Prawie 7 mld zł w tym roku na reklamy w Polsce. „Kolejne kwartały nie będą już tak dobre”

W trzech kwartałach br. wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 6,69 mld zł o 8,9 proc. więcej niż rok wcześniej, a w samym minionym kwartale zwiększyły się o 8 proc. Już ponad jedna trzecia inwestycji marketingowych trafiła do internetu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według analiz Starcomu w pierwszym kwartale br. nakłady na reklamy wzrosły w skali roku o 8,6 proc., w drugim - o 9,6 proc., a w trzecim - o 8 proc. W trzech kwartałach wartość rynku zwiększyła się o 8,9 proc., co jest najwyższym wzrostem od 2008 roku.

- Budżety rosną bardzo mocno już czwarty kwartał z rzędu. Ten trend zaczął się we wrześniu 2017 roku - zauważa Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu. - Rynek reklamy wykorzystuje dobrą koniunkturę gospodarczą w Polsce. Warto zauważyć, że dynamika wzrostu PKB oscyluje wokół poziomu 5 proc. już pięć kwartałów z rzędu. W trzecim kwartale tego roku wzrost wyniósł 5,1 proc., mimo wyraźnie słabszej sytuacji ekonomicznej w Europie. Ten rok jest też pierwszym od 2008 roku, gdzie dynamika wydatków reklamowych znacznie przekracza dynamikę PKB - dodaje.

Telewizja z 46 proc. udziału

W minionych trzech kwartałach na reklamę telewizyjną przeznaczono 3,08 mld zł, o 228,8 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 8 proc. w górę). Analitycy Starcomu oceniają, że popyt na reklamy w tv jest niezmiennie bardzo wysoki, dzięki czemu nadawcy mocno podnieśli ceny, szczególnie w zakupie cennikowym, a mimo to bez problemów sprzedali czas reklamowy. Według firmy średnia stawka CPP wzrosła rok do roku o 7 proc.

Z kolei inwestycje na reklamy internetowe zwiększyły się o 284,2 mln zł do 2,29 mld zł (to 14,1 proc. w górę). Wśród wydawców głównym beneficjentem tego wzrostu był Facebook, który w raporcie finansowym podał, że w minionym kwartale średni przychód z jednego użytkownika (ARPU) w Europie poszedł w górę z 6,7 do 8,7 dolara (czyli o prawie 30 proc.). Jeśli chodzi o reklamodawców, to branża handlowa zwiększyła swoje wydatki o 70,8 mln zł (a więc 22,2 proc.).

W internecie 47,6 proc. nakładów reklamowych poszło w br. na display, 30,1 proc. - na marketing w wyszukiwarkach (SEM), a na wideo - 19,5 proc. Wydatki na reklamy na urządzeniach mobilnych wzrosły o 24,3 proc., a jej udział w rynku marketingu internetowego - z 31,8 do 34,6 proc.

grafika

Wartość reklam radiowych zwiększyła się w skali roku o 7,7 proc. do 496 mln zł. W drugim kwartale wzrost wyniósł aż 12,2 proc., a w trzecim - 3,9 proc. W sierpniu nastąpił nawet spadek o 4,4 proc., za to w maju wzrost przekroczył 20 proc.

Na reklamę zewnętrzną w trzech kwartałach br. przeznaczono 370 mln zł, o 14,3 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 4 proc. w górę). Tylko w trzecim kwartale wzrost wyniósł 9,3 proc., co według analityków Starcomu wynika z intensywnych kampanii nowego e-sklepu About You oraz kabanosów Meaters. Na znaczeniu tracą nośniki standardowe typu backlight i frontlight, a coraz więcej jest citylightów i citylightów premium.

W kinach wydatki reklamowe od stycznia do września br. wyniosły 92 mln zł, o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej, a w samym zeszłym kwartale zwiększyły się w skali roku o 9,4 proc. Jest to związane m.in. ze wzrostu frekwencji o 19,1 proc., głównie dzięki sukcesowi filmu „Kler”.

Od dekady maleją inwestycje na reklamy w prasie. W trzech kwartałach br. wartość reklam w magazynach zmalała o 5,8 proc. do 220,7 mln zł, a w dziennikach - o 5,2 proc. do 138 mln zł. W przypadku dzienników spadek był dużo mniejszy niż rok wcześniej, kiedy wyniósł 14,1 proc. W br. branża farmaceutyczna na promocję w gazetach wydała o prawie 50 proc. więcej niż rok wcześniej, a sektor określany jako czas wolny - o 26,1 proc.

grafika

W skali roku udział telewizji w rynku reklamowym zmalał z 46,4 do 46 proc., a radia - z 7,5 do 7,4 proc.

Natomiast udział internetu zwiększył się z 32,7 do 34,3 proc.

grafika

Branża handlowa i finansowa z dużymi wzrostami

W trzech kwartałach br. tylko jeden z szesnastu głównych sektorów gospodarczych ograniczył wydatki reklamowe - branża telekomunikacyjna zmniejszyła je o 3,4 proc. do 486,7 mln zł. Przy czym po sporym spadku w pierwszym półroczu w trzecim kwartale nastąpił wzrost o 4 proc.

Za to sektor handlowy zwiększył swoje inwestycje reklamowe o 165 mln zł (czyli 17,4 proc.) do 1,11 mld zł. Wynika to z intensywnych kampanii takich sieci sklepów jak Lidl, Euro RTV AGD, Media Expert czy Kaufland, a także platform internetowych Allegro i About You.

Inwestycje reklamowe branży finansowej wzrosły o 61 mln zł do 530,6 mln zł (to 13 proc. w górę), głównie dzięki wyższym wydatkom PKO BP, Alior Banku i Santander Consumer Banku (do września działającego jako BZ WBK).

Natomiast sektor żywności wydał na reklamy 679,5 mln zł, po wzroście rok do roku o 69,1 mln zł (czyli 11,3 proc.), a segment farmaceutyczny wydał 760,7 mln zł, po wzroście o 56,8 mln zł (czyli 8,1 proc.). W tym pierwszym inwestycje mocno zwiększyły m.in. Ferrero, Wawel Kraków i Mars, a w drugim - Natur Produkt Zdrovit i Sandoz.

grafika

Dalsze wzrost niższe, bo wolniej rośnie gospodarka

Według Starcomu w obecnym kwartale wartość rynku reklamowego zwiększy się mniej niż w zeszłym. - Zbliżają się święta i reklamodawcy z pewnością mocno powalczą o świąteczne budżety Polaków. W czwartym kwartale wydatki reklamowe bez wątpienia wzrosną, ale szacujemy, że będzie to niższa dynamika niż w trzecim kwartale. Na cały rok podtrzymujemy prognozę wzrostu w granicach 8-8,5 proc. - opisuje Magda Kolenkiewicz.

- Estymujemy, iż kolejne kwartały nie będą już tak dobre. Wzrost gospodarczy w Europie spowalnia i z pewnością będzie to miało negatywny wpływ także na Polskę. Wydaje się, że drugi kwartał bieżącego roku był szczytem koniunktury na rynku reklamy. W okresie lipiec-wrzesień wzrost nie był już tak silny - dodaje dyrektor generalna Starcomu.

- Prognozujemy, iż w kolejnych miesiącach zarówno w gospodarce, jak i na rynku reklamy będzie następować dalsze stopniowe osłabienie wzrostów - podsumowuje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Poseł zapytał reporterkę TVP o "problemy umysłowe". Ostra wymiana zdań na sejmowym korytarzu

Poseł zapytał reporterkę TVP o "problemy umysłowe". Ostra wymiana zdań na sejmowym korytarzu

W Niemczech rośnie popularność naziemnej telewizji cyfrowej

W Niemczech rośnie popularność naziemnej telewizji cyfrowej

HBO Max poszerza zasięg

HBO Max poszerza zasięg

Rozdrobnienie praw do Ligi Mistrzów za Odrą. Kibice będą słono płacić

Rozdrobnienie praw do Ligi Mistrzów za Odrą. Kibice będą słono płacić

Czarna prognoza dla OpenAI. Czołowy bank wyliczył, jaką będzie mieć stratę

Czarna prognoza dla OpenAI. Czołowy bank wyliczył, jaką będzie mieć stratę

Gwiazdy Telewizji Polskiej w spocie akcji "Reklama Dzieciom"

Gwiazdy Telewizji Polskiej w spocie akcji "Reklama Dzieciom"