SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jedna trzecia użytkowników czyta informacje na smartfonach, jedna piąta na tabletach, tylko co 10. za to płaci

Rośnie liczba osób, które czytają wiadomości na urządzeniach mobilnych. Jednak wciąż niewielu użytkowników chce płacić za te treści - wynika z raportu Digital News Report 2014.

Article

Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Reutersa wśród mieszkańców 10 krajów świata - Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Danii, Finlandii, Stanów Zjednoczonych, Brazylii i Japonii. Wynika z niego, że od kilku lat rośnie liczba osób, które docierają do informacji za pomocą urządzeń mobilnych - smartfonów i tabletów.

Raport wskazuje, że w 10 badanych krajach odsetek użytkowników korzystających obecnie ze smartfonów wynosi 58 proc., co oznacza wzrost o 12 proc. w porównaniu z rokiem 2013. Prawie jedna czwarta z nich (37 proc.) potwierdza, że przynajmniej raz w tygodniu wykorzystuje swojego smartfona do przeglądania najnowszych informacji. Najchętniej telefonów używają w tym celu Duńczycy (57 proc), najrzadziej zaś mieszkańcy Japonii (26 proc.).

Według Digital News Report 2014 obecnie 34 proc. mieszkańców badanych krajów używa na co dzień tabletu. Jednak do czytania wiadomości wykorzystuje to urządzenie mniej ankietowanych, niż w przypadku smartfonów (20 proc.). W tej kategorii liderami są znowu użytkownicy w Danii - 36 proc. używa tam tabletów do śledzenia najnowszych doniesień w sieci. Na drugim miejscu znaleźli się Brytyjczycy z wynikiem 24 proc, a na ostatnim ponownie mieszkańcy Japonii, z których tylko 10 proc czyta newsy na ekranie tabletu.

Sporządzony przez Instytut Reutersa raport badał też użytkowników pod kątem liczby urządzeń wykorzystywanych w celu dotarcia do informacji. Okazuje się, że prawie czterech na 10 respondentów (39 proc.) używa więcej niż dwóch urządzeń. Z kolei z 9 do 12 proc. rok do roku wzrosła liczba osób deklarujących, że wykorzystuje trzy lub więcej urządzeń do śledzenia informacji. Jednocześnie maleje odsetek użytkowników wykorzystujących tradycyjny komputer jako jedyny sprzęt informacyjny - w roku 2013 było ich 73 proc., a obecnie - 67 proc. Pod tym względem zaznaczają się coraz wyraźniejsze różnice pomiędzy mieszkańcami badanych krajów - w Japonii 58 proc. badanych korzysta tylko z komputera do lektury wiadomości, podczas gdy w Danii odsetek takich respondentów wynosi 24 proc.

20 proc użytkowników ujętych w raporcie przyznaje, że platforma mobilna, niezależnie od typu urządzenia, jest dla nich podstawowym pośrednikiem w docieraniu do informacji. Jednak smartfony są wykorzystywane przede wszystkim przez ludzi młodych, w wieku 18 . 34 lata. 36 proc z nich deklaruje wykorzystywanie nowoczesnych telefonów do czytania informacji. Po drugiej stronie znajdują się użytkownicy liczący sobie ponad 55 lat . 8 proc. z nich czyta wiadomości na smartfonach. Mniejsze zróżnicowanie widać w przypadku korzystania z tabletów - mniej więcej podobny odsetek korzysta z tego sprzętu w docieraniu do informacji, choć największa liczba (12 proc.) należy do przedziału wiekowego 45-54 lata.

Dane zawarte w raporcie odzwierciedlają także różnice w wyborze źródeł informacji w poszczególnych krajach. Okazuje się, że mieszkańcy Finlandii, Danii czy Wielkiej Brytanii poszukując newsów kierują się przede wszystkim w stronę uznanych na rynku wydawniczym marek i tytułów. Natomiast na takich rynkach jak Francja, Niemcy czy Stany Zjednoczone ważniejsza jest treść i popularność informacji wśród znajomych użytkownika, a nie źródło jej pochodzenia.

Sondaż opublikowany przez Instytut Reutersa potwierdza, że użytkownicy wciąż nie są zbyt chętni do wydawania pieniędzy za informacje dostępne w postaci cyfrowej. Okazuje się, że średnia użytkowników płacących za dostęp do aktualnych wiadomości w badanych krajach wynosi około 10 proc. Największy odsetek respondentów, którzy w 2014 roku zapłacili za jakąkolwiek informację dostępną w sieci dotyczy mieszkańców Brazylii i wynosi 22 proc. Z kolei najbardziej skąpi pod tym względem okazują się Brytyjczycy - tylko 7 proc. z nich zapłaciło za newsy w sieci. Wśród użytkowników wydających pieniądze na informacje przeważają mężczyźni (61 proc.) i osoby z wyższym wyksztalceniem (52 proc.). Duża część z nich to ludzie w wielu powyżej 55 lat - 35 proc.

Raport Digital News Report 2014 powstał na podstawie badań przeprowadzonych na próbie 18 tys. konsumentów z 10 krajów: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Danii, Finlandii, Stanów Zjednoczonych, Brazylii i Japonii. Sondaż został oparty na ankiecie YouGov przeprowadzonej w lutym 2014 roku.

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jedna trzecia użytkowników czyta informacje na smartfonach, jedna piąta na tabletach, tylko co 10. za to płaci

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl