SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kupno Mondial Relay obciążyło wyniki InPostu, Paczkomaty mają coraz więcej hard userów

W zeszłym kwartale wpływy InPostu i wolumen dostarczonych paczek zwiększyły się słabiej niż w pierwszym półroczu. Firma spodziewa się, że przy niższym wzroście rynku e-commerce będzie poprawiać swoją rentowność, na koniec br. planuje mieć w Polsce 16-16,3 tys. Paczkomatów. W ostatnich latach mocno zwiększył się udział użytkowników Paczkomatów określanych jako hard i super hard userzy. W środę przed południem akcje InPostu taniały o ok. 12 proc.

Skorygowana EBITDA InPostu w trzecim kwartale 2021 roku wzrosła rdr o 73 proc. do 409 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 416,3 mln zł.

Przychody InPostu w trzecim kwartale bieżącego roku wzrosły o 18 proc. do 1,274 mld zł. Konsensus zakładał 1,388 mld zł przychodów.

Mondial Relay pogorszył wyniki InPostu

Wyniki InPostu byłyby wyższe bez uwzględnienia danych francuskiego operatora Mondial Relay, którego przejęcie za 513 mln euro spółka sfinalizowała na początku lipca. W takim ujęciu wpływy InPostu wzrosłyby o 35 proc. do 816,6 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - o 51 proc. do 355,7 mln zł.

Mondial Relay zanotował w zeszłym kwartale spadek wpływów o 4 proc. do 457,9 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA z 83 do 53 mln zł.

Dostawy do Paczkomatów rosną dużo szybciej niż kurierskie

Wolumen paczek w Paczkomatach w Polsce wzrósł w trzecim kwartale o 41 r/r do 83 mln. Inpost podał, że było to efektem zwiększenia liczby paczkomatów o 53 proc. r/r oraz wzrostu liczby skrytek o 72 proc. r/r.

Licząc z dostawami kurierskimi, InPost w zeszłym kwartale obsłużył w Polsce 98,6 mln przesyłek (o 35 proc. więcej niż przed rokiem). Przychody wzrosły o 46 proc. do 801,7 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 248,1 do 384,9 mln zł, a marża EBITDA - z 41,3 do 48 proc.

Łącznie w pierwszych trzech kwartałach br. wzrosty wyników były wyższe: wolumen paczek zwiększył się o 46 proc. do 297,7 mln, wpływy - o 46 proc. do 2,43 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA - o 69 proc. do 1,13 mld zł.

Przez kwartał przybyło 2,2 tys. Paczkomatów, coraz więcej hard userów

Na koniec września InPost miał w Polsce prawie 14 952 Paczkomatów (o 53 proc. więcej niż rok wcześniej), maszynę nr 15 tys. uruchomiono w drugiej połowie października.

W zeszłym kwartale postawiono rekordowo dużo Paczkomatów - 2 173, wobec 1 265 rok wcześniej. InPost uruchamia coraz większe maszyny - w minionym kwartale każda miała średnio 145 skrytek, o 16 więcej niż przed rokiem.

Według danych firmy na koniec września już 55 proc. Polaków, 6 pkt proc. więcej niż przed rokiem, mogło w ciągu 7 minut dojść do najbliższego Paczkomatu.

Przez ostatnie dwa lata mocno wzrósł odsetek osób bardzo często korzystających z Paczkomatów. InPost jako super hard usera określa użytkownika, który w ciągu 8 miesięcy odebrał ponad 30 paczek od więcej niż 6 sprzedawców. Udział super hard userów zwiększył się z 3 proc. w 2019 roku do 18 proc. we wrześniu br.

Z kolei udział hard userów (minimum 12 odebranych paczek przez 6 miesięcy) wzrósł z 19 proc. w 2018 roku do 26 proc. we wrześniu, a w przypadku użytkowników rzadziej korzystających z Paczkomatów nastąpił spadek z 81 proc. do 55 proc.

Już 2,9 tys. Paczkomatów w Wielkiej Brytanii i Włoszech

Wolumen paczek obsłużonych na rynkach zagranicznych wyniósł w zeszłym kwartale 35 mln, w tym 33 mln w ramach Mondial Relay.

Wolumen paczek obsłużonych w Wielkiej Brytanii wzrósł o 260 proc. r/r do 1,8 mln paczek. Było to możliwe dzięki wzrostowi o 167 proc. r/r liczby paczkomatów na tym rynku.

InPost podkreślił, że tempo jego rozwoju w trzecim kwartale znacząco przewyższyło tempo rozwoju rynku, a paczki dostarczane przez paczkomaty spółki stanowią 44 proc. polskiego rynku e-commerce.

Wyższa prognoza dot. Paczkomatów i rentowności, niższa dot. dostaw

Według zaktualizowanych prognoz InPost na koniec br. będzie miał w Polsce 16-16,3 tys. Paczkomatów (wcześniej zakładał, że 15,5-16 tys.).

Natomiast prognozowany wzrost w całym br. liczby paczek dostarczonych do Paczkomatów obniżono z 50-57 do 45-47 proc., a liczby dostaw kurierskich - z 25-30 do 13-15 proc. Zmniejszono też prognozy dotyczące wpływów, a nieznacznie podwyższono oczekiwania co do rentowności na poziomie skorygowanej marży EBITDA (z 45-47 do 46,5-47 proc.).

Podobnie zmieniono prognozy dotyczące rynków zagranicznych firmy. Przewidywana liczba Paczkomatów na koniec br. została podwyższona z 2,75-3 do 3,1-3,3 tys., a wolumen dostarczonych paczek zmniejszony z 10-15 do 8 mln.

Mimo spadku prognozowanych na cały br. przychodów (z 70-90 do 60-65 mln zł) InPost spodziewa się, że nieco szybciej osiągnie zyskowność: nie w połowie, tylko w pierwszym półroczu 2022 roku.

Wzrost e-commerce zwalnia, szansą nowe platformy

Podczas telekonferencji prezes InPostu Rafał Brzoska podkreślił, że w bieżącym kwartale wyniki firmy rosną szybciej niż cały polski rynek e-commerce.

Zaznaczył, że wzrost na tym rynku mocno zwolnił. - Rynek e-commerce wzrośnie w Polsce o około 15-18 proc. w 2021 roku - stwierdził.

Jako przyczyny Brzoska wskazał nie tylko dużo luźniejsze niż przed rokiem zasady epidemiczne, pozwalające funkcjonować wszystkim sklepom stacjonarnym. - Dochodzą inne czynniki: inflacja, niepewność co do poziomu cen energii - to wszystko ma wpływ na wstrzymywanie się z wydatkami w retailu - dodał szef InPostu.

We wstępnych prognozach na 2022 rok firma zapowiedziała, że skutki inflacji zostaną w dużym stopniu zrównoważone przez wzrost produktywności i bardziej „izolowany” model kosztowy. Pozytywnymi czynnikami mają też być rozwój sieci Paczkomatów i statystyk korzystania z nich oraz pojawienie się nowych platform e-commerce.

InPost jako jeden z operatorów logistycznych współpracuje m.in. z Amazonem, który swoją platformę w pełni uruchomił w Polsce wiosną br., oraz azjatycką platformą Shopee, obecną w naszym kraju od października.

- Wszystkie zmiany, czyli zarówno wejście Amazona z Prime, wejście Shopee do Polski, zmiany związane z obniżeniem minimalnego koszyka zakupowego na Allegro w ramach projektu Smart!, oceniamy pozytywnie. One na pewno zdynamizują adopcję e-commerce, nie mamy co do tego żadnych wątpliwości - wyliczył Rafał Brzoska na wideokonferencji.

Kurs giełdowy InPostu 12 proc. w dół

W środę przed  południem, po publikacji wyników z trzeciego kwartału i prognoz, akcje InPostu na amsterdamskiej giełdzie taniały o ok. 12 proc. Kurs wynosił ok. 12,80 euro, najmniej od debiutu firmy w styczniu br.

W ofercie pierwotnej akcje InPostu sprzedawano po 16 euro, potem kurs na krótko wzrósł powyżej 20 euro. Prawie 50 proc. walorów ma fundusz Advent International, natomiast 13 proc. należy do Rafał Brzoski. Przy cenie z oferty pierwotnej pakiet należący do Brzoski był wart 1,25 mld euro, a przy kursie 12,80 euro jest to ok. 835 mln euro.

 

Dołącz do dyskusji: Kupno Mondial Relay obciążyło wyniki InPostu, Paczkomaty mają coraz więcej hard userów

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Hard userzy... trzeba mieć beton zamiast mózgu aby coś takiego wymyśleć.
odpowiedź
User
Prestidigitator
30 paczek w 8 m-cy, czyli raptem jedna na 1,5 tygodnia to tak strasznie dużo żeby już jakieś głupie nazwy dla takich osób wymyślać?
odpowiedź