SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa CCC oszczędziła na reklamach. HalfPrice wyprzedził w Polsce eObuwie

W zeszłym kwartale rozrachunkowym grupa CCC przy minimalnym wzroście przychodów zmniejszyła stratę netto z 75,3 do 17 mln zł. Firma ograniczyła wydatki m.in. na reklamy. Pogorszyła się natomiast sprzedaż i rentowność eObuwia.

Przychody grupy CCC w minionym kwartale finansowym, czyli od sierpnia do października br., wyniosły 2,430 mld zł wobec 2,422 mld zł rok wcześniej. - Wśród głównych czynników wzrostu przychodów ze sprzedaży omnichannel Grupy w III kwartałach 2023 roku (3,6 proc. rdr) należy wskazać rozwój modelu omnichannelowego w Grupie, dalszą ekspansję segmentu HalfPrice, jak i rozszerzenie dostępnego asortymentu wśród segmentów Grup - stwierdzono w raporcie.

Główną siecią sprzedażową firmy pozostaje CCC, która w zeszłym kwartale przy spadku wpływów z 1,14 do 1,06 mld zł osiągnęła wzrost zysku EBITDA ze 119,2 do 201,6 mln zł i zysku operacyjnego z 11,4 do 107,1 mln zł. Rozwijana od 2021 roku sieć Halfprice zwiększyła przychody z 257,7 do 393 mln zł, zysk EBITDA z 40,7 do 56,2 mln zł i zysk operacyjny z 19,3 do 25,1 mln zł.

eObuwie i Modivo mniej rentowne

Zmalały natomiast wyniki eObuwia, obejmującego głównie platformy e-commerce. Wpływy spadły z 763,9 do 676,3 mln zł, a strata operacyjna pogłębiła się z 16,1 do 50,8 mln zł. Pogorszyła się również rentowność Modivo (na poziomie operacyjnym z 8,1 mln zł zysku do 2,4 mln zł straty) mimo wzrostu wpływów z 228,8 do 277 mln zł.

- W całym 2023 roku branża multibrand e-commerce pozostawała pod wpływem niskiej siły zakupowej konsumenta oraz wymagającego otoczenia konkurencyjnego będącego konsekwencją nadmiernego zatowarowania branży (w obliczu spowolnienia rynku obserwowanego od drugiej połowy 2022 r.). Powyższe czynniki, wraz z kontynuowaną na przestrzeni 2023 roku transformacją technologiczną, wpłynęły na brak możliwości realizacji założeń budżetowych przez Grupę Modivo. Zarząd spodziewa się całorocznej rentowności EBITDA Grupy Modivo na poziomie 0,2-1,0 proc. - opisano w sprawozdaniu

HalfPrice w Polsce z większą sprzedażą niż eObuwie

W Polsce przychody grupy CCC w zeszłym kwartale wyniosły 1,37 mld zł (z czego 702,3 mln zł wypracowała sieć CCC), wobec 1,31 mln zł przed rokiem. Wpływy krajowe eObuwia zmalały natomiast z 277,2 do 269,6 mln zł. W przypadku sieci HalfPrice nastąpił wzrost ze 199,5 do 285,1 mln zł, a w Modivo - z 66,5 do 86,1 mln zł.

W pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej firma zanotowała spadek przychodów z 901,1 do 856,1 mln zł, a w Europie Zachodniej - z 214,6 do 206,8 mln zł.

52 mln zł mniej na reklamy

W minionym kwartale finansowym wydatki reklamowe grupy CCC wyniosły 225 mln zł, o 52 mln zł mniej niż rok wcześniej. W ujęciu trzech kwartałów zmalały minimalnie - z 679,8 do 678,6 mln zł.

Z kolei kwartalne koszty nabycia i wytworzenia sprzedanych towarów zwiększyły się z 1,25 do 1,27 mld zł, koszty amortyzacji - ze 148,9 do 153,3 mln zł, wydatki pracownicze zmniejszyły się z 302,2 do 298 mln zł, wydatki na usługi transportowe - ze 124 do 112,5 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 45,6 do 29,9 mln zł.

Na koniec października łączna powierzchnia sklepów stacjonarnych grupy CCC wynosiła 779,9 tys. metrów kwadratowych o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba sklepów CCC zmalała z 825 do 807, a ich łączna powierzchnia - o 2 proc. do 522,7 tys. m kw.

Z kolei sieć HalfPrice urosła przez rok z 84 do 121 sklepów, a liczba placówek stacjonarnych eObuwie zwiększyła się z 35 do 50.

Narastająco, po trzech kwartałach roku obrotowego 2023, czyli w okresie luty-październik 2023 r., grupa CCC osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 6,92 mld zł wobec 6,68 mld zł rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 88,5 mln zł wobec 1,2 mln zł straty przed rokiem, a strata netto jednostki dominującej wyniosła 101,5 mln zł wobec 317,8 mln zł straty rok wcześniej. EBITDA wyniosła 541,8 mln zł wobec 439,2 mln zł w analogicznym okresie przed rokiem.

W samym trzecim kwartale grupa miała 5,1 mln zł zysku netto jednostki dominującej wobec 64,9 mln zł straty netto w analogicznym okresie rok wcześniej. Zysk na działalności operacyjnej wyniósł w tym okresie 76,2 mln zł wobec 24 mln zł zysku przed rokiem. EBITDA grupy sięgnęła w trzecim kwartale 229,5 mln zł wobec 172,9 mln zł rok wcześniej.

HalfPrice ma dalej rosnąć

Spółka podała, że zaplanowana na koniec 2023 r. finalizacja procesu optymalizacji zapasów w Grupie Modivo uwalnia potencjał poprawy rentowności w kolejnym roku obrotowym. Jak podano, dynamiczny rozwój HalfPrice powinien pozwolić na realizację jego założeń przychodowych w górnym przedziale szacunku. Rentowność EBITDA HalfPrice może zrealizować przyjęte założenia.

Grupa CCC zakłada realizację założeń dotyczących nakładów inwestycyjnych. - W ocenie zarządu, kontynuowana praca nad wzrostem marży brutto wraz z utrzymaną dyscypliną kosztową, otwierają perspektywę umocnienia wyników Grupy w kolejnym roku obrotowym" - podała.

Firma informowała w kwietniu, że chce w roku obrotowym 2023 wygenerować przychody na poziomie 10,2-11 mld zł i osiągnąć marżę EBITDA na poziomie 10-12 proc. Wśród celów było też osiągnięcie marży brutto w przedziale 47-50 proc., a wskaźnik kosztów miał wynieść 43-44 proc. Wydatki inwestycyjne grupy CCC przewidziano wtedy na ok. 320 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Grupa CCC oszczędziła na reklamach. HalfPrice wyprzedził w Polsce eObuwie

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Czyżby ludzie zmądrzeli. Kupują buty nie na miesiąc tylko na pół roku, a ciuchy wolą z ciuchlandów niż z Bangladeszu z przezroczystej bawełny w cenie jak za jedwab.
odpowiedź
User
Roti
Przede wszystkim od bardzo długiego czasu asortyment eobuwia to jakieś stare kolekcje, które dawno wyszły z mody. Wystarczy porównać co oferuje np oficjalna strona Nike a co tej marki znajduje się na eobuwie. Modele sprzed kilku lat. Januszki biznesu przeciągnęły strunę i rentowność spada. Oj jaka szkoda, jak mi bardzo nie przykro.
odpowiedź
User
To Ja
No chyba skończyło się naciąganie klientów, zawyżanie ceny, żeby później szumnie ogłaszać rabat.
odpowiedź