazuje również opinie respondentów na temat strategii firm, inwestycji oraz konkurencyjności na rynku mediów i reklamy.

Styczniowej 2005 fali BriefIndexu, podobnie jak przy okazji poprzednich badań koniunktury na rynku mediów i reklamy, towarzyszyły pytania omnibusowe, które dotyczyły tym razem konkursów branżowych. Zdaniem 31 procent osób, nagroda w konkursie branżowym to tylko nagroda prestiżowa i nie przekłada się na ogólną ocenę firmy przez rynek. Dla 56 procent osób zwycięstwo w konkursie branżowym jest raczej ważne, a dla 20 procent bardzo ważne. Całkowicie nie ważne jest dla 5 procent badanych. Za najbardziej prestiżową nagrodę w branży badani uznali Konkurs Efektywności Reklamowej EFFIE (34 procent odpowiedzi).

BriefIndex jest wskaźnikiem odzwierciedlającym trendy dotyczące koniunktury na rynku reklamy i mediów. Obliczany jest na podstawie deklaracji respondentów (dyrektorów marketingu firm reprezentujących różne branże oraz prezesów agencji reklamowych i domów mediowych) na temat obecnej sytuacji branży oraz oczekiwanych zmian w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Pomysłodawcą i inicjatorem BriefIndexu jest Magazyn Marketingu i Sprzedaży Brief. Badania na zlecenie magazynu prowadzi instytut badawczy SMG/KRC.

Dołącz do dyskusji: Gorsze nastroje w reklamie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl