SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

InPost grozi sądem po materiale o Biedronce. „Paczkomat stanowi znak towarowy”

Wirtualnemedia.pl opublikowały informację dotyczącą planów wprowadzenia przez sieć Biedronka oraz firmę Swipbox maszyn paczkowych pozwalających na odbiór przesyłek kurierskich. Prawnicy firmy InPost zwrócili się do naszej redakcji z protestem informując, że użyte w artykule słowo „paczkomat” jest znakiem towarowym należącym do InPostu. Zażądano sprostowania grożąc pozwem sądowym.

Article

Tekst na temat projektu stworzenia przez Swipbox i Biedronkę sieci maszyn do wydawania paczek ukazał się na łamach Wirtualnemedia.pl kilka dni temu.

W artykule kilkakrotnie padła nazwa „paczkomat” na określenie urządzeń, które do dostarczania paczek zamierzają wykorzystać w swoim systemie Biedronka i Swipbox.

Po ukazaniu się materiału kancelaria adwokacka Drzewiecki, Tomaszek i Wspólnicy - reprezentująca firmę InPost - przesłała do redakcji list adwokacki wraz z wnioskiem o opublikowanie sprostowania pod groźbą skierowania sprawy na drogę sądową.

„Nie jest prawdą, że właściciel sklepów „Biedronka” uruchamia sieć Paczkomatów. Wyraz „Paczkomat” stanowi znak towarowy słowny, na który Urząd Patentowy RP decyzją z dnia 18.02.2010 r. udzielił prawa ochronnego nr R.225679, w związku z czym prawo wyłącznego używania tego znaku towarowego dla oznaczania swoich usług przysługuje jedynie spółce Inpost S.A. oraz dwóm innym powiązanym z nią spółkom należącym do grupy kapitałowej Integer.pl S.A.”

W dokumencie przedstawiciel prawny InPostu wskazuje, że słowo „paczkomat” jest znakiem towarowym należącym do firmy i nie powinno być wykorzystywane w odniesieniu do urządzeń stosowanych przez jej konkurencję.

- Wyraz „Paczkomat” stanowi znak towarowy słowny, na który Urząd Patentowy RP decyzją z dnia 18.02.2010 r. udzielił spółce Integer.pl. S.A. prawa ochronnego nr R.225679, na dowód czego załączam kopię świadectwa ochronnego – napisano w liście. - Prawo to zostało następnie przeniesione na trzy spółki z grupy kapitałowej Integer: Inpost S.A., Verbis Alfa Sp. z o.o. oraz EasyPack Sp. z o.o. i przysługuje im jako współuprawnionym (...) W związku z tym prawo wyłącznego używania tego znaku towarowego przysługuje obecnie jedynie w/w trzem spółkom.

Paczkomaty zostały wprowadzone przez InPost na polski rynek w 2009 r., obecnie pozwalają na dostarczanie paczek klientom InPostu zarówno w kraju, jak i wybranych lokalizacjach za granicą.

Samo słowo „paczkomat” i prawo do jego wyłącznego używania przez InPost w przeszłości budziło wątpliwości. Poczta Polska wnioskowała o unieważnienie znaku Paczkomat twierdząc, że nie nadaje się on do rejestracji w Urzędzie Patentowym, ponieważ słowo „Paczkomat” nie jest oryginalne i nie ma zdolności odróżniających oraz określa wyłącznie cechy tego urządzenia. Spełnienie warunku unikalności i oryginalności jest wymagane przy rejestracji nowego znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.

Ostatecznie jednak w czerwcu 2016 r. kolegium orzekające przy Urzędzie Patentowym odrzuciło wniosek Poczty Polskiej orzekając, że słowo „Paczkomat” jest zarówno oryginalne jak i unikalne. Tym samym podtrzymana została rejestracja tego znaku przez InPost.

Komentując korzystne dla InPostu orzeczenie kolegium w sprawie znaku towarowego Paczkomat Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl zaznaczył wówczas, że konkurencja między firmami powinna toczyć się nie przede wszystkim poprzez działania prawne, ale rywalizację rynkową na produkty i usługi. - Uważam, że polskie firmy powinny kooperować przynajmniej na krajowym podwórku tak jak się to dzieje w przypadku firm z innych państw, chociażby Niemiec, Francji i Włoch, gdyż presja konkurencyjna dużych międzynarodowych koncernów jest olbrzymia – stwierdził Rafał Brzoska.

Sieć Biedronka rusza z testami maszyn paczkowych

Swipbox to duńska sieć maszyn paczkowych, która zadebiutowała w Polsce ze swoimi usługami w 2015 r. Do tej pory operator współpracował w naszym kraju z firmą DHL uruchamiając swoje urządzenia w wybranych sklepach spożywczych.

Teraz Swipbox podpisał umowę o partnerstwie z należącą do firmy Jeronimo Martins Polska siecią dyskontów Biedronka. W ramach współpracy w sklepach Biedronki mają zostać uruchomione maszyny paczkowe obsługiwane przez Swipbox, w których użytkownicy będą mogli odbierać przesyłki z zakupami dokonanymi w internecie. Pierwszym partnerem projektu ze strony firm kurierskich będzie polski oddział DHL.

W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Justyna Rysiak, menedżer ds. relacji zewnętrznych w Jeronimo Martins Polska wyjaśnia, że na razie projekt znajduje się w początkowej fazie realizacji.

- W najbliższym czasie wraz z firmą Swipbox Polska rozpoczniemy test maszyn paczkowych. Urządzenia będą służyły do obsługi przesyłek dostarczanych przez sieci kurierskie, z którymi zasady współpracy ustala firma Swipbox - tłumaczy Rysiak.

Nasza rozmówczyni zapowiada, że pierwsze urządzenia zostaną uruchomione na Śląsku, stopniowo będą włączane kolejne lokalizacje. W sumie planowany jest montaż urządzeń w około 300 sklepach na terenie całego kraju.

- Początkowo będziemy wdrażali maszyny wewnątrz placówek, jednak z czasem mogą się pojawić również na zewnątrz naszych sklepów - podkreśla Rysiak. - To rozwiązanie ma być kolejnym udogodnieniem dla naszych klientów, natomiast o jego przyszłości zdecydują wyniki testu. Zaznaczamy też, że nie wykluczamy współpracy z kolejnymi operatorami na rynku maszyn paczkowych ani też innej formy współpracy niż dzierżawa przestrzeni w sklepie - zapowiada menedżerka Jeronimo Martins Polska.

Na koniec marca br. sieć Biedronka liczyła 2 825 placówek o łącznej powierzchni 1,86 mln m2.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: InPost grozi sądem po materiale o Biedronce. „Paczkomat stanowi znak towarowy”

29 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość54321
Też jak Poczta Polska uważam, że paczkomat nie jest słowem oryginalnym.
31 27
odpowiedź
User
Gość54321
Też uważam jak Poczta Polska, że to słowo nie jest oryginalne.
26 23
odpowiedź
User
hf
To może "pocztomat"?
27 10
odpowiedź
User
Wojtek
Rozumiem obawę o przyszłość paczkomatów matrwiącą firmę Inpost, ale w języku polskim jest mnóstwo wyrażeń, które odnoszą się do danego produktu/usługi, a oznaczają ogólnie jakąś grupę produktów/usług. Choćby adidasy - buty sportowe, geberit - toaleta ze stelażem podtynkowym, "bosz" - szlifierka kątowa czy "guglać" - szukać w internecie. Z tym procesem nie można wygrać, można tylko próbować coś na tym zyskać. Całego narodu nie pozwiesz przecież.
40 14
odpowiedź
User
Wstyd
Próby zastraszania dziennikarzy to droga donikąd...
36 14
odpowiedź