Polscy wydawcy krytykują Google ws. dyrektywy o prawach autorskich: nadużywa swojej monopolistycznej pozycji

Google oświadczył, że nie będzie płacił wydawcom za wykorzystywanie materiałów prasowych zgodnie z przyjętym we Francji rozwiązaniem, które wejdzie w życie pod koniec października. Izba Wydawców Prasy podziela oburzenie Alliance de la presse i ocenia, że to nadużywanie monopolistycznej pozycji przez światowego giganta.

NB
NB
Udostępnij artykuł:

Technologiczny gigant zapowiedział, że ograniczy się do wyświetlania odnośników i bardzo skrótowych informacji o umieszczonych pod nimi materiałach. W ten sposób ma uniknąć dodatkowych kosztów. Koncern zaznacza jednocześnie że wydawcy którzy będą chcieli by wyszukiwarka zamieszczała dłuższe fragmenty ich materiałów mają wciąż otwartą drogę do indywidualnych negocjacji w tej sprawie.

IWP: Google nadużywa swojej monopolistycznej pozycji

Izba Wydawców Prasy w stanowisku przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl podkreśla, że podziela wzburzenie swojej siostrzanej francuskiej organizacji „Alliance de la presse”, wywołane zapowiedzią Google o zamiarze obejścia prawa pokrewnego dla wydawców prasy.

- To kolejny dowód na to, że Google - amerykański gigant technologiczny - nadużywa swojej monopolistycznej pozycji, tym razem chcąc wymusić na francuskich wydawcach zrzeczenia się przysługującego im prawa, pod groźbą usunięcia materiałów prasowych ze wszystkich swoich serwisów. Google zamierza zatem po raz kolejny – obejść europejską i francuską legislację, ograniczając równocześnie dostęp do informacji i wolność wypowiedzi. Jest to także wyraźny dowód na to, iż dla amerykańskiego koncernu twórcy i użytkownicy internetu są mniej istotni od mechanizmów dochodowych - zaznacza Izba Wydawców Prasy.

Dodaje, że jest przekonana, że „jedynym sposobem obrony i ochrony należnych wydawcom prasy praw, jest ścisła współpraca wydawców na poziomie Europy, do czego jako Izba Wydawców Prasy będzie dążyć”.

Dzięki artykułowi 15 (poprzednio był to art. 11) wydawcy mogą oczekiwać of internetowych firm takich jak Facebook czy Google zapłaty za udostępnianie ich treści prasowych. Według szacunków francuskiego „Le Monde”, tamtejsi wydawcy mogą stracić w związku z zapowiedziami wprowadzenia takiego rozwiązania przez Google ok. 250–320 mln euro rocznie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7