Inwestycje w 'smart grid' istotnie przyśpieszą w Polsce w ciągu dwóch lat

Inwestycje w inteligentne sieci energetyczne (smart grid) w Polsce zdecydowanie przyśpieszą w ciągu najbliższych dwóch lat, wynika z ocen IBM. Urząd Regulacji Energetyki (URE) ocenia, że same inwestycje w sprzęt związany z projektem (głównie inteligentne liczniki energii) wymagają 7-8 mld zł zł do 2020 r.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

„Siedem-osiem miliardów złotych o których mówi URE, to same inwestycje w sprzęt. Planowane wydatki na rozwiązanie informatyczne będą mniejsze. W tym segmencie w tym i kolejnym roku wzrost nie będzie duży, może jednocyfrowy. Natomiast w perspektywie 2 lat te inwestycje przyśpieszą znacząco" - powiedziała Elżbieta Starakiewicz, Energy & Utilities Business Development Executive w IBM Polska, w rozmowie z agencją ISB. 

Jej zdaniem boom związany z sektorem „smart grid" będzie wynikał m.in. z zainteresowania spółek z innych branż niż energetyka, dostępem do inteligentnych liczników i możliwości, które dają.

„Liczniki takie w połączeniu z infrastrukturą zarządzającą urządzeniami domowymi w niedalekiej przyszłości będą w stanie umożliwić producentom na bieżąco monitorować pracę sprzętów takich jak pralka, czy lodówka, a przez to optymalizować ich produkcję. W przypadku telewizorów można będzie w ten sposób zbierać informacje kluczowe dla nadawców, np. dotyczące oglądalności" – dodała Starakiewicz.

Wcześniej IBM przedstawił raport „2011 IBM Global Utility Consumer Survey". Wynika z niego, że 76% Polaków nie wie, czym są inteligentne sieci energetyczne – co zresztą wpisuje się w światowe tendencje.

„Badanie wykazało m.in., że wielu konsumentów na świecie nie rozumie, co składa się na cenę energii i nie dostrzega korzyści płynących z zastosowania nowych technologii. Dlatego IBM stworzył listę kluczowych wzorców zachowań, które potencjalnie mogą wpływać na komunikację pomiędzy dostawcami oraz kierują zachowaniami konsumenckimi" – czytamy w informacji spółki.

„Odnotowaliśmy znaczny postęp w dziedzinie nowych technologii oszczędzania energii. Jednocześnie wielu odbiorców nie rozumie ofert kierowanych do nich i korzyści, jakie z nich płyną. Tegoroczne badanie wskazuje potrzebę edukacji z użyciem zrozumiałych terminów oraz za pomocą odpowiednich kanałów komunikacji. Ludzie chcą oszczędzać, musimy im tylko pokazać jak to robić" - zaznaczyła Starakiewicz.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach