SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

InPost za 2,6 mld zł kupuje francuski Mondial Relay

InPost zawarł wiążącą umowę nabycia 100 proc. udziałów francuskiego operatora logistycznego Mondial Relay. Cena wyniesie 565 mln euro, czyli ok. 2,6 mld zł. - Co najprawdopodobniej jest największą inwestycją zagraniczną prywatnej polskiej firmy - podkreśla Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Rafał Brzoska, prezes InPostArticle

Umowa została podpisana po uzyskaniu jednomyślnej, pozytywnej opinii rady pracowniczej Mondial Relay. Transakcja zostanie sfinalizowana do końca drugiego kwartału 2021, po uzyskaniu zgód organów regulacyjnych.

InPost podkreśla, że dzięki kupnu Mondial Relay znacząco rozszerzy zakres działalności, przyspieszając rozwój międzynarodowy oraz umocni swoją pozycję na europejskim rynku dostaw dla e-commerce.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Pod koniec marca prezes InPostu Rafał Brzoska podkreślił, że kupno Mondial Relay będzie największym w historii przejęciem zrealizowanym przez prywatną polską firmę za granicą.

- Mamy odpowiednie zasoby kapitałowe i ludzkie, dlatego zdecydowaliśmy się złożyć ofertę na Mondial Relay. To może być największa polska prywatna akwizycja w historii. To będzie duży wysiłek i wyzwanie, więc nie rozglądamy się już za innymi tematami i biznesami" - stwierdził Brzoska w rozmowie z PAP.

- Mondial Relay działa we Francji, który jest kluczowym rynkiem, bo aż 40 proc. tamtejszych klientów odbiera paczki na własną rękę z jakiegoś punktu, ze sklepu, kwiaciarni, stacji benzynowej. Są nauczeni, że paczka do nich nie przyjedzie. Francja to największy rynek europejski, gdzie jest tak duża konwersja, a poza tym Mondial Relay działa jeszcze w Hiszpanii i w krajach Beneluksu. Razem z Wielką Brytanią i Włochami mielibyśmy już wtedy bardzo duże pokrycie geograficzne - dodał.

W ub.r. InPost zanotował wzrost przychodów o 104 proc. do 2,53 mld zł i zysku EBITDA o 184 proc. do 994 mln zł. Firma dostarczyła ponad 310 mln paczek, ma już ponad 12 tysięcy Paczkomatów w Polsce.

InPost będzie mniej zależny od Allegro

Umowę warunkową kupna Mondial Relay zawarto w połowie marca. W komunikacie InPostu podkreślono wtedy, że francuski rynek e-commerce jest wart ok. 56 mld euro, pięć razy więcej niż polski. Zaznaczono, że firmy mają uzupełniające się portfolio klientów. Mondial Relay obsługuje ok. 80 tys. podmiotów.

Dla InPostu zdecydowanie największym klientem jest Allegro, które w ub.r. zapewniło ok. 47 proc. przychodów. Przy przejęciu Mondial Relay, wpływy francuskiej firmy stanowiłyby ok. 44 proc., a udział Allegro zmalał do ok. 26 proc.

Jesienią ub.r. InPost podpisał umowę z Allegro na kolejne siedem lat. Niedawno firma zawarła 5-letnią umowę z Amazonem, który z początkiem marca uruchomił pełną wersję swojej platformy w Polsce.

Mondial Relay największym prywatnym operatorem we Francji

Obecnie właścicielem Mondial Relay jest niemiecki koncern OTTO. Do Mondial Relay należy ponad 15,8 tys. punktów do nadawania i odbioru przesyłek, z czego 11 tys. we Francji, a 4,8 tys. z krajach Beneluksu, Hiszpanii i Portugalii.

Firma poprzez swoją sieć obsługuje największe platformy e-commerce we Francji. W ub.r. dostarczyła 131 mln przesyłek, jest pod tym względem liderem we francuskim sektorze prywatnym.

Mondial Relay zanotował w ub.r. 437 mln euro przychodów i 30 mln euro zysk EBITDA.

Ponad 12 tys. Paczkomatów InPostu

Do InPostu należy obecnie sieć maszyn paczkowych Paczkomaty. W Polsce działa już ponad 11 tys. takich urządzeń, do końca br. ma być instalowanych po 100 tygodniowo. Ponadto firma ma ponad tysiąc Paczkomatów (w br. ma zostać zainstalowanych kolejne 2 tys., głównie w Londynie, Manchesterze i w Birmingham), a we Włoszech liczba urządzeń w br. ma zwiększyć się z 300 do prawie tysiąca.

W lutym br. firma uruchomiła nowe centrum logistyczne w Chorzowie, o powierzchni 6 tys. metrów kwadratowych.

310 mln paczek dostarczonych przez InPost

W ub.r. InPost dostarczył w Polsce 308 mln paczek, co wobec 114 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 114 proc. Liczba dostaw przez sieć Paczkomatów poszła w górę ze 103 do 247 mln, a dostaw do domów odbiorców - z 40 do 61 mln.

Rynki zagraniczne to na razie niewielki ułamek biznesu firmy. W ub.r. liczba doręczonych tam paczek poszła w górę z 0,5 do 2,2 mln.

Liczba Paczkomatów (APM to angielski skrót oznaczający automat paczkowy) zwiększyła się w ub.r. o 47 proc. do 12 254. W Polsce dynamika była dużo wyższa niż na rynkach zagranicznych

InPost chce mieć za granicą 18-21 tys. Paczkomatów

W połowie marca InPost zapowiedział, że w krótkim okresie liczba Paczkomatów poza Polską wzrośnie do 2-3 tys., a w perspektywie średnioterminowej - do 18-21 tys. Po zwiększeniu sieci tych maszyn m.in. w Wielkiej Brytanii i Francji liczba dostarczanych paczek ma zwiększyć się do 455-555 mln w perspektywie średnioterminowe.

Ma to przełożyć się na wzrost w perspektywie średnioterminowej przychodów zagranicznych firmy do 4,8-5,9 mld zł rocznie oraz marży EBITDA z kilkunastu do ponad 20 proc.. Według firmy przyczynią się do tego usprawnienia i zwiększona dźwignia operacyjna.

InPost zakłada, że na rynkach zagranicznych jego nakłady inwestycyjne będą stanowiły w perspektywie średniookresowej 10-15 proc. przychodów.

W styczniu br. InPost wszedł na giełdę w Amsterdamie, sprzedano jego akcję za 2,8 mld euro, wyceniając firmę na 8 mld euro Pierwszego dnia notowań kurs InPostu wzrósł o ok. 20 proc. Posiadany pakiet 13 proc. akcji spółki sprawił, że Rafał Brzoska znalazł się na siódmym miejscu tegorocznej listy najbogatszych Polaków według „Forbesa” z majątkiem oszacowanym na 5,68 mld zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: InPost za 2,6 mld zł kupuje francuski Mondial Relay

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jacek
Szkoda ze zamiast oddawać pieniądze Niemcom pan Brzoska nie zainwestował w polska fabrykę samochodów elektrycznych lub port Elbląg.
odpowiedź
User
Mordo Siuris
Szkoda ze zamiast oddawać pieniądze Niemcom pan Brzoska nie zainwestował w polska fabrykę samochodów elektrycznych lub port Elbląg.


Albo lotnisko Baranów.
odpowiedź
User
Mati
Brawo Inpost
odpowiedź