SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jaka będzie przyszłość dziennika 'Polska'?

Minął właśnie rok od ukazania się na rynku pierwszego numeru dziennika "Polska" wydawanego przez Polskapresse. Jak projekt zmienił rynek prasy regionalnej i jaka przyszłość go czeka? O to zapytaliśmy znawców prasy regionalnej i ekspertów branżowych.

Jaka będzie przyszłość dziennika 'Polska'?



Julian Beck, były wiceprezes Polskapresse i redaktor naczelny "Dziennika Łódzkiego", obecnie właściciel firmy szkoleniowej i doradczej Julian Beck - Press

Realizacja projektu "Polska" przez panów Wróblewskiego i Fąfarę wprowadziła dzienniki regionalne Polskapresse na równię pochyłą. Stare tytuły utrzymuje na powierzchni ogromne przywiązanie czytelników, potrafiących z redakcyjnego bełkotu oferowanego w "Polsce" wyłowić resztki tego, co lubili i szanowali przez pokolenia. Rynek się nie skurczył, bo na sprawy regionalne zawsze będzie popyt. To wykładany w kioskach towar jest marnej jakości, o czym najlepiej świadczy sprzedaż w tzw. nowych regionach, a w szczególności totalna klęska w Warszawie.

Rynek reklamy kieruje się prostą zasadą: jest czytelnik - są ogłoszenia, ubywa czytelników - ubywa reklam. A "Polsce" czytelników ubywa. Zsuwający się po równi pochyłej projekt "Polska", a tak naprawdę interesy rodziny Diekmannów w Polsce, będzie już wkrótce ratować Alexander Diekmann, syn Axela. Jeśli nie znajdzie kupca na Polskapresse, który poprowadzi gazety nową drogą, wycofa się z projektu "Polska" i spróbuje powrócić do modelu sprzed roku.

Jarosław Roszkowski, były prezes Domu Prasy Regionalnej Mediatak, obecnie pełnomocnik zarządu spółki Internet Group ds. rozwoju platformy e-marketingu i m-marketingu.

Polskapresse rozpoczynając realizację projektu "Polska" chciała osiągnąć dwa istotne cele - dokonać "modernizacji" istniejących tytułów regionalnych i wzmocnić swoją pozycje na rynku ogólnopolskich reklamodawców. Z perspektywy roku można powiedzieć, że przyjęte rozwiązania nie umożliwiły osiągnięcia żadnego z tych wyzwań, zwłaszcza jeżeli uwzględnimy perspektywę poniesionych inwestycji. Od lat prasa regionalna konsekwentnie traciła czytelnika. Wprowadzone rozwiązania tego nie zmieniły - trend spadkowy utrzymuje się. W mojej ocenie wynika to z tego, że zaproponowane rozwiązania głównie uwzględniały perspektywę reklamową a w mniejszym stopniu koncentrowały się na potrzebach dotychczasowego i potencjalnego czytelnika. Patrząc z perspektywy kierunkiem, który mógł to zapewnić, jest unowocześniona i rozbudowana formuła regionalności, która pozwoli zapewnić powrót do prasy regionalnej tych czytelników, którzy przestali ją czytać w ostatnich latach (bo chyba na tylko taką grupę można realnie liczyć).

W mojej ocenie Polskapresse ma teraz do wyboru dwie możliwości. Pierwsza opcja to kontynuacja projektu z jego głównymi założeniami, próbując realizować cel reklamowy. Jakakolwiek rezygnacja z formuły i powrót do funkcjonowania w ograniczonej liczbie regionów będzie oznaczało porażkę w tym obszarze. Druga opcja to ograniczenie funkcjonowania projektu do wydania warszawskiego i próba istotnego wzmocnienia pozycji na tym rynku. Dobra pozycja na rynku warszawskim zawsze daje szansę lepszego efektu reklamowego dla całej oferty. Bez względu na wybór opcji dalsze funkcjonowanie projektu będzie odbywać się w kontekście optymalizacji kosztowej.


Monika Rychlica, head of press & new media w Initiative Media Warszawa

Projekt "Polska" był bez wątpienia nowatorskim i odważnym. Po roku istnienia należy jednak przyznać, że nie zrealizował planowanych założeń. Przede wszystkim "Polska" nie spełnia kryteriów gazety ogólnopolskiej. Sprzedaż tytułu jest stosunkowo wysoka tylko w sześciu regionach (w których mogła się oprzeć o wydawane przez Polskapresse tytuły regionalne). W pozostałych regionach sprzedaż jest na bardzo niskim poziomie ok 30-20 tys. Moim zdaniem jest to główna przyczyna braku sukcesu na polu inwestycji reklamowych.

Z jednaj strony trudno sobie wyobrazić, aby po tak dużych inwestycjach "Polska" wycofała się z regionów, gdzie nie ma wsparcia w swojej gazecie regionalnej, z drugiej zaś mniej kosztowne są jednak radykalne posunięcia niż brnięcie w czymś, co jest niebywale trudne i kosztowne. Nie wiem, jaka będzie decyzja wydawnictwa, ja na ich miejscu rozważyłabym opcję nie inwestowania w "czarne dziury" i skupienia się na dobrej ofercie regionalnej.


Rafał Leszczyński, analityk prasowy CR Media Consulting

Problem dziennika "Polska" polega na tym, że od początku boryka się z określeniem swojej tożsamości. Ciężko zdefiniować czym tak na prawdę jest ta gazeta - dziennik ogólnopolski czy dziennik regionalny? Tak naprawdę to ani jedno, ani drugie.

"Polska" to swoisty eksperyment wydawniczy, który miał udowodnić, że z połączenia gazet regionalnych w jeden organizm można stworzyć dziennik ogólnopolski. Gdyby udało się pozyskać po jednej gazecie z każdego regionu Polski, wtedy faktycznie projekt mógłby odnieść sukces. Polskapresse nie udało się zrealizować zamierzonego celu. Co więcej, wydawca sprawia wrażenie, że brakuje mu perspektyw na dalszy rozwój swojej gazety. Znalazł się w impasie z którego nie wie jak wyjść. Nie osiągnie już wyższej sprzedaży egzemplarzowej i małe są szanse na pozyskanie kolejnych dzienników regionalnych. Nie widać też aktywności utworzeniu własnych gazet (do tej pory jedynie Gazeta Opolska).

Jaka przyszłość czeka dziennik "Polska"? W zaistniałej sytuacji ciężko znaleźć dobre rozwiązanie. Polskapresse albo będzie kontynuowała wydawanie dziennika w obecnej formule z wszelkimi tego konsekwencjami, albo podejmie kroki zmierzające do przekształcenia w inny typ gazety.


Sprzedaż dziennika 'Polska'*

Tytuł listopad 2007 październik 2007
ZKDP Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem
Polska Dziennik Zachodni 125880 96904 113350 84575
Polska Dziennik Bałtycki 79606 57969 68013 49295
Polska Głos Wielkopolski 79927 56898 79066 52051
Polska Dziennik Łódzki 73936 55808 67566 48862
Polska Gazeta Wrocławska 59677 39462 54842 34827
Polska Gazeta Krakowska 59277 36407 55081 32197
Polska Warszawa 45192 18004 58240 20001
Polska Mazowsze 20810 5606 30480 5497
Polska Rzeszów 9304 3338 12573 3610
Polska Kujawy 8886 3033 12440 3069
Polska Lubuskie 10489 2672 11352 2924
Polska Gazeta Opolska 6942 2661 11867 2680
Polska Szczecin 7108 2503 9997 2603
Polska Kielce 6332 2198 9460 2296
Polska Białystok 6476 1865 10255 2147
Polska Olsztyn 5432 1692 7480 1809
Polska Koszalin 5264 1466 6623 1351

Kurier Lubelski 21664 11404 20070 9900
Tytuł styczeń 2008 grudzień 2007
ZKDP Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem
Polska Dziennik Zachodni 99451 78389 113200 87137
Polska Głos Wielkopolski 69277 50464 81192 55399
Polska Dziennik Łódzki 68526 47762 70993 48760
Polska Dziennik Bałtycki 60570 47236 68056 52456
Polska Gazeta Wrocławska 52153 32433 57277 35812
Polska Gazeta Krakowska 46766 29083 50659 31443
Polska Warszawa 29472 12385 35775 15406
Polska Mazowsze 10342 2739 14792 4737
Polska Gazeta Opolska 5000 1782 5996 2451
Polska Lubuskie 6215 1709 8176 2298
Polska Rzeszów 4923 1563 6800 2649
Polska Kujawy 4677 1529 6233 2421
Polska Szczecin 3731 1269 5042 1950
Polska Kielce 3533 1070 4779 1741
Polska Białystok 3288 933 4508 1586
Polska Olsztyn 3035 884 4125 1472
Polska Koszalin 2888 758 3883 1238

Kurier Lubelski 19469 9820 20540 10281

Tytuł marzec 2008 luty 2008
ZKDP Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem
Polska Dziennik Zachodni 105701 81002 112335 88465
Polska Głos Wielkopolski 71624 52250 72337 53586
Polska Dziennik Bałtycki 65689 49697 65172 52121
Polska Dziennik Łódzki 64819 47490 68289 49886
Polska Gazeta Wrocławska 54400 33804 56912 34943
Polska Gazeta Krakowska 45765 30546 48065 31581
Polska Warszawa 27084 13740 27635 13247
Polska Mazowsze 7092 2843 8588 2884
Polska Gazeta Opolska 5024 1770 5180 1818
Polska Lubuskie 5580 1679 5904 1646
Polska Rzeszów 3696 1637 3952 1566
Polska Kujawy 3580 1586 3640 1489
Polska Szczecin 2920 1247 3156 1177
Polska Kielce 2516 1014 2788 1015
Polska Białystok 2184 860 2640 946
Polska Olsztyn 2184 852 2444 888
Polska Koszalin 2020 738 2336 747

Kurier Lubelski 17457 10190 19469 9820

Tytuł maj 2008 kwiecień 2008
ZKDP Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem
Polska Dziennik Zachodni 112021 88984 113081 86133
Polska Dziennik Bałtycki 74117 57747 64673 49276
Polska Głos Wielkopolski 77223 57124 71400 51794
Polska Dziennik Łódzki 68767 53369 63214 47257
Polska Gazeta Wrocławska 59154 40230 54098 33870
Polska Gazeta Krakowska 52700 35480 46140 30825
Polska Warszawa 33764 14685 27914 12925
Polska Mazowsze 10596 3730 6929 2804
Polska Gazeta Opolska 6575 2814 4519 1971
Polska Kujawy 6792 2164 3482 1605
Polska Lubuskie 6521 2101 5600 1642
Polska Rzeszów 6743 1951 3473 1593
Polska Szczecin 4977 1682 2908 1235
Polska Kielce 4421 1453 2296 974
Polska Olsztyn 3413 1151 2077 860
Polska Białystok 3500 1086 2142 861
Polska Koszalin 3263 1066 1904 728

Kurier Lubelski 18981 11261 16797 9450


Tytuł lipiec 2008 czerwiec 2008
ZKDP Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem
Polska Dziennik Zachodni 100706 75020 108357 82496
Polska Dziennik Bałtycki 64137 48224 64471 50931
Polska Głos Wielkopolski 66246 47209 69186 50450
Polska Dziennik Łódzki 60182 42540 63697 45414
Polska Gazeta Wrocławska 48198 31222 51483 33522
Polska Gazeta Krakowska 45908 28466 45909 29369
Polska Warszawa 40679 11956 34952 13118
Polska Mazowsze 8389 2606 8935 2745
Polska Gazeta Opolska 7442 1504 7920 2133
Polska Lubuskie 4596 1199 4840 1432
Polska Rzeszów 3649 1171 4364 1239
Polska Kujawy 3526 1156 4372 1272
Polska Szczecin 3379 1094 3820 1160
Polska Kielce 2590 793 3136 899
Polska Białystok 2174 720 2548 731
Polska Koszalin 2148 694 2621 746
Polska Olsztyn 2187 676 2670 744

Kurier Lubelski 15930 8422 17545 9384

Tytuł sierpień 2008
ZKDP Średni nakład jednorazowy Sprzedaż ogółem
Polska Dziennik Zachodni 108897 80505
Polska Dziennik Bałtycki 71248 52328
Polska Głos Wielkopolski 70027 50190
Polska Dziennik Łódzki 61527 44594
Polska Gazeta Wrocławska 51283 33778
Polska Gazeta Krakowska 49439 31039
Polska Warszawa 37754 11408
Polska Mazowsze 7317 2167
Polska Gazeta Opolska 7015 1523
Polska Rzeszów 3488 1140
Polska Lubuskie 4300 1083
Polska Kujawy 3249 1030
Polska Szczecin 3436 1030
Polska Kielce 2429 745
Polska Białystok 2205 686
Polska Koszalin 2158 642
Polska Olsztyn 2153 640
Kurier Lubelski 17038 8994


* dostępne są tylko dane od października 2007 do sierpnia 2008. Dziennika "Polska" zadebiutował 15 października 2007r.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jaka będzie przyszłość dziennika 'Polska'?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl