SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Konsumenci stawiają na więcej "bio" w produktach

Częściej i więcej produktów bio chciałoby kupować aż 62 proc. badanych. Na przeszkodzie stoi brak zrozumienia czym jest bio oraz brak pewności, że produkt oznaczony jako bio, jest nim w rzeczywistości - wynika z autorskiego raportu agencji IQS.

fot. Shutterstock.com Article

Z nowego raportu agencji IQS „Bio - szansą rynkową" wynika, że produkty z oznaczeniem "bio" sporadycznie kupuje 67 proc. konsumentów, a regularnie 19 proc. Główną zaporą w zakupie okazuje się cena. Aż 68 proc. badanych twierdzi, że produkty bio są dla nich za drogie.

Kategorie, w których najczęściej dokonujemy zakupów bio, to: warzywa i owoce (59 proc. badanych), jaja (54 proc.), nabiał, produkty mleczne i sery (49 proc.) oraz nasiona, ziarna, orzechy, pestki i bakalie (38 proc.)

- W raporcie zidentyfikowaliśmy cztery duże napięcia, które obecnie są bardzo nośne i przebijają się przez wiele różnych kategorii. Na pierwszym miejscu jest bezpieczeństwo, bo jedzenie w Polsce powoli staje się źródłem strachu, autentyzm, ponieważ konsumenci coraz bardziej świadomie poszukują produktów prostych i naturalnych. Kolejnym jest demokratyzacja zdrowia, ponieważ w Polsce rosną nierówności społeczne, a produkty takie jak bio stały się elementem segregacji żywieniowej - dzieli ludzi na tych, których stać na bio i takich, którzy muszą omijać bio-półki w sklepach szerokim łukiem. I wreszcie styl życia, bo nasze codzienne wybory konsumenckie częściej niż kiedyś są odzwierciedleniem wartości i postaw, jakie prezentujemy - powiedział Grzegorz Giza z agencji badawczej IQS. 

Moda na bio

Aż trzech na czterech konsumentów uważa, ze produkty bio są teraz modne. Wyróżniają się wysoką jakością, przypisuje się je do segmentu premium.

Według większości badanych konsumentów artykuły bio są zdrowe (70 proc.), w pełni naturalne – bez toksyn (67 proc.) oraz że mają prosty, krótki skład (62 proc.) i zawierają więcej witamin i minerałów niż „zwykłe” produkty (61 proc.). Ponadto, ich smak jest prawdziwy i autentyczny (twierdzi tak 65 proc. badanych).

43 proc. klientów twierdzi, że często na produktach jest napisane bio, choć z założenia takimi nie są. Dodatkowo, co czwarty Polak przyznaje, że nie widzi różnicy w jakości, składzie i smaku pomiędzy „artykułami bio”, i „nie bio” i dlatego twierdzi, że bio to kontynuacja szkodliwego trendu, który polega na  "wmawianiu ludziom, co mają myśleć, co jeść i jak żyć".

Czym właściwie jest "bio"?

Z badania IQS wynika, że rozumienie samego pojęcia bio  jest uzależnione od wieku konsumenta.

W najmłodszej grupie badanych, w wieku 18-24 l., bio rozumiane jest jako zmiana, dobro, pomysłowość i kreatywność w podejściu do produktów. W grupie dzisiejszych 40- i 50-latków produkty bio to głównie bezpieczeństwo, zaufanie, powrót do normalności i duma (aż 55 proc. badanych uważa, że wyprodukowane w Polsce produkty bio są o wiele lepsze od tych z zagranicy).

Ponad połowa ankietowanych (56 proc.) Polaków przyznaje, że nie ma pewności, że coś jest naprawdę bio. Głównym wyznacznikiem bio pozostaje certyfikat, ale z jakimikolwiek oznaczeniami produktów bio spotkało się jedynie 36 proc. respondentów.  Największą znajomość certyfikatów w Polsce ma oznaczenie „100% NATURAL”, które znacznie wyprzedza unijny „zielony liść”.

Lidl bioliderem

Obecnie za najbardziej kojarzoną z produktami bio sieć uchodzi Lidl (29 proc. respondentów, głównie w grupach wiekowych 18-24 i 25-34 lata). W dalszej kolejności są Biedronka (11 proc.) i Carrefour (8 proc.).

Oczekiwania konsumentów względem sklepów spożywczych w obszarze bio dotyczą atrakcyjnych cen na tego rodzaju produkty, nadzór nad tym, aby artykuły bio nie zawierały szkodliwych składników oraz wprowadzanie biodegradowalnych opakowań. Pomysł stworzenia osobnych działów z produktami bio jest bardzo pozytywnie oceniany przez klientów.

Badanie zrealizowane przy użyciu platformy badawczej analizy treści netdive. Siła zjawisk, motywacji i barier – badanie CAWI, N=527.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Konsumenci stawiają na więcej "bio" w produktach

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl