SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jakie ma prawa konsument przy zakupie biletu w internecie?

Przed internetową gorączką zakupu biletów na imprezy sportowe i kulturalne, UOKiK oraz Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN) przypominają o prawach jakie mają konsumenci.

Jakie ma prawa konsument przy zakupie biletu w internecie?

Bilety na wiele wydarzeń, takich jak chociażby Euro 2012, można kupić bez wychodzenia z domu za pośrednictwem internetu. Taka forma ma wiele zalet pod warunkiem, że znamy swoje prawa, a sprzedawca ich przestrzega.

UOKiK oraz Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN) zwracają uwagę na:

- przemyślane zakupy – kupując bilety na koncert, mecz – w sieci lub bezpośrednio w kasie – tylko od dobrej woli organizatora zależy, czy będzie można je oddać i liczyć na zwrot pieniędzy. Oznacza to, że gdy nie będziemy mogli uczestniczyć w wybranym meczu, sprzedawca może nie zwrócić nam pieniędzy. Warto wiedzieć, że gdy kupiliśmy w internetowym sklepie na obszarze UE np. koszulkę z wizerunkiem artysty lub szalik ulubionego klubu piłkarskiego, które nie spełniają naszych oczekiwań, mamy prawo do ich zwrotu. W zależności od kraju tzw. "czas na ochłonięcie", zastanowienie się wynosi od 7 do 14 dni (w Polsce – 10, w Niemczech – 14, w Wielkiej Brytanii – 7);
- wirtualni sprzedawcy działający poza granicami UE podlegają przepisom swojego kraju, z którymi należy się wcześniej zapoznać. Niewielu kibiców zdaje sobie sprawę z tego, że np. UEFA ma siedzibę w Szwajcarii, w związku z czym konsumenci podlegają innemu prawu;
- bezpieczne transakcje – aby uniknąć rozczarowania, należy sprawdzić u organizatora, kiedy rozpoczyna się oficjalna sprzedaż biletów i jakie są autoryzowane kanały ich sprzedaży. Oficjalne logo i znaki towarowe (lub ich podróbki) mogą być używane przez nieautoryzowane strony internetowe sprzedające fałszywe bilety;
- istotne informacje – uczciwy sprzedawca nie ma powodów, aby ukrywać swoje dane. Na stronie internetowej muszą być dostępne informacje o tym, kto jest sprzedawcą i jak się z nim skontaktować. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie informować o pełnej kwocie oferowanego produktu. Podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie powinno być poprzedzone uważną lekturą regulaminu – należy zwrócić uwagę na sposoby płatności, koszty przesyłki i sposób składania reklamacji. Trzeba się też upewnić, że impreza, na którą bilet oferuje internetowy sprzedawca, odbywa się w tym samym czasie i miejscu, o którym informuje organizator;
- wirtualne płatności – należy być ostrożnym płacąc kartą kredytową, nie podawać nikomu numeru PIN oraz nie wysyłać go przez internet. W przypadku płatności przelewem, przed zalogowaniem należy sprawdzić, czy połączenie z bankiem jest szyfrowane. Jeśli tak, adres witryny powinien rozpoczynać się od https://, a w dole ekranu przeglądarki www powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki;
- należy wydrukować potwierdzenie zakupu biletu;
- warto pamiętać, że zgodnie z polskim prawem, osoba, która z zyskiem odsprzedaje bilety wstępu na imprezy sportowe, rozrywkowe albo artystyczne, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jakie ma prawa konsument przy zakupie biletu w internecie?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl