SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Grupa 16-59 korzystniejsza dla TVP, ale nadal przegrywa z TVN i Polsatem

Lepsze wyniki oglądalności w grupie wiekowej 16-59 lat niż w grupie 16-49 notują TVP1, TVP2, ale także mniejsze stacje naziemne czy kanały informacyjne. Natomiast wyniki TVN i Polsatu są tutaj nieco gorsze - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Article

W lutym tego roku wśród widzów w wieku 16-59 lat liderem oglądalności była stacja TVN z udziałem wynoszącym 12,27 proc.. (po wzroście względem lutego ub.r. o 3,81 proc.). Wynik TVN był jednak tutaj niższy w powszechnie stosowanej grupie komercyjnej 16-49, gdzie wyniósł 13,34 proc. (wzrost o 9,17 proc.) - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl. Oznacza to różnicę udziałów TVN między tymi grupami na poziomie 1,07 pkt. proc.

Polsat w obu grupach zajął drugie miejsce, ale też zanotował wyższy udział w grupie 16-49 (12,74 proc.) niż w 16-59 (12,08 proc.). Różnica ta była jednak niższa w przypadku TVN, bo wyniosła 0,66 pkt proc. A udział Polsatu względem lutego ub.r. spadł bardziej w 16-49 (o 4,21 proc.) niż w 16-59 (o 2,58 proc.).

Największy rozziew w wynikach miedzy grupami 16-59 a 16-49 widać w przypadku będącej na trzecim miejscu TVP1. Jej udział w poszerzonym targecie w lutym br. wyniósł 9,78 proc., a w obecnie stosowanej komercyjnej - 7,98 proc. To 1,80 pkt. proc. różnicy. TVP2 osiągnęła w tych grupach odpowiednio 8,17 proc. i 7,39 proc. (0,78 pkt. proc. różnicy).

Minimalnie lepsze wyniki w grupie 16-59 niż w grupie 16-49 w zeszłym miesiącu miały też TV Puls (odpowiednio 3,68 proc i 3,65 proc.) oraz TVN7 (odpowiednio 3,22 proc. i 3,12 proc.). Odwrotnie jest w przypadku TV4 - jej wynik w 16-59 w lutym br. to 3,68 proc., a gdy target się zawęzi - wzrasta on do 3,76 proc.

Lepsze wyniki w grupie obejmujące pięćdziesięciolatków niż w tej młodszej mają zaś kanały informacyjne TVP Info i TVN24, bo sporo widzów tych stacji to seniorzy. Z tymże więcej na poszerzeniu grupy zyskuje TVP Info (0,67 pkt. proc.) niż TVN24 (0,31 pkt. proc.)

Wszyscy 16-59

 Luty 2015

 Luty 2016

 

Lp.

Stacja

AMR

SHR %

AMR

SHR %

 

1

TVN

493140

11,82%

490962

12,27%

 

2

Polsat

517359

12,40%

483652

12,08%

 

3

TVP1

440073

10,54%

391565

9,78%

 

4

TVP2

370738

8,88%

326922

8,17%

 

5

TV PULS

160768

3,85%

147370

3,68%

 

6

TV4

140898

3,38%

147312

3,68%

 

7

TVN7

144622

3,47%

128941

3,22%

 

8

TVN24

99538

2,39%

105646

2,64%

 

9

TVP INFO

76613

1,84%

77387

1,93%

 

10

TV6

61925

1,48%

76723

1,92%

 

WIRTUALNEMEDIA.PL

 
 

Wszyscy 16-49

 Luty 2015

 luty 2016

 

Lp.

Stacja

AMR

SHR %

AMR

SHR %

 

1

TVN

344 665

12,22%

360 227

13,34%

 

2

Polsat

375 010

13,30%

343 828

12,74%

 

3

TVP1

241 582

8,57%

215 558

7,98%

 

4

TVP2

231 328

8,20%

199 574

7,39%

 

5

TV4

96 078

3,41%

101 415

3,76%

 

6

TV PULS

112 571

3,99%

98 488

3,65%

 

7

TVN7

89 162

3,16%

84 135

3,12%

 

8

TVN24

62 730

2,22%

62 828

2,33%

 

9

TTV

45 950

1,63%

53 983

2,00%

 

10

Puls 2

56 767

2,01%

53 977

2,00%

 

WIRTUALNEMEDIA.PL

 
 

4+

 Luty 2015

 luty 2016

 

Lp.

Stacja

AMR

SHR %

AMR

SHR %

 

1

TVP1

914 189

12,71%

858 278

12,17%

 

2

TVN

778 784

10,83%

760 571

10,79%

 

3

Polsat

802 307

11,16%

757 211

10,74%

 

4

TVP2

681 528

9,48%

606 986

8,61%

 

5

TVN24

202 441

2,82%

242 834

3,44%

 

6

TVP INFO

229 976

3,20%

235 817

3,34%

 

7

TV4

218 997

3,05%

232 195

3,29%

 

8

TV PULS

231 321

3,22%

226 792

3,22%

 

9

TVN7

240 524

3,34%

209 918

2,98%

 

10

TTV

97 474

1,36%

120 176

1,70%

 

 

Grupa komercyjna 16-49 jest stosowana w Polsce od lat 90. XX wieku - taka jej definicję kształtujący się wówczas polski rynek reklamowy zaczerpnął z zagranicy. Obecnie trwają dyskusje o jej poszerzeniu. Ostatnio stosowanie grupy 16-49 skrytykował prezes TVP Jacek Kurski, mówiąc, że to mierzący oglądalność telewizji instytut Nielsen Audience Measurement uznaje „że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat”.

Kurski nie dodał jednak, że już za czasów prezesury Juliusza Brauna w TVP, telewizja publiczna zaczęła rozliczać się z reklamodawcami stosując poszerzoną grupę 16-59. Na zmianę grupy komercyjnej z 16-49 na 16-59 zdecydowali się też wydawcy prasy - uznała ją Izba Wydawców Prasy, prezentowane są w niej wyniki Polskich Badań Czytelnictwa. W kontaktach z reklamodawcami i domami mediowymi stosują ją m.in. Wydawnictwo Bauer, Burda Media Polska czy Polityka.

O poszerzeniu targetu komercyjnego o ludzi w wieku o 50-59 lat pozytywnie wypowiadają się przedstawiciele rynku reklamy. - Dyskusja na temat zasadności zmiany grupy rozliczeniowej toczy się od jakiegoś czasu. Faktycznie, patrząc na profil polskiego społeczeństwa i proces starzenia się, objęcie osób do 59. roku życia wydaje się zasadne - powiedział nam w zeszłym tygodniu Sergiusz Geller, video planning buying director w Havas Media Group.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Grupa 16-59 korzystniejsza dla TVP, ale nadal przegrywa z TVN i Polsatem

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gie
Tak patrzę na te wyniki i ponad połowa widzów TVN24 to osoby po 60-tce. W przypadku TVP INFO jest to ponad 2/3 widzów. Ciekawe jak to wygląda w przedziale do 30 lat. Czy młodzi interesują się polityką czy nie?
17 10
odpowiedź
User
Maria Fort
Istotną sprawą jest utrzymanie oglądalności przez TVP w grupie 4+. Na tym polega misja, że każdy jest równy w zapłacie abonamentu i głosie wyborczym. W definicji co dalej jest misją są sprzeczne opinie. Liberałowie powiedzą np. tolerancja czy otwarcie na nowe prądy czy idee. Prawica natomiast np. Żołnierze Wyklęci czy religia itd. Telewizja Publiczna nie powinna przeginać na żadną stronne, ponieważ nie jest własnością partii politycznej lecz całego społeczeństwa. Marginalizując oglądalność doprowadzimy do likwidacji Telewizji Publicznej bezpowrotnie. Władze mediów publicznych powinny reprezentować wszystkie partie i odzwierciedlać aktualny układ polityczny. Platforma jest winna eliminacji PIS-u z władz różnych szczebli przez 8 lat. Teraz robi to Prawica. To jest gorszące i prowadzi do dalszej degradacji nadawców publicznych. Państwo nie jest niczyją własnością.
A stacje komercyjne powinny dbać o widzów w przekrojach najbardziej pożądanych dla reklamodawców.
Reklamy powinny być utrzymane w mediach publicznych. Ilustrują wielkość dotarcia do grupy 4+, dlatego nie marginalizują ich. Abonament jest uzupełnieniem za to, że nie są komercyjne i realizują różne misje.
19 12
odpowiedź
User
dex
Tak patrzę na te wyniki i ponad połowa widzów TVN24 to osoby po 60-tce. W przypadku TVP INFO jest to ponad 2/3 widzów. Ciekawe jak to wygląda w przedziale do 30 lat. Czy młodzi interesują się polityką czy nie?
młodzi wyjechali do pracy za granicę...
15 9
odpowiedź
User
mm
Istotną sprawą jest utrzymanie oglądalności przez TVP w grupie 4+. Na tym polega misja, że każdy jest równy w zapłacie abonamentu i głosie wyborczym. W definicji co dalej jest misją są sprzeczne opinie. Liberałowie powiedzą np. tolerancja czy otwarcie na nowe prądy czy idee. Prawica natomiast np. Żołnierze Wyklęci czy religia itd. Telewizja Publiczna nie powinna przeginać na żadną stronne, ponieważ nie jest własnością partii politycznej lecz całego społeczeństwa. Marginalizując oglądalność doprowadzimy do likwidacji Telewizji Publicznej bezpowrotnie. Władze mediów publicznych powinny reprezentować wszystkie partie i odzwierciedlać aktualny układ polityczny. Platforma jest winna eliminacji PIS-u z władz różnych szczebli przez 8 lat. Teraz robi to Prawica. To jest gorszące i prowadzi do dalszej degradacji nadawców publicznych. Państwo nie jest niczyją własnością.
A stacje komercyjne powinny dbać o widzów w przekrojach najbardziej pożądanych dla reklamodawców.
Reklamy powinny być utrzymane w mediach publicznych. Ilustrują wielkość dotarcia do grupy 4+, dlatego nie marginalizują ich. Abonament jest uzupełnieniem za to, że nie są komercyjne i realizują różne misje.


To wszystko bardzo mądre… za mądre dla władz TVP. Oni przyszli z konkretnym założeniem- żeby zrobić rewolucję. A że przy okazji rozwalą Telewizję- trudno.
13 12
odpowiedź
User
Clairvoyant
Poszerzenie grupy nie likwiduje bolu. Za wiecej widzow, spadnie cena za dotarcie. Reklamodawcy zaczna przeliczac zapomniany wskaznik CPT,producenci produktow dla grupy 16-25 beda kompletnie porzucac anteny "za starych" kanalow, albo domy mediowe beda bily sie o tylko jedna pozycje przy ktorej affinity bedzie wysokie. Wam sie wydaje, ze reklamy kupuje sie jak worki ziemniakow? Teoretycznie tak, ale czasami procesy wraz ze wzrostem edukacji bywaja bardziej skomplikowane. I co z tego, ze o 1,8% punkta jest wiekszy udzial w grupie 16-59? Caly rynek nie wzrosnie, wiec jedynie spadnie cena za punkt. Przy negocjacjacjach duzych klientow TVP moze zostac na lodzie wlasnie z powodu rozszerzenia grupy bez obnizenia ceny, bo nie bedzie sie oplacalo kupowac az tyle kontaktow :)
9 9
odpowiedź