Trzy czwarte Polaków kupuje online

Odsetek internautów, którzy deklarują kupowanie online ustabilizował się i wynosi obecnie 77 proc., przy czym znacząco więcej osób dokonuje zakupów na stronach polskich (75 proc.) niż zagranicznych (32 proc.) - wynika z raportu Gemius/PBI „E-commerce w Polsce 2022”.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Wyniki tegorocznej fali badania potwierdzają, że Polacy polubili zakupy przez internet i są w tej sympatii konsekwentni. Zwiększona podczas pandemii popularność e-commerce utrzymała się, a osoby, które rozpoczęły korzystanie ze sklepów online ze względu na lockdowny lub obawy o swoje zdrowie, w dużej mierze pozostały przy tej formie zakupów. Kupowanie online jest również postrzegane jako wygodne i nieskomplikowane.

Dlaczego kupujemy w internecie

Wśród czynników, które motywują e-konsumentów do zakupów przez internet znalazły się m.in. dostępność całą dobę oraz brak konieczności jechania do sklepu – oba te motywatory wymieniali również respondenci w poprzedniej fali badania.

W tym roku jednak zmienił się trzeci z najczęściej wskazywanych czynników – badani jako szczególnie motywujące wskazali ceny, atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych. Istotność czynnika finansowego nie dziwi, szczególnie w obecnej sytuacji inflacyjnej.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ile-jest-w-polsce-zarejestrowanych-sklepow-internetowych-51-tys ##

Zmniejszone wydatki na zakupy

W tym roku po raz pierwszy zapytano badanych o wpływ inflacji na ich zachowania zakupowe. Aż 58 proc. badanych zadeklarowało, że kupuje tyle samo, co zwykle,  28 proc. odpowiedziało, że kupuje mniej, natomiast 14 proc. - że kupuje więcej.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zakaz-handlu-w-niedziele-przyspieszy-rozwoj-sklep-autonomiczny ##

Zmniejszenie wydatków zadeklarowały szczególnie kobiety oraz badani w wieku 24-34 lat. Co ciekawe, jeśli chodzi o planowane zakupy online, zdecydowanie większy odsetek badanych zapowiada ich ograniczenie.

grafika
grafika

Ekologia a wybory klientów

W tegorocznym badaniu przyjrzeliśmy się również kwestiom ekologii i jej wpływowi na wybory klientów. Okazało się, że niemal dla połowy badanych wpływ formy dostawy i zwrotu na środowisko jest bardzo ważny (20 proc.) lub ważny (26 proc.), przy czym znów największą liczbę wskazań odnotowaliśmy w przypadku kobiet.

grafika

Przewaga smartfonów nad laptopami

Po raz pierwszy w historii badania odnotowano przewagę smartfona nad laptopem, jeśli chodzi o urządzenia najczęściej wykorzystywane w procesie e-zakupów. O ile rok temu m-commerce był szczególnie popularny wśród młodych badanych, o tyle w tym roku jest to już trend obejmujący ogół respondentów.

grafika

Tegoroczny raport to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, a jego wyniki wzbogacone zostały o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce IAB Polska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ponad-80-proc-polakow-kupuje-przez-internet-glownie-ubrania-obuwie-i-elektronike ##

Prezentujemy w nim analizę danych z badania Mediapanel, dotyczących popularności kategorii e-commerce. Uzupełnia ona wyniki badania ankietowego i pokazuje, że e-commerce jest jedną z ważniejszych kategorii w internecie. W czerwcu 2022 roku aż 92 proc. polskich internautów odwiedziło w tym miesiącu przynajmniej jedną witrynę lub uruchomiło aplikację z kategorii „Zakupy online”, natomiast najpopularniejszym typem sklepów, poza sklepami marketplace, okazały się być sklepy odzieżowe. W raporcie można znaleźć więcej ciekawych danych, które składają się na aktualny obraz rynku e-commerce w Polsce  - komentuje Paweł Laskowski, prezes Polskich Badań Internetu.

Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2022” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Przedmiotem badania były m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1559 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano w czerwcu 2022 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pozew zbiorowy w związku z fuzją właściciela TVN

Pozew zbiorowy w związku z fuzją właściciela TVN

Szczygieł, Dunikowska-Paź, "Spięty" i Kula z tytułami Ambasadorów Polszczyzny

Szczygieł, Dunikowska-Paź, "Spięty" i Kula z tytułami Ambasadorów Polszczyzny

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

"Razem włączamy emocje" w reklamach Energi

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP