SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jakie obowiązki mają media publiczne w czasie kampanii wyborczej?

Na mediach publicznych finansowych ze środków z budżetu państwa ciąży odpowiedzialność za dostarczanie obiektywnych, rzetelnych i zrównoważonych informacji. W trakcie kampanii wyborczej media publiczne mają szereg obowiązków, takich jak zapewnienie równego dostępu do anteny dla wszystkich kandydatów, przedstawienie różnorodnych punktów widzenia czy unikanie stronniczości - przypomina w analizie Forum Idei dr Dominika Bychawska-Siniarska.

Problem udziału mediów publicznych w szeroko rozumianej kampanii wyborczej jest traktowany jako jeden z koniecznych elementów neutralności władz publicznych. Sposób działania mediów stanowi newralgiczny punkt dla zachowania „równości szans" przez uczestników procesu wyborczego, bo tak dokonuje się „powiązanie" roli mediów publicznych z zasadą równości wyborów - wskazuje dr Dominika Bychawska-Siniarska.

Prawa i wolności mediów zapisane w Konstytucji RP

Artykuły 14. i 54. Konstytucji RP są gwarantem wolności mediów i wolności wypowiedzi. Strażnikiem wolności słowa, ale też wywiązywania się z obowiązków ustawowych przez media publiczne, jest w świetle art. 213 Konstytucji RP Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - wskazuje autorka analizy. Przewodniczący KRRiT na podstawie art. 53 ustawy RTV może nakładać kary finansowe w razie niewywiązywania się przez nadawców z obowiązków ustawowych.

W kontekście wyborów z art. 21 Ustawy o radiofonii i telewizji wynika, iż na mediach publicznych ciąży obowiązek neutralności politycznej. Oznacza to zapewnienie wszystkim konkurującym ugrupowaniom politycznym (kandydatom) równego dostępu, zwłaszcza przez ustalenie czasu nadawania oraz swobody przekazywanych treści.

Neutralność mediów publicznych odnosi się też do sposobu relacjonowania wydarzeń publicznych w okresie szeroko rozumianej kampanii wyborczej.

Na mediach publicznych, tak jak na prywatnych, ciąży szereg obowiązków w trakcie kampanii wyborczych i w zakresie informowania o kandydatach.

Jak pisze dr Bychawska-Siniarska: chcąc wypełnić funkcję „psów stróżujących”, media powinny relacjonować w sposób zrównoważony i bezstronny, unikając faworyzowania jakiegokolwiek kandydata czy partii. Ważne jest, aby informacje były dokładne, sprawdzone i oparte na rzetelnych źródłach. Media powinny dostarczać pełen obraz sytuacji, prezentując różne punkty widzenia i bez pomijania kluczowych wiadomości i danych.

Bardzo ważna jest też transparentność źródeł informacji, a wszelkie potencjalne konflikty interesów muszą być ujawnione. Wszyscy kandydaci powinni mieć równy dostęp do mediów, aby móc prezentować swoje stanowisko i program wyborczy - głosi analiza.

Media mają też obowiązek aktywnego zwalczania dezinformacji przez weryfikację przekazów przed opublikowaniem.

Chociaż życie publiczne kandydatów jest przedmiotem zainteresowania publicznego, media powinny szanować ich prywatność i unikać nieistotnych lub inwazyjnych informacji - wskazuje dr Bychawska-Siniarska.

Reklamy polityczne i materiały sponsorowane mają być jasno oznaczone, aby odbiorcy wiedzieli, że to, co widzą, jest materiałem promocyjnym. Ponadto media odpowiadają za treści, które publikują, dlatego winny być gotowe do przyjmowania krytyki oraz do poprawy swojej pracy. Zasady te wynikają z deontologii zawodowej, ale też z regulacji m.in. prawa prasowego, kodeksu cywilnego czy karnego - czytamy w analizie. 

Obowiązki debaty i nadawania spotów przez TVP 

Kodeks wyborczy nakłada na TVP i Polskie Radio obowiązek udostępnienia komitetom wyborczym czasu antenowego na emisję spotów wyborczych. 

Czas ten w ogólnokrajowych programach wynosi: 15 godzin w Telewizji Polskiej, w tym do 3 godzin w TV Polonia, i 30 godzin w programach Polskiego Radia Spółki Akcyjnej i spółek radiofonii regionalnej, zwanych dalej „Polskim Radiem”, w tym do 5 godzin w programie przeznaczonym dla zagranicy. W regionalnych programach ten czas to 10 godzin w Telewizji Polskiej i 15 godzin w Polskim Radiu. 

Zgodnie z art. 120.1 kodeksu wyborczego Telewizja Polska ma obowiązek przeprowadzenia debaty między przedstawicielami tych komitetów wyborczych, które zarejestrowały listy kandydatów we wszystkich okręgach wyborczych - przypomina dr Dominika Bychawska-Siniarska.

Telewizja Polska ma zorganizować debaty dla przedstawicieli partii lub kandydatów, a w szczególności:
• umożliwić wzięcie udziału w takiej samej liczbie debat;
• zapewnić równy czas na wypowiedzi w debatach;
• zapewnić tę samą godzinę rozpoczęcia emisji debat z tolerancją około 15 minut;
• co najmniej na 48 godzin przed emisją poinformować przedstawicieli lub kandydatów o terminie i tematach debaty;
• przeprowadzić debatę bez udziału publiczności w studiu (§ 5 rozporządzenia), przy czym emisja debaty powinna odbywać się w czasie rzeczywistym (§ 8 rozporządzenia). 

Dołącz do dyskusji: Jakie obowiązki mają media publiczne w czasie kampanii wyborczej?

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Alicja
I wiemy dobrze, jak być powinno, a nie jest. I jak u Barei: "Nie mamy pana płaszcza i co nam zrobisz?". To nie są rządny media publiczne. To dom publiczny partii rządzącej.
odpowiedź
User
fgh
Mam wrażenie że artykuł pisali kosmici którzy nigdy nie obserwowali kampanii wyborczych w mediach w USA, Francji, Niemczech itd. i jak tam jest to ultra stronniczo robione.
odpowiedź