SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Eutelsat oskarża Iran o zakłócanie satelity m.in. z polskimi kanałami

Francuski operator satelitarny Eutelsat twierdzi, że Iran zakłóca kilka kanałów telewizyjnych relacjonujących protesty w tym kraju, nadawanych z jego dwóch satelitów. Zakłócenia mają dotyczyć między innymi pozycji orbitalnej Hot Bird 13E, z której korzystają polskie platformy cyfrowe Polsat Box, Canal+ i Orange.

Teheran zakłóca m.in. opozycyjny Iran InternationalArticle

Od drugiej połowy września w Iranie trwają masowe protesty. Na ulice wyszły głównie kobiety po śmierci 22-letniej Mahsy Amini, która została zatrzymana i zakatowana przez policję obyczajową z powodu niecałkowicie zasłoniętych włosów i zbyt obcisłych spodni.  Francuski operator satelitarny podjął kroki we Francji i na arenie międzynarodowej, które mają skłonić irańskie władze do zaprzestania zakłócenia sygnałów jego satelitów. Przypomniał, że zakazują tego przepisy Radiowe Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU).

Zobacz także: Śmierć królowej głównym tematem stacji newsowych na świecie. Ale są wyjątki

Ataki na niezależne stacje telewizyjne i radiowe mają być dokonywane nie tylko z Iranu, ale także z Syrii. Firma zaznaczyła, ze jej technicy pracują całą dobę, aby wyeliminować wszystkie problemy jej klientów. Aby uchronić BBC Persian przed zakłóceniami, uruchomiono emisję stacji z transpondera 11,355 GHz, pol. V, SR=27500, FEC=3/4. SAT Kurier zauważa, że zastosowano modulację QPSK, która radzi sobie lepiej w przypadku osłabionego sygnału.

Zobacz także: Rosyjskie kanały znikają z całego świata. Co pokazują?

Jakie kanały chcą zakłócać fundamentaliści?

Eutelsat obwinia Teheran za zakłócenia, które pojawiły się 26 września. Miały wpłynąć negatywnie na transmisję kilku cyfrowych kanałów telewizyjnych i radiowych, nadawanych w języku perskim spoza terytorium Iranu. Działania Iranu miały też przy okazji uderzyć w stacje z innych krajów. W Iranie dużą popularnością cieszą się nie tylko stacje informacyjne w języku perskim nadawane z innych krajów, ale także niekodowane kanały muzyczne z innych państw. Nie tylko muzułmańskich, ponieważ Irańczycy oglądają chętnie na przykład polskie 4fun.tv. W perskich kanałach muzycznych spoza Iranu kobiety występują w teledyskach bez zasłoniętych włosów. Podobnie wygląda sytuacja w zagranicznych stacjach dla diaspory irańskiej, dostępnych na satelitach.

Zobacz także: TV Trwam nie jest sama. Co pokazują odpowiedniki tej stacji z całego świata?

Branżowy serwis Broadband TV News podaje, że dotknięte zakłóceniami są pozycje orbitalne Hot Bird 13E i Eutelsat 7E. Są tam nadawane m.in. Voice of America Persian, BBC Persian HD, RFI Persian, a także Iran International, Manoto, Manoto +1, Manoto +2, Iran TV Network, NOW, ICC+, Avang TV, MBC Persia, 4U TV, Kanal Jadid, Persiana Rap, AVA Family, Today TV, Persiana HD, Radio Javan TV, Damac Persian, Cine Film,  i Bravo TV. Iran International ma siedzibę w Londynie i jest swego rodzaju platformą informacyjną irańskiej opozycji. Stacja zyskała popularność dzięki relacjonowaniu naruszeń problemów z przestrzeganiem praw człowieka, kobiet, LGBT+ w Iranie. Kanał ma powiązania z rodziną królewską Arabii Saudyjskiej, rywalem Iranu w tej części świata.

Co ciekawe Iran, który zakłóca sygnał satelitów Eutelsata, sam korzysta z usług tego operatora. Transponder 10,775 GHz (SR=29900, FEC=3/4) na Hot Birdzie 13E jest dzierżawiony przez Islamic Republic of Iran Broadcasting. IRIB to irański nadawca publiczny. Prowadzi tam emisję stacji IRINN, Quran TV, Nasim, ame-Jam TV Network 1-3, Sahar Balkan, Sahar Azeri, Sahar Urdu, Sahar Kurdi, Alkawthar TV, Press TV, Hispan TV, IFilm English oraz kilku stacji radiowych. Dekadę temu kanały zniknęły z europejskich satelitów w wyniku sankcji Unii Europejskiej wymierzonych w Teheran za program nuklearny i skarg do regulatora francuskiego rynku medialnego CSA. Po przerwie i ociepleniu relacji z zachodem, stacje wróciły.

Zobacz także: Na świecie są kanały z rodeo, militarne i kryminalne dla kobiet. Jakich TV nie ma w Polsce?

Dołącz do dyskusji: Eutelsat oskarża Iran o zakłócanie satelity m.in. z polskimi kanałami

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Odszyfrować TVP Lub Sprywatyzować
Eutelsat ta sama firma,
co to aktem cenzury wyrzuciła Rosyjskie kanały,
a pozostawiła kanały Teokratycznej Republiki Iranu?
odpowiedź