SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Firma Hajdarowicza dostanie 97 mln zł za 40 proc. akcji wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”

Kontrolowane przez Grzegorza Hajdarowicza KCI podpisało umowę sprzedaży 40 proc. akcji Gremi Media, wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”, holenderskiej spółce Pluralis za 96,78 mln zł. Daje to wycenę całego Gremi Media w wysokości 241,95 mln zł.

Grzegorz Hajdarowicz, członek rad nadzorczych Gremi Media i KCIArticle

W komunikacie giełdowym KCI podano, że umowa dotyczy sprzedaży po 140 zł za sztukę 691,3 tys. akcji Gremi Media stanowiących 40 proc. kapitału spółki i dających 37,6 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Przeniesienie własności akcji nastąpi w dwóch transzach: pierwsza obejmie 246,6 tys. walorów, a druga 344,7 tys.

- Umowa reguluje również zasady ładu korporacyjnego w Gremi Media, a także postanowienia dotyczące prawa pierwokupu, prawa pociągnięcia ( drag-along right ) oraz przyłączenia ( tag-along right) - zaznaczono.

Po realizacji sprzedaży do KCI będzie należeć 616,8 tys. akcji Gremi Media stanowiących 35,69 proc. kapitału i dających 44,12 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Cena 140 za akcję Gremi Media oznacza, że firma została wyceniona na 241,95 mln zł.

- Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się krajów w Europie. W wielu obszarach istnieją duże możliwości skutecznej i efektywnej ekonomicznie implementacji rozwiązań dla firm medialnych. Zapewnimy także utrwalanie się wspólnych dla nas kluczowych wartości, takich jak wolność mediów oraz poszanowanie praw człowieka i obywatela – komentuje Kjersti Løken Stavrum, prezes Tinius Trust, akcjonariusz Pluralis.

- Pluralis zdecydował się aktywnie wspierać obecny Zarząd Gremi Media SA i pozostawić całościową kontrolę nad firmą Panu Hajdarowiczowi. Nasze wsparcie będzie polegać przede wszystkim na dzieleniu się najnowocześniejszą wiedzą branżową, posiadanymi rozwiązaniami technologicznymi i know-how. Cel mamy wspólny, rozwój firmy i budowanie jej wartości, w długim horyzoncie czasowym - zapewnia.

Za nowy inwestorem stoją fundusz Sorosa i belgijski wydawca

Niewiążące porozumienie dotyczące sprzedaży pakietu akcji Gremi Media zostało zawarte przez KCI i Pluralis pod koniec listopada. "Objęcie udziałów przez Pluralis B.V. zapewni, wraz z pełniejszą dywersyfikacją własności w Gremi Media, kompetencje i wiedzę ekspercką gwarantowaną przez głównych międzynarodowych inwestorów medialnych, umożliwiając jednocześnie obecnemu kierownictwu zachowanie kontroli operacyjnej" - stwierdzono w komunikacie zamieszczonym na portalu „Rzeczpospolitej”.

- Sytuacja na polskim rynku mediów staje się coraz trudniejsza. Piętno polityki ciąży na nim coraz bardziej i wywiera nań negatywny wpływ. Rzeczpospolita i Parkiet pozostają poza głównymi liniami podziału polskiego życia politycznego. Ale mają wyraźną busolę wartości - obronę wolnego rynku, ochronę prywatnej własności, poszanowanie praw człowieka i obywatela w rozumieniu zachodnio-europejskim, wspieranie polskiego członkostwa w Unii Europejskiej i NATO. Nie wszystkim się to podoba. Próbowałem znaleźć silnych ekonomicznie partnerów w Polsce, gotowych współfinansować tytuły należące do Gremi. Skutek był mniej niż zadowalający. Co więcej, spotkałem się z próbą wrogiego przejęcia praw do tytułów, pod absurdalnymi pretekstem. Na szczęście, próba się nie udała - stwierdził Grzegorz Hajdarowicz.

- Świat medialny nie stoi w miejscu. Rynek szybko się zmienia. Potrzebna jest wiedza na temat nowych rozwiązań i technologii, wsparcie kapitałowe. Warto być częścią większej, silniejszej grupy. I właśnie to się stało. Spółka KCI S.A. nawiązała współpracę z nowym inwestorem funduszem Pluralis B.V. z Amsterdamu - podkreślił.

Potencjalny inwestor powiązany z funduszem George’a Sorosa

Spółka Pluralis należy do funduszu Media Development Investment Fund (MDIF), belgijskiej firmy medialnej Mediahuis i King Baudouin Foundation.

"Pluralis jest wspierany przez konsorcjum prestiżowych europejskich firm medialnych, fundacji i wpływowych inwestorów zaangażowanych w pluralistyczne media informacyjne. Pluralis łączy swój kapitał inwestycyjny ze światowej klasy wiedzą medialną swoich udziałowców. Jako inwestor w najwyższej jakości spółki medialne, niezależnie od orientacji redakcyjnej, Pluralis nie angażuje się w podejmowanie decyzji redakcyjnych firmy" - zapewniono w komunikacie.

- Cieszymy się, że możemy zainwestować w Gremi Media, wydawcę jednych z najbardziej cenionych marek informacyjnych w Polsce. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z obecnymi właścicielami i kierownictwem, aby kontynuować budowanie silnego biznesu wokół dziennikarstwa najwyższego kalibru - mówił Luc Tayart de Borms, dyrektor zarządzający KBF, akcjonariusz Pluralis. - Pluralis będzie czerpać z wiedzy i doświadczenia swoich akcjonariuszy, aby wspierać zarządzanie Gremi Media SA poprzez aktywne uczestnictwo w zarządzie oraz przekazywanie najnowocześniejszej wiedzy branżowej w celu ułatwienia rozwoju firmy i tworzenia wartości - dodał.

Media Development Investment Fund jest wspierany finansowo przez miliardera George’a Sorosa. W połowie 2016 roku jest spółka MDIF Media Holdings zainwestowała w Agorę - kupiła 5,35 mln akcji stanowiących 11,22 proc. kapitału zakładowego spółki i dających 8,26 proc. głosów na jej walnym zgromadzeniu. Walory został sprzedane m.in. przez fundusze emerytalne PTE PZU, Nationale Nederlanden PTE i Aegon PTE.

Z kolei SFS Ventures, czeska spółka zależna MDIF na początku 2019 roku wspólnie z Agorą kupiła 100 proc. udziałów Eurozetu, nadawcy m.in. Radia ZET. Agora za 40 proc. udziałów zapłaciła 130,7 mln zł, a jesienią 2019 roku na mocy umowy ze wspólnikiem zapowiedziała przejęcie pozostałych 60 proc. Zgody na tę transakcję nie wyraził prezes UOKIK, Agora zaskarżyła jego decyzję do sądu.

W komunikacie o umowie dot. pakietu akcji Gremi Media podkreślono, że będzie to druga inwestycja Pluralis w Europie Środkowej - po kupnie na początku br. 34 proc. udziałów słowackiego wydawcy Petit Press.

Wyliczono, że inwestorzy i partnerzy Pluralis mają udziały w spółkach z różnych sektorów, takich jak niemiecki GLS Bank, francuski holding cyfrowy Maxime Kurkdjian czy biuro rodzinne Tradicor, a także w Soros Economic Development Fund i VP Capital.

Z kolei Mediahuis działa od 2014 roku, wydaje m.in. irlandzkie dzienniki „Irish Independent”, „The Herald” i „Belfast Telegraph”, luksemburski „Luxemburger Wort”, a także holenderskie tytuły „NRC Handelsblad”, nrc.next, „Dagblad van heta”, „Noorden”, „Leeuwarder Courant”, „Friesch Dagblad”.

„Wciąż tu jestem, linia informacyjna bez zmian”

Grzegorz Hajdarowicz ocenił, że oferta złożona przez Pluralis jest najlepsza pod względem długofalowej strategii Gremi Media. - Wiem, że rynek był przekonany, że „Rzeczpospolita” zostanie przejęta przez któregoś z polskich graczy. No cóż, lubię zaskakiwać. Informacje o moim odejściu z polskich mediów okazały się nieco przedwczesne. Wciąż tu jestem i zamierzam działać - zapowiedział Hajdarowicz.

- Umowa oznacza wsparcie dla Gremi, ale pakiet kontrolny Gremi pozostaje przy mnie. Pluralis, nasz nowy liczący się akcjonariusz, to spółka należąca do 3 wielkich i szanowanych firm. King Baudouin Foundation, silna grupa medialna Mediahuis oraz Media Development Investment Fund (MDIF) - to partnerzy o ugruntowanej reputacji, podzielający ten sam zestaw wartości konstytuujących od zawsze Gremi. Silni finansowo, bardzo aktywni na rynkach medialnych w różnych częściach świata, co daje nam dodatkowo dostęp do unikalnej wiedzy. Jednocześnie, to nie udziałowcy koncentrujący się wyłącznie na kwartalnym zysku - wyliczył.

Grzegorz Hajdarowicz podkreślił, że nowy akcjonariusz da Gremi Media dodatkowe możliwości technologiczne i merytoryczne. - Będziemy bardziej otwarci na świat, a świat będzie z nami bliżej współpracował. Nowy rozdział ponad 100-letniej Rzeczpospolitej zaczyna się bardzo dobrze - podkreślił.

- Będziemy silniejsi, bardziej odporni na wszelkie próby ataku z zewnątrz. Linia informacyjna gazet i stron www pozostaną bez zmian. Obiektywizm, prawda, niewygodne pytania stawiane każdemu uczestnikowi życia publicznego, troska o czytelników - zapewnił Hajdarowicz.

Gremi Media nie dla Wirtualnej Polski, Orlenu ani PZU

Pod koniec marca br. KCI poinformowało, że zaczyna przegląd opcji strategicznych dotyczący posiadanego pakietu akcji Gremi Media. Zaczęło współpracę z firmą doradczą Deloitte Advisory, która będzie odpowiadać za „przeprowadzenie potencjalnej transakcji w drodze otwartego procesu pozyskania od zainteresowanych inwestorów ofert nabycia akcji”.

W maju KCI w ramach skorygowanej strategii na lata 2019-2030 zapowiedziało inwestycje w projekty nieruchomościowe i kompleks Alvernia Planet, natomiast o Gremi Media wspomniało tylko zdawkowo, wśród projektów, w których chce być mniejszościowym inwestorem.

Według naszych ustaleń na początku listopada z rozmów o kupnie od KCI kontrolnego pakietu akcji Gremi Media wycofała się Wirtualna Polska, uznając proponowaną cenę za zbyt wysoką. Przejęciem miały być zainteresowane państwowe giganty Orlen i PZU, przy czym oficjalnie oba temu zaprzeczają. KCI za posiadany pakiet ma oczekiwać ok. 300 mln zł.

W pierwszej połowie listopada KCI wygrało proces sądowy z trójką drobnych inwestorów, którzy chcieli zablokować przejście spółki z głównego na boczny rynek warszawskiej giełdy. Do realizacji tego planu KCI potrzebuje jeszcze minimum 90 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Gremi Media od czterech lat na giełdzie

Holding Grzegorza Hajdarowicza wydawcę „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” przejął w 2011 roku. Najpierw kupił 51 proc. udziałów spółki, wówczas funkcjonującej pod nazwą Presspublika, o brytyjskiego funduszu Mecom za 80 mln zł, a kilka miesięcy później - pozostałe 49 proc. udziałów od państwowego Przedsiębiorstwa Wydawniczego „Rzeczpospolita” za 55 mln zł.

W sierpniu 2017 roku grupa KCI sprzedała kilku inwestorom, m.in. spółce głównego akcjonariusza Ruchu, 249,4 tys. akcji Gremi Media, stanowiących 14,6 proc. kapitału zakładowego i dających 11 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. Cena za jedną akcję wyniosła 147 zł, a wycena całej firmy - ponad 251 mln zł.

Kolejne, mniejsze pakiety akcji Gremi Media firma Hajdarowicza sprzedawała w ramach strategii przyjętej w połowie 2019 roku. Zapowiedziała w niej, że zmniejszy swój udział w kapitale Gremi Media do 40-60 proc. oraz będzie inwestować w park edukacji i rozrywki Alvernia Planet.

W listopadzie 2017 roku Gremi Media zadebiutowała na bocznym rynku warszawskiej giełdy. Firma oprócz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” wydaje miesięcznik „Uważam Rze Historia”, a także serwisy internetowe, m.in. Rp.pl, Parkiet.com i Sportdziennik.com. Według danych PBC we wrześniu br. średnie rozpowszechnianie płatne razem „Rzeczpospolitej” zmalało rok do roku o 10,3 proc. do 36 549 egz., a „Parkietu” - wzrosła o 5 proc. do 4 048 egz.

Ponadto Gremi Media ma większościowe pakiety w spółkach e-Kiosk i KancelarieRP oraz 47 proc. udziałów spółki MMC Conferences organizującej konferencje biznesowe. Wiosną ub.r. dokupiła 28,1 proc. akcji e-Kiosku za 2,4 mln zł.

W trzecim kwartale br. grupa Gremi Media osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 5,1 proc. do 24,35 mln zł oraz zysku netto z 3,03 do 3,12 mln zł.

Z kolei grupa kapitałowa KCI osiągnęła w zeszłym kwartale wzrost przychodów sprzedażowych o 4,9 proc. do 24,33 mln zł, a jej zysk netto zwiększył się z 3,53 do 4,19 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Firma Hajdarowicza dostanie 97 mln zł za 40 proc. akcji wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”

32 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
geopolitykaGłupcze
Powoli zaciska się pętla wokół Polski, zbliża się niestety ten moment kiedy Moskwa z Berlinem przy udziale Waszyngtonu sprzedadzą nasze interesy za wielki antychiński deal. Linia rozgraniczenia będzie przebiegać na Bugu i tak powstanie wymarzony obszar Putina (często o tym mówił) i Merkel od Władywostoku po Lizbonę. Naszym jedynym ratunkiem jest Pekin, czyli kontynuacja myśli strategicznej Jana III Sobieskiego. Biorąc pod uwagę, że sprzedaliśmy nawet media, to jeśli nawet ktoś ten telefon wykona, to zostanie politycznie zniszczony przez stronnictwo niemieckie i amerykańskie.
odpowiedź
User
Dede
Najważniejsze ze nie kupuje tego Orlen czytaj PIS. Partyjna propaganda to nie informacja!
odpowiedź
User
haha
Najważniejsze ze nie kupuje tego Orlen czytaj PIS. Partyjna propaganda to nie informacja!



ale kupiła zagraniczna polit-poprawna nędza. Będzie więcej multi-kulti i innej propagandy.
odpowiedź