Jak wybrać Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych

W poszczególnych TFI rywalizację z rynkiem raz wygrywają fundusze akcyjne, innym razem obligacyjne. Zdarza się, że niektóre TFI z podziwu godną regularnością lepsze wyniki częściej odnotowują tylko w jednej klasie aktywów.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

Choć w TFI ostateczne decyzje co kupić, a co sprzedać zapadają zwykle kolegialnie, podczas komitetów inwestycyjnych, to jednak w zespołach zarządzających funduszami w TFI zazwyczaj kto inny odpowiada za portfele akcyjne, a kto inny za strategie dłużne. Taki podział jest w pełni zrozumiały, bo obydwie te działki są na tyle obszerne i odmienne, że jednej osobie byłoby po prostu trudno nad tym wszystkim zapanować. Trzeba mieć na uwadze, że w skład portfeli funduszy inwestycyjnych wchodzi po co najmniej kilkadziesiąt, a niekiedy nawet kilkaset pozycji.

Zarządzającym zdarzają się lepsze i gorsze okresy; lata chude i lata tłuste. Rywalizację z rynkiem raz wygrywają strategie akcyjne, innym razem obligacyjne. W większości przypadków mniej więcej się to równoważy. Ale nie zawsze. Zdarza się, że niektóre TFI z podziwu godną regularnością lepsze wyniki częściej odnotowują tylko w jednej klasie aktywów.

Porównując stopy zwrotu funduszy akcji z funduszami papierów dłużnych w ciągu ostatnich pełnych pięciu latach kalendarzowych, można dojść do wniosku, że w przypadku większości TFI dobre czy złe wyniki jednych i drugich są powtarzalne mniej więcej w tym samym stopniu. Od tej reguły są jednak wyjątki. Najbardziej jaskrawymi przykładami są Noble Funds TFI i Legg Mason TFI. Fundusz Noble Fund Skarbowy w latach 2007-2011 tylko jeden rok zakończył z wynikiem powyżej średniej w swojej kategorii produktowej. Natomiast Noble Fund Akcji w każdym z tych pięciu lat mógł pochwalić się zyskiem wyższym od średniej. Podobnie przedstawia się to w przypadku funduszu Legg Mason Obligacji, któremu jako jednemu z dwóch funduszy (drugim jest UniKorona Akcji), ani razu nie udało się wybić ponad średnią, podczas gdy Legg Mason Akcji dokonał tego aż czterokrotnie.

Poza wymienionymi Noble Funds TFI i Legg Mason TFI, większą częstotliwością występowania wyników lepszych od średniej rynkowej w kategorii funduszy akcyjnych mogą pochwalić się (w kolejności alfabetycznej): Investors TFI, KBC TFI, Opera TFI (rodzina funduszy Novo), Skarbiec TFI oraz Union Investment TFI.

Pełne lata kalendarzowe zakończone stopą zwrotu wyższą od średniej

(lata 2007-2011)

 Źródło: Obliczenia Open Finance na podst. danych serwisu Analizy Online.

Lepsze efekty w przypadku funduszy obligacji notuje przede wszystkim Pioneer Pekao TFI. Podobnie jest w przypadku PKO TFI, Aviva Investors TFI oraz Amplico TFI, BZ WBK TFI i BPH TFI (szczegóły w tabeli powyżej).

Przy okazji takiego porównania można też wyłuskać te towarzystwa funduszy inwestycyjnych, które w jednej i drugiej kategorii najczęściej notują stopy zwrotu wyższe od średniej, jak i te, którym zdarza się to zdecydowanie rzadziej. W tej pierwszej grupie na czoło zdecydowanie wybija się Union Investment TFI. W gronie funduszy akcji rozpatrywanych w tym porównaniu, wymieniony już wyżej fundusz UniKorona Akcji w każdym z ostatnich pięciu lat kalendarzowych plasował się powyżej średniej. Funduszowi UniKorona Obligacje zdarzyło się czterokrotnie. Na wyróżnienie zasługują też PKO TFI oraz Aviva Investors TFI. Z kolei relatywnie słabo wiodło się Investors TFI, Opera TFI (fundusze Novo), ING TFI czy PZU TFI, które i w strategiach akcyjnych i w obligacyjnych częściej wypadały poniżej średniej rynkowej stopy zwrotu.

Trzeba mieć oczywiście na uwadze, że powyższe porównanie opiera się na historycznych stopach zwrotu osiąganych przez poszczególne fundusze i nikt nie może zagwarantować, że w przyszłości będą one powtarzane.

Bernard Waszczyk, Open Finance

masz / isb / pr
Autor artykułu:
masz / isb / pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu