SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ile i za ile kupuje TVP?

W świetle dzisiejszych wydarzeń, gdzie Telewizja Polska na trwających od poniedziałku w Cannes Międzynarodowych Targach Mediów Elektronicznych MIPTV - MILIA, sprzedaje kolejne swoje produkcje, pojawiają się głosy, co kupuje nadawca publiczny?

Przypomnijmy, że trwają negocjacje z Rosjanami nad sprzedażą kolejnych formatów. Niemal pewna jest sprzedaż serialu kryminalnego „Glina”, rodzimego szpitalnego odcinkowca „Na dobre i na złe” oraz fabularyzowanego serialu przyrodniczego „Saga o prastarej puszczy”.
 
Po sukcesie, jakim było sprzedanie „M jak miłość”, pierwszego polskiego formatu serialowego do Rosji, podbudowana tym osiągnięciem TVP, na targach występuję tyleż w roli sprzedającego niż kupującego. Kupowanie odbywa się nie tylko podczas trwającego właśnie gorącego tygodnia w Cannes, ale konsekwentnie przez cały rok.

Działalnością handlową, a jest ona bardzo rozległa, zajmuje się w TVP Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu.


Zakup praw do filmów, formatów i innych utworów audiowizualnych TVP

„W 2005 roku Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu zawarło o 55% więcej umów niż w 2004 roku. Wartość zawartych w 2005 roku umów była wyższa od wartości w 2004 o ponad 25%. Od stycznia 2005 roku, aż do chwili obecnej, Biuro zawarło 387 umów na około półtora tysiąca tytułów za łączną kwotę 121 mln” – informuje nas Szymon Chrostowski z Działu PR TVP.

Są to filmy, seriale i inne produkcje, które widzieliśmy już w telewizji, lub które jeszcze w niej zobaczymy. Większość z nich wymieniona jest tu w oryginalnej pisowni, sugerowanej przez producenta.

- pakiet Universal to ok. 380 filmów, ok. 450 godz. seriali i 26 godzin animacji. Są w nim m.in.: filmy “8 Mile”, “Bourne Identity”, “Red Dragon”, “Scorpion King”, “Love Actually”, “The Hulk”, “2 Fast 2 Furious”, “Johnny English”, “Van Helsing”, “Bridget Jones: The Edge of Reason”, “Bourne Supremacy”, “Gladiator”, “Green Mile”, “Chicken Run”, “The Mummy”, “Mummy 2”, “Spy Game” oraz seriale: “House” i “Kojak”

- pakiet filmów i seriali od firmy Buena Vista Int. (Disney) w sumie 38 filmów, 116 godzin seriali i 104 odcinki animacji. Między innymi: serial “Lost”, filmy: “Sweet Home Alabama”, “Village”, “Cold Mountain”, “Starsky & Hutch”, “Pretty Woman”, animacje: “New Adventures Of Winnie The Pooh”, “Donald Duck Presents”

- pakiet pełnometrażowych filmów animowanych od firmy Buena Vista Int.- 6 filmów, m.in.: „Monsters Inc.”, “Finding Nemo”, “Brother Bear”

- pakiet filmów i seriali MGM od firmy Sony, na który składają się 154 filmy i 123 godziny seriali, np. “Legally Blonde 2”, “Agent Cody Banks”, “Fargo”, “Get Shorty”, “Thelma & Louise”

- pakiet Monolith – 40 tytułów, m. in.: „Miłość w NY”, „Teściowie”, „Upadek”, „Dr. T i kobiety”, „Stacja”, „Enigma”, „Monster”, „Tryumf Pana Kleksa”

- pakiet SPI (Cinephil) w sumie 209 filmów polskich i zagranicznych. M.in.: „Chicago”, „21 Grams”, „Lost In Translation”, „Frida”, „City of God”, „Brothers Grimm”, „Good Bye Lenin”, „Hours”, „Symetria”, „Edi”, „Kingsajz”, „Seksmisja”, „Nie lubię poniedziałków”, „Krzyżacy”, „Faraon”, „Nie ma róży bez ognia”

- 2 pakiety filmów i mini serii od firmy Powercorp, łącznie 46 godzin mini-serii i 43 filmy telewizyjne i thrillery, m. in.: „Category 6: Day of Destruction”, „No Ordinary Baby”, „Deadly Isolation”

- pakiet 42 filmów od Vision, m. in.: „Pręgi”, „Przemiany”, „Adaptacja”, „Hero”

- pakiet 23 filmów od Canal+, m. in.: “Tam i z powrotem”, „Historie Miłosne”, „Dług”

- pakiet 17 filmów od Gutek, m. in.: „Dogville”, „8 Kobiet”, „Trio z Bellville”, „Basen”

Zakup praw do audycji sportowych

Zawarto 38 umów na łączną kwotę około 50 mln. Do najważniejszych należy zakup praw do Mistrzostw Świata w piłce nożnej 2010, Ligi Światowej siatkarzy 2005/2006, skoków narciarskich w ramach Pucharu Świata rozgrywanych w Niemczech i w Austrii na lata 2006/2008, Mistrzostw Świata w lotach narciarskich 2006 i 2008, Finału Pucharu UEFA 2005 i 2006 oraz Super Pucharu 2005, Meczy Pucharowych Wisły Kraków w sezonie 2005/2006.

„Najgłośniejszym wydarzeniem na tym polu było zakończenie negocjacji z niemiecką firmą Infront, o prawa do transmisji piłkarskich Mistrzostw Świata. Telewizja Polska do spółki z Polsatem relacjonować będą po 32 mecze tegorocznego Mundialu w paśmie otwartym” – informował portal „Wirtualnemedia.pl” Michał Jarocki, kierownik Działu Obrotu Licencjami Sportowymi.

Obie stacje za Mundial zapłaciły 15 mln. euro, z czego TVP ok. 7 mln.

Gdzie TVP szuka oszczędności?

To bardzo dużo i za bardzo duże pieniądza. Małe oszczędności TVP poczyniła renegocjując niekorzystną umowę z firmą Sportfive, a także z CBS Broadcast International.
„Niekorzystne umowy z firmą Sportfive dotyczące meczów Reprezentacji Polski groziły ryzykiem wysokich niezaplanowanych wydatków. W wyniku długotrwałych negocjacji udało się obniżyć obciążenia finansowe umów reprezentacyjnych oraz uzgodnić warunki nowej umowy na mecze pucharowe po znacznie niższej cenie. Podsumowanie maksymalnych oszczędności wynikających z renegocjowanych kontraktów reprezentacyjnych oraz z uzgodnionych warunków nowej umowy na mecze pucharowe w sezonach 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 sięga kwoty przeszło 20 mln USD” – mówi Szymon Chrostowski.

Umowa licencyjna zawarta w 2001 z CBS roku zawierała niekorzystne zapisy, zobowiązujące TVP do zakupu seriali produkowanych przez stację tak długo, jak trwałaby ich produkcja. Udało się jednak doprowadzić do zawarcia ugody o wartości około 5,7 mln USD, zapewniającej uniknięcie potencjalnych strat, które w perspektywie 10-letniej mogły wynieść przeszło 26 mln USD.

Sprzedaż praw do filmów, formatów i innych utworów audiowizualnych

Oprócz kupowania Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu równie prężnie stara się sprzedawać produkcje TVP. Udało mu się zawrzeć 279 umów na łączną kwotę ok. 4.690 mln, w tym 62 umowy zagraniczne na łączną kwotę ok. 1.810 mln. W trakcie zeszłorocznych Targów Mediów Elektronicznych MIPCOM 2005 w Cannes odbyło się ponad sto spotkań handlowych. Największe zainteresowanie kupujących budziły: serial „Magiczne Drzewo”, wywiad z papieżem Benedyktem XVI, koncert J.M. Jarre w 25. rocznicę podpisania Porozumień Sierpniowych oraz cieszące się nieprzerwaną popularnością filmy Krzysztofa Kieślowskiego. TVP liczy z tego tytułu w 2006 roku na przychody w wysokości 5 mln zł.

Porównaniu do kupna to ciągle niedużo. Zobaczymy jak w tym roku będzie w Cannes. Wygląda na to, że TVP ma okazję się trochę odbić.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ile i za ile kupuje TVP?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl