SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Historia Bez Cenzury, AdBuster i Mówiąc Inaczej najsilniejszymi markami polskiego YouTube’a

YouTube przeprowadził badanie dotyczące rozpoznawalności i zaufania do popularnych postaci i celebrytów w Polsce. Na szczycie zestawienia znaleźli się Wojciech Cejrowski, Kuba Wojewódzki i Magda Gessler. Na liście 20 nazwisk i marek połowę zajmują znani twórcy i kanały na polskim YouTube, najwyższe pozycje mają Historia Bez Cenzury, AdBuster i Mówiąc Inaczej.

Article

Badanie - na zlecenie YouTube - przeprowadziła firma badawcza Kantar Millward Brown na próbie tysiąca respondentów w wieku 16-34 lata korzystających z internetu przynajmniej raz w tygodniu. W ramach pierwszej fazy badania spośród dużej grupy twórców YouTube i celebrytów TV (łącznie 64 osób) zostało wybranych 20 nazwisk, którym dokładnie przyjrzano się w drugim etapie. Sprawdzano m.in. rozpoznawalność i sympatię względem poszczególnych osób - zarówno youtuberów, jak i celebrytów telewizyjnych.

Z badania wynika, że postaci najbardziej rozpoznawalne przez respondentów to gwiazdy wykreowane przez telewizję. Na szczycie zestawienia znaleźli się kolejno Wojciech Cejrowski (99 proc. rozpoznawalności), Kuba Wojewódzki oraz Magda Gessler (po 98 proc.).  

Najlepiej kojarzeni youtuberzy to SA Wardega, Abstrachuje TV i Matura to Bzdura, którzy zajęli odpowiednio 9.,10. i 11. miejsce w rankingu rozpoznawalności.

Na szczycie listy postaci z którą odbiorcy czują największą bliskość emocjonalną znalazła się Dorota Szelągowska, która wyprzedziła Abelarda Gizę oraz Martynę Wojciechowską.

W pierwszej dziesiątce zestawienia spośród osobowości telewizyjnych znalazł się jeszcze Robert Makłowicz (6. miejsce), natomiast pozostałe pozycje należą do twórców i kanałów w serwisie YouTube.

Twórcy YouTube, którzy cechują się najwyższym wskaźnikiem bliskości, to prowadzący kanał Historia Bez Cenzury, oceniani jako nowocześni i wiarygodni. Drugim twórcą, z którym odbiorcy czują się najsilniej związani jest AdBuster, kojarzony przede wszystkim z autentycznością, szczerością i profesjonalizmem. Trzeci najbardziej lubiany kanał to Mówiąc Inaczej, którego autorka wyróżnia się ze względu na wiarygodność i szczerość.

W badaniu spróbowano też ustalić jakimi konkretnie uczuciami odbiorcy darzą poszczególnych celebrytów, zarówno tych z ekranów telewizyjnych jak i tych dla których naturalną anteną jest YouTube. Sympatię do popularnych postaci miała określić odpowiedź na pytanie: „Z kim poszlibyśmy na piwo?”. W tym segmencie przewaga była po stronie youtuberów, 6 z nich znalazło się bowiem w pierwszej dziesiątce.

Na zaufanie odbiorców miały z kolei wskazywać odpowiedzi na pytanie: „Od kogo nie balibyśmy się kupić używanego samochodu?”. Na 1. miejscu listy znalazł się youtuber AdBuster wyprzedzając Radosława Kotarskiego oraz Filipa Chajzera.

W ostatniej kategorii definiującej gotowość odbiorców do emocjonalnego kontaktu z konkretnym celebrytą badacze zadali pytanie: „Komu zwierzylibyśmy się z problemów?”. Tutaj najwyższe noty uzyskali Joanna Krupa oraz youtubowe kanały Matura to bzdura i Letni Chamski Podryw.

Zbiorcze zestawienie wymienionych wcześniej kategorii wskazuje, że twórcy YT cieszą się większym zaufaniem odbiorców niż gwiazdy tradycyjnej telewizji.

Sondaż wykazał, że postaci znane z telewizji mają według respondentów więcej charyzmy, autorytetu i nowoczesnych cech, zaś youtuberzy wygrywają w takich obszarach jak autentyczność, szczerość czy zabawa.

Analizując bardziej szczegółowo cechy najbardziej wartościowych marek na YouTube badanie wskazuje m.in., że kanał Abstrachuje jest powszechnie rozpoznawalny dla 77 ogółu respondentów. Jest też wysoko oceniany w kategorii zaufania i bliskości, a jego wybijającą się cechą jest zabawa.

Rozpoznawalnością na poziomie 47 proc. cieszy się z kolei kanał Mówiąc inaczej. Bliskość emocjonalną z autorką kanału oceniono na 5,98 pkt., zaś wśród dominujących cech youtuberki wymieniono m.in. autorytet i profesjonalizm.

AdBuster jest marką kojarzoną przez 43 proc. respondentów badania. W skali dotyczącej zaufania twórca ma punktację na poziomie 6,24, zaś autentyczność, szczerość i profesjonalizm są zdaniem badanych dominującymi zaletami AdBustera.

- Ewidentnie siła osobistych marek „celebrytów” telewizji i kina nie jest już tak silna, ich „gwiazdy” nie świecą juz tak mocno -zauważa w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl podkreśla Tomasz Czudowski, szef marketingu YouTube w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. - Pojawiają się za to nowe które cechuje bezpośredniość, szczerość, autentyczność. To jak widać bardzo ceni sobie młodsze pokolenie, które szuka w swoich idolach i bohaterach czegoś zupełnie innego aniżeli wyłącznie mediowa popularność. Poszukują bliskości której tradycyjne media nie dają, możliwości interakcji i wejścia w dialog. Dla młodego pokolenia ich gwiazdy są bardziej dostępne, można je naprawdę spotkać na ulicy bez ochroniarzy i czerwonych dywanów, to jednak zupełnie inne doświadczenia. Kiedyś marzyliśmy o spotkaniach z gwiazdami telewizji czy kina, dziś marzymy o spotkaniu z ulubioną youtuberką czy youtuberem - podsumowuje Tomasz Czudowski.

Badanie metodą CAWI na zlecenie YouTube przeprowadziła w sierpniu br. firma badawcza Kantar Millward Brown na próbie tysiąca respondentów w wieku 16-34 lata korzystających z internetu przynajmniej raz w tygodniu.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Historia Bez Cenzury, AdBuster i Mówiąc Inaczej najsilniejszymi markami polskiego YouTube’a

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Yhy
Badanie wykazalo to co mialo wykazac
7 3
odpowiedź
User
umiarkowany i rozsądny
Youtube i bez cenzury to jak Agora i prawda.
4 2
odpowiedź
User
Staszek
Słaby ten raport jak kotlet mielony na Dworu Centralnym
3 1
odpowiedź
User
sd
Youtuberzy to dno i najgorszy syf
1 0
odpowiedź
User
Utub
Stylistyka YouTube to stylistyka MTV sprzed 12 lat: łechtać pod pachami za wszelką cenę. Czyli są albo brukowe wideo, albo egzaltowane ludki w rodzaju tego z reklam Milenium. To Mówiąc inaczej przypomina mi Blok ekipę: milion komentarzy, jakie to super, a w końcu jeden normalny głos, że to pierdy i bzdety, ktory oczywiście minusują boty chwalące. Samo wideo jest oczywiście bzdetem totalnym. :(
2 0
odpowiedź
User
waldek
Przecież to absurd. Jak można uznawać za autorytet postaci z tv, ale jednocześnie darzyć większym zaufaniem youtuberów? Znaczy się: ufam tym, którzy wydają się być bardziej wiarygodni, ale oni nie są już moimi autorytetami?? Autorytetom chyba bardziej się wierzy, jeśli już się nimi staną. Stają się m in przez to, że są np bardziej wiarygodni....czy ja już nic nie rozumiem ???
0 0
odpowiedź
User
żart
Szczerość na YouTubie? To chyba żart. Może 7-8 lat temu, zanim za zarządzanie kontentem nie wzięły się sieci partnerskie można było mówić o "jakiejś" szczerości. Przecież to jedna wielka mistyfikacja zorientowana na hodowanie lemingów. Czasem aż przykro patrzeć jak ci biedni ludzie są manipulowani przez "gwiazdy" YouTube. Polecam lekturę Akademia Twórcy YouTube. Bardzo fajna lektura. Wszystkie kanały jadą na tych schematach. A jak schematy nie działają, to wystarczy dorzucić garść wulgaryzmów i w końcu kanał chwyci.
1 0
odpowiedź
User
Mateusz O.
Najśmieszniejsze jest to jak ludzie łykają bezkrytycznie te wszystkie bzdury które plotą Youtuberzy. Przecież Adbuster słynie z nierzetelnych recenzji, jak na przykład Decorala, notiOne czy Durexa. Plecie takie farmazony pod publiczkę, że aż się włos na słowie jeży, a gimbaza sie cieszy. Takie mamy społeczeństwo. Ufajcie dalej idiotom, a na pewno daleko zajedziecie.
0 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing