Jaki podatek musi zapłacić bloger? "Przestrzeń na stronie www jest przedmiotem dzierżawy lub najmu"

Zysk, jaki bloger uzyskuje z udostępniania na swoim blogu różnych reklam, musi rozliczyć z fiskusem. Minister Finansów zezwolił osobom fizycznym na opodatkowanie takich przychodów ryczałtową stawką 8,5-proc.

pr
pr
Udostępnij artykuł:

Osoba fizyczna, która posiada swoją stronę internetową czy też prowadzi internetowy blog, często udostępnia kawałek powierzchni swojej witryny pod reklamę. Bloger podpisuje umowę z przedsiębiorcą chcącym promować swoją firmę, na blogu pojawia się reklama firmy, a wynagrodzenie jest uzależnione od liczby kliknięć. Fiskus do tej pory kwalifikował uzyskane przez osobę fizyczną przychody z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej jako przychody z innych źródeł, opodatkowane progresywnym podatkiem dochodowym ze stawkami 18-proc. i 32-proc.

Fiskus zabraniał ryczałtu

W interpretacji  indywidualnej z dnia 05.03.2014r. o sygn. ILPB1/415-1348/13-2/TW Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu fiskus rozstrzygnął sprawę podpisanej umowy o udostępnianie, która upoważniała firmę do pełnej kontroli nad wyświetlaniem reklamy, podejmowania decyzji, w którym miejscu reklama ma się wyświetlać, a właścicielowi strony przydzielała wynagrodzenie. Urząd skarbowy uznał, że do rozliczenia przychodu z tej umowy właściciel strony nie może wybrać ryczałtu od dzierżawy, ponieważ umowa nie ma cech umowy dzierżawy. Stanowi umowę nienazwaną, w której stosunki prawne łączące strony umowy strony kreują w sposób dowolny i odpowiadający im. Poza tym, takiego zysku nie można rozliczyć w ramach dzierżawy czy najmu, gdyż witryna internetowa nie jest rzeczą.

Ryczałtowa opodatkowania zysku z reklam w internecie jednak legalna

Na ryczałt w przypadku udostępniania przestrzeni internetowej zgadzały się z kolei sądy. Orzeknięto, że umowa udostępniania powierzchni internetowej pod reklamę co prawda jest umową nienazwaną, ale jest podobna do umowy dzierżawy czy najmu. Ponadto, zdaniem sądów co prawda nie następuje tu ani dzierżawa ani najem jakieś rzeczy, ale ma miejsce oddanie do użytkowania bytu wirtualnego, jakim jest część powierzchni witryny.

Odmienne stanowisko fiskusa i orzecznictwa zmuszały właścicieli stron internetowych do korzystania z drogi sądowej, aby móc rozliczać się z udostępnienia części strony w formie ryczałtu ze stawką 8,5-proc. Na korzyść podatników spór rozstrzygnął we wrześniu br. Minister Finansów, wydając interpretację ogólną, pozwalającą osobom fizycznym zarządzającym stronami internetowymi zaliczać wynagrodzenie otrzymywane z tytułu udostępnienia kawałka strony pod reklamę do tego samego źródła przychodów, co najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze. To zaś daje możliwość opodatkowania zysków z takich umów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

 

Katarzyna Miazek, Tax CareŻaneta Rowińska,  księgowa Tax Care

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Drugi sezon "8 wspaniałych" w Canal+. Premiera już dziś

Drugi sezon "8 wspaniałych" w Canal+. Premiera już dziś

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta