SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

HFPC pisze do Bezosa ws. listów szefa Amazona w Polsce po krytycznych tekstach w „GW” i „DGP”

Prezes Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka Danuta Przywara skierowała list do Jeffa Bezosa, prezesa i głównego akcjonariusza Amazon. Skrytykowała listy dyrektora koncernu w Polsce dotyczące tekstów w „Gazecie Wyborczej” i „Dzienniku Gazecie Prawnej”. - Tego rodzaju interwencje wielkich firm są elementem szerszego trendu dyskredytowania krytyki dziennikarskiej przez elity polityczne i przedstawicieli władz korporacji - ocenia szefowa HFPC.

Danuta Przywara i Jeff Bezos Article

Na początku września dziennikarka „Gazety Wyborczej” Adriana Rozwadowska opisała list, który pod koniec sierpnia Rodrigo Zapata, dyrektor generalny Amazona w Polsce, skierował do Jerzego Wójcika, pełniącego w „GW” funkcję wydawcy. Zapata wyliczył swoje zastrzeżenia do artykułów Rozwadowskiej dotyczących m.in. warunków pracy w centrach logistycznych Amazona w Polsce. Zaznaczył, że w przypadku kolejnych nierzetelnych publikacji firma będzie dochodzić swoich praw na drodze sądowej.

Adriana Rozwadowska przyznała, że wezwanie szefa Amazona do „zaprzestania działań” może mieć pewien wpływ na jej pracę. - Teraz za każdym razem, zanim napiszę cokolwiek o Amazonie, zastanowię się więcej niż do tej pory razy, bo nad każdym tekstem unosić się będzie widmo procesu. Cel więc osiągnął - stwierdziła.

- Naszą intencją było zaadresowanie poważnych naruszeń, jakich dopuściła się dziennikarka, pisząc wiele nieprawdziwych informacji na nasz temat. Każdy, kto jest niesłusznie oskarżany, powinien móc się bronić - uzasadniło biuro prasowe polskiego oddziału koncernu.

Podobnie Rodrigo Zapata zareagował na felietony Karoliny Lewestam w „Dzienniku Gazecie Prawnej’ na temat sytuacji pracowników Amazona.

Prezes HFPC: to próba dyskredytowania krytyki dziennikarskiej

W czwartek Danuta Przywara, prezes Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, skierowała w tej sprawie list do Jeffa Bezosa, prezesa i głównego akcjonariusza Amazona. Oceniła, że pisma wysłane przez szefa koncernu w Polsce działania stanowią formę wywierania presji na media, która może wywołać tzw. efekt mrożący, zniechęcając do opisywania warunków pracy w Amazonie zarówno dziennikarki, których tekstów dotyczyły, jak też innych dziennikarzy.

- Należy zauważyć, że tego rodzaju interwencje wielkich firm są elementem szerszego trendu dyskredytowania krytyki dziennikarskiej przez elity polityczne i przedstawicieli władz korporacji. Zjawisko to stanowi jedno z najpoważniejszych zagrożeń i wyzwań dla wolności mediów w krajach demokratycznych - stwierdziła Przywara.

Przypomniała też, że Bezos w niedawnym wywiadzie podkreślał, jak ważna jest wolność wyrażania poglądów w mediach. Zwrócił też uwagę, że m.in. z tego powodu zdecydował się pięć lat temu kupić dziennik „Washington Post”.

- Mamy nadzieję, że pańskie zainteresowanie wolnością mediów sięga poza granice Stanów Zjednoczonych i że będzie pan skłonny wyjaśnić kwestię „presji” wywieranej na dziennikarzy i gazety - stwierdziła prezes HFPC.

Co na to Amazon? - Tak jak napisaliśmy w naszym liście, szanujemy niezależność dziennikarską i jesteśmy otwarci na merytoryczną krytykę. Musi jednak ona być rzetelna, rzeczowa, prawdziwa, a jej forma - adekwatna do stawianych zarzutów - przekazała nam Marta Rzetelska, PR Manager firmy w Polsce.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: HFPC pisze do Bezosa ws. listów szefa Amazona w Polsce po krytycznych tekstach w „GW” i „DGP”

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Sofi
Na miejscu Amazona wycofałabym wszystkie reklamy z Agory, to by ich uderzyło po kieszeni i dało sporo do myślenia na temat dziennikarskiej rzetelności i uczciwości...
10 11
odpowiedź
User
a
Na miejscu Amazona wycofałabym wszystkie reklamy z Agory, to by ich uderzyło po kieszeni i dało sporo do myślenia na temat dziennikarskiej rzetelności i uczciwości...


i gdzie oni pójdą się reklamować? Przecież gdzieś muszą się reklamować, że ciągle mają sporo wakatów w swoich niewolniczych obozach. Z chęcią zobaczyłbym efekty procesu po pozwaniu wyborczej i prawnej przez amazon. Ciekawe jak amazon broniłby się w sądzie, bo dowodów przeciw niemu jest wiele. Począwszy od zeznać tysięcy byłych pracowników po wyniki oficjalnych kontroli.
10 10
odpowiedź
User
kibic
trafił swój na swego. Agora w ten sam sposób zastraszała dziennikarzy krytykujących Michnika
11 10
odpowiedź