SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jaka będzie przyszłość dziennika 'Polska'?

Minął właśnie rok od ukazania się na rynku pierwszego numerudziennika "Polska" wydawanego przez Polskapresse. Jak projektzmienił rynek prasy regionalnej i jaka przyszłość go czeka? O tozapytaliśmy znawców prasy regionalnej i ekspertów branżowych.

Jaka będzie przyszłość dziennika 'Polska'?



Julian Beck, były wiceprezes Polskapresse i redaktor naczelny"Dziennika Łódzkiego", obecnie właściciel firmy szkoleniowej idoradczej Julian Beck - Press

Realizacja projektu "Polska" przez panów Wróblewskiego i Fąfaręwprowadziła dzienniki regionalne Polskapresse na równię pochyłą.Stare tytuły utrzymuje na powierzchni ogromne przywiązanieczytelników, potrafiących z redakcyjnego bełkotu oferowanego w"Polsce" wyłowić resztki tego, co lubili i szanowali przezpokolenia. Rynek się nie skurczył, bo na sprawy regionalne zawszebędzie popyt. To wykładany w kioskach towar jest marnej jakości, oczym najlepiej świadczy sprzedaż w tzw. nowych regionach, a wszczególności totalna klęska w Warszawie.

Rynek reklamy kieruje się prostą zasadą: jest czytelnik - sąogłoszenia, ubywa czytelników - ubywa reklam. A "Polsce"czytelników ubywa. Zsuwający się po równi pochyłej projekt"Polska", a tak naprawdę interesy rodziny Diekmannów w Polsce,będzie już wkrótce ratować Alexander Diekmann, syn Axela. Jeśli nieznajdzie kupca na Polskapresse, który poprowadzi gazety nową drogą,wycofa się z projektu "Polska" i spróbuje powrócić do modelu sprzedroku.

Jarosław Roszkowski, były prezes Domu Prasy RegionalnejMediatak, obecnie pełnomocnik zarządu spółki Internet Group ds.rozwoju platformy e-marketingu i m-marketingu.

Polskapresse rozpoczynając realizację projektu "Polska" chciałaosiągnąć dwa istotne cele - dokonać "modernizacji" istniejącychtytułów regionalnych i wzmocnić swoją pozycje na rynkuogólnopolskich reklamodawców. Z perspektywy roku można powiedzieć,że przyjęte rozwiązania nie umożliwiły osiągnięcia żadnego z tychwyzwań, zwłaszcza jeżeli uwzględnimy perspektywę poniesionychinwestycji. Od lat prasa regionalna konsekwentnie traciłaczytelnika. Wprowadzone rozwiązania tego nie zmieniły - trendspadkowy utrzymuje się. W mojej ocenie wynika to z tego, żezaproponowane rozwiązania głównie uwzględniały perspektywęreklamową a w mniejszym stopniu koncentrowały się na potrzebachdotychczasowego i potencjalnego czytelnika. Patrząc z perspektywykierunkiem, który mógł to zapewnić, jest unowocześniona irozbudowana formuła regionalności, która pozwoli zapewnić powrót doprasy regionalnej tych czytelników, którzy przestali ją czytać wostatnich latach (bo chyba na tylko taką grupę można realnieliczyć).

W mojej ocenie Polskapresse ma teraz do wyboru dwie możliwości.Pierwsza opcja to kontynuacja projektu z jego głównymi założeniami,próbując realizować cel reklamowy. Jakakolwiek rezygnacja z formułyi powrót do funkcjonowania w ograniczonej liczbie regionów będzieoznaczało porażkę w tym obszarze. Druga opcja to ograniczeniefunkcjonowania projektu do wydania warszawskiego i próba istotnegowzmocnienia pozycji na tym rynku. Dobra pozycja na rynkuwarszawskim zawsze daje szansę lepszego efektu reklamowego dlacałej oferty. Bez względu na wybór opcji dalsze funkcjonowanieprojektu będzie odbywać się w kontekście optymalizacjikosztowej.


Monika Rychlica, head of press & new media w Initiative MediaWarszawa

Projekt "Polska" był bez wątpienia nowatorskim i odważnym. Poroku istnienia należy jednak przyznać, że nie zrealizowałplanowanych założeń. Przede wszystkim "Polska" nie spełniakryteriów gazety ogólnopolskiej. Sprzedaż tytułu jest stosunkowowysoka tylko w sześciu regionach (w których mogła się oprzeć owydawane przez Polskapresse tytuły regionalne). W pozostałychregionach sprzedaż jest na bardzo niskim poziomie ok 30-20 tys.Moim zdaniem jest to główna przyczyna braku sukcesu na poluinwestycji reklamowych.

Z jednaj strony trudno sobie wyobrazić, aby po tak dużychinwestycjach "Polska" wycofała się z regionów, gdzie nie mawsparcia w swojej gazecie regionalnej, z drugiej zaś mniejkosztowne są jednak radykalne posunięcia niż brnięcie w czymś, cojest niebywale trudne i kosztowne. Nie wiem, jaka będzie decyzjawydawnictwa, ja na ich miejscu rozważyłabym opcję nie inwestowaniaw "czarne dziury" i skupienia się na dobrej ofercieregionalnej.


Rafał Leszczyński, analityk prasowy CR MediaConsulting

Problem dziennika "Polska" polega na tym, że od początku borykasię z określeniem swojej tożsamości. Ciężko zdefiniować czym tak naprawdę jest ta gazeta - dziennik ogólnopolski czy dziennikregionalny? Tak naprawdę to ani jedno, ani drugie.

"Polska" to swoisty eksperyment wydawniczy, który miałudowodnić, że z połączenia gazet regionalnych w jeden organizmmożna stworzyć dziennik ogólnopolski. Gdyby udało się pozyskać pojednej gazecie z każdego regionu Polski, wtedy faktycznie projektmógłby odnieść sukces. Polskapresse nie udało się zrealizowaćzamierzonego celu. Co więcej, wydawca sprawia wrażenie, że brakujemu perspektyw na dalszy rozwój swojej gazety. Znalazł się w impasiez którego nie wie jak wyjść. Nie osiągnie już wyższej sprzedażyegzemplarzowej i małe są szanse na pozyskanie kolejnych dziennikówregionalnych. Nie widać też aktywności utworzeniu własnych gazet(do tej pory jedynie Gazeta Opolska).

Jaka przyszłość czeka dziennik "Polska"? W zaistniałej sytuacjiciężko znaleźć dobre rozwiązanie. Polskapresse albo będziekontynuowała wydawanie dziennika w obecnej formule z wszelkimi tegokonsekwencjami, albo podejmie kroki zmierzające do przekształceniaw inny typ gazety.


Sprzedaż dziennika 'Polska'*

Tytułlistopad 2007październik2007
ZKDPŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółemŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółem
Polska DziennikZachodni1258809690411335084575
Polska DziennikBałtycki79606579696801349295
Polska GłosWielkopolski79927568987906652051
Polska DziennikŁódzki73936558086756648862
Polska GazetaWrocławska59677394625484234827
Polska GazetaKrakowska59277364075508132197
PolskaWarszawa45192180045824020001
PolskaMazowsze208105606304805497
PolskaRzeszów93043338125733610
PolskaKujawy88863033124403069
PolskaLubuskie104892672113522924
Polska GazetaOpolska69422661118672680
PolskaSzczecin7108250399972603
PolskaKielce6332219894602296
PolskaBiałystok64761865102552147
PolskaOlsztyn5432169274801809
PolskaKoszalin5264146666231351

Kurier Lubelski2166411404200709900
Tytułstyczeń 2008grudzień2007
ZKDPŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółemŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółem
Polska DziennikZachodni994517838911320087137
Polska GłosWielkopolski69277504648119255399
Polska DziennikŁódzki68526477627099348760
Polska DziennikBałtycki60570472366805652456
Polska GazetaWrocławska52153324335727735812
Polska GazetaKrakowska46766290835065931443
PolskaWarszawa29472123853577515406
PolskaMazowsze103422739147924737
Polska GazetaOpolska5000178259962451
PolskaLubuskie6215170981762298
PolskaRzeszów4923156368002649
PolskaKujawy4677152962332421
PolskaSzczecin3731126950421950
PolskaKielce3533107047791741
PolskaBiałystok328893345081586
PolskaOlsztyn303588441251472
PolskaKoszalin288875838831238

Kurier Lubelski1946998202054010281

Tytułmarzec 2008luty2008
ZKDPŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółemŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółem
Polska DziennikZachodni1057018100211233588465
Polska GłosWielkopolski71624522507233753586
Polska DziennikBałtycki65689496976517252121
Polska DziennikŁódzki64819474906828949886
Polska GazetaWrocławska54400338045691234943
Polska GazetaKrakowska45765305464806531581
PolskaWarszawa27084137402763513247
PolskaMazowsze7092284385882884
Polska GazetaOpolska5024177051801818
PolskaLubuskie5580167959041646
PolskaRzeszów3696163739521566
PolskaKujawy3580158636401489
PolskaSzczecin2920124731561177
PolskaKielce2516101427881015
PolskaBiałystok21848602640946
PolskaOlsztyn21848522444888
PolskaKoszalin20207382336747

Kurier Lubelski1745710190194699820

Tytułmaj 2008kwiecień2008
ZKDPŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółemŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółem
Polska DziennikZachodni1120218898411308186133
Polska DziennikBałtycki74117577476467349276
Polska GłosWielkopolski77223571247140051794
Polska DziennikŁódzki68767533696321447257
Polska GazetaWrocławska59154402305409833870
Polska GazetaKrakowska52700354804614030825
PolskaWarszawa33764146852791412925
PolskaMazowsze10596373069292804
Polska GazetaOpolska6575281445191971
PolskaKujawy6792216434821605
PolskaLubuskie6521210156001642
PolskaRzeszów6743195134731593
PolskaSzczecin4977168229081235
PolskaKielce442114532296974
PolskaOlsztyn341311512077860
PolskaBiałystok350010862142861
PolskaKoszalin326310661904728

Kurier Lubelski1898111261167979450


Tytułlipiec 2008czerwiec2008
ZKDPŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółemŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółem
Polska DziennikZachodni1007067502010835782496
Polska DziennikBałtycki64137482246447150931
Polska GłosWielkopolski66246472096918650450
Polska DziennikŁódzki60182425406369745414
Polska GazetaWrocławska48198312225148333522
Polska GazetaKrakowska45908284664590929369
PolskaWarszawa40679119563495213118
PolskaMazowsze8389260689352745
Polska GazetaOpolska7442150479202133
PolskaLubuskie4596119948401432
PolskaRzeszów3649117143641239
PolskaKujawy3526115643721272
PolskaSzczecin3379109438201160
PolskaKielce25907933136899
PolskaBiałystok21747202548731
PolskaKoszalin21486942621746
PolskaOlsztyn21876762670744

KurierLubelski159308422175459384

Tytułsierpień 2008
ZKDPŚredni nakład jednorazowySprzedaż ogółem
Polska DziennikZachodni10889780505
Polska DziennikBałtycki7124852328
Polska GłosWielkopolski7002750190
Polska DziennikŁódzki6152744594
Polska GazetaWrocławska5128333778
Polska GazetaKrakowska4943931039
PolskaWarszawa3775411408
PolskaMazowsze73172167
Polska GazetaOpolska70151523
PolskaRzeszów34881140
PolskaLubuskie43001083
PolskaKujawy32491030
PolskaSzczecin34361030
PolskaKielce2429745
PolskaBiałystok2205686
PolskaKoszalin2158642
PolskaOlsztyn2153640
KurierLubelski170388994


* dostępne są tylko dane od października 2007 do sierpnia 2008.Dziennika "Polska" zadebiutował 15 października 2007r.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jaka będzie przyszłość dziennika 'Polska'?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl