Inflacja wyniosła 4,3 proc. w lutym, powyżej oczekiwań

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2011 r. wzrosły o 0,4 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, natomiast w ujęciu rocznym inflacja wyniosła 4,3 proc., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS) w komunikacie.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

W lutym największy wzrost odnotowano w kategorii "transport" - o 10,3 proc. r/r, w tym "paliwa do prywatnych środków transportu" - o 17,2 proc. oraz "mieszkanie" - o 5,4 proc., w tym "użytkowanie mieszkania i nośniki energii" - o 6,0 proc., jak wynika z tabeli opublikowanej przez GUS.

"Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2012 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,4 proc.. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie podwyżki cen żywności (o 0,8 proc.), opłat związanych z mieszkaniem (o 0,3 proc.), a także z transportem (o 0,6 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,17 pkt proc., 0,09 pkt proc. i 0,06 pkt proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 2,1 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,10 pkt proc" - czytamy dalej w komunikacie.

Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w lutym br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wyniósł 4,3 proc. i znajdował się powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc. +/- 1 pkt proc.).

"Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały podwyżki opłat związanych z mieszkaniem (o 5,4 proc.), wzrost cen żywności (o 4,5 proc.), a także towarów i usług w zakresie transportu (o 10,3 proc., które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,39 pkt proc., 0,99 pkt proc. i 0,91 pkt proc. Spadek cen odzieży i obuwia (o 1,8 proc.) obniżył wskaźnik w tym okresie o 0,09 pkt proc." - wyliczył GUS.   Dwunastu ekonomistów bankowych oczekiwało, że wskaźnik wzrostu cen i usług konsumpcyjnych (CPI) wyniósł w lutym 4,1 proc. r/r. Prognozy oscylowały w przedziale między 3,8 proc. a 4,2 proc., przy średniej na poziomie 4,06%.

masz / isb / pr
Autor artykułu:
masz / isb / pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu