SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Kanały TVP znikną z usługi WP Pilot po opinii TS UE? „Musi być zgoda nadawcy na emisję”

TVP i Wirtualna Polska do tej pory nie porozumiały się w sprawie emisji kanałów publicznego nadawcy w usłudze WP Pilot. KRRiT jest zdania, że TVP musi udostępnić swój sygnał, ale WP nie może korzystać z niego bez zgody Telewizji Polskiej. Opinia rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości UE potwierdza zdanie organu. Konieczne jest także uregulowanie kwestii praw autorskich - wynika z informacji Wirtualnemedia.pl.

nowa siedziba Telewizji Polskiej, fot. TVP Article

O sporze pomiędzy TVP a Wirtualną Polską pisaliśmy już w maju br. Strony jednak do tej pory nie porozumiały się w sprawie zasady must carry, must offer. Mimo trwającego postępowania sądowego, WP nadaje sygnał TVP z wyłączeniem transmisji z Mundialu oraz programów meczowych na WP Pilot. Z naszych informacji wynika, że Telewizja Polska miała wysłać już dwa pisma do Wirtualnej Polski z wezwaniem do zaprzestania nadawania jej sygnału.

Opinia rzecznika TSUE pomoże w ocenie sporu

W ubiegłym tygodniu rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał opinię w podobnej sprawie. Co prawda, dotyczy ona France Télévisions oraz spółki Playmédia, ale również - podobnie jak w Polsce - kwestii swobodnego świadczenia usług. Publiczny nadawca we Francji żądał wyjaśnień w sprawie streamingu jej kanału w internecie przez spółkę Playmédia.

Choć opinia rzecznika nie jest wiążąca, może posłużyć jako wykładnia w sporze między Telewizją Polską a Wirtualną Polską. Rzecznik w swoim stanowisku zaznacza, że takie spory powinien rozstrzygać sąd krajowy. Jego opinia pozwala jednak przewidzieć, jaki będzie wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE jesienią br.

Opinię rzecznika TSUE mają analizować obecnie pełnomocnicy zarówno TVP, jak i WP. Nie udało nam się uzyskać komentarza Telewizji Polskiej w tej sprawie. Natomiast Michał Siegieda - rzecznik prasowy WP odpowiedział nam w imieniu spółki: - Cieszymy się, że opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w istocie potwierdza stanowisko polskiego regulatora. Warto zwrócić uwagę, że unijna dyrektywa nie zakazuje ustawodawcy krajowemu stosowania zasady must carry do usługi oglądania programów telewizyjnych w bezpośredniej transmisji strumieniowej – podkreśla. - Opinia potwierdza zatem zgodność z prawem unijnym przepisów obowiązujących w Polsce, które zasadę must carry/must offer regulują również w przypadku transmisji internetowych. Opinia zwraca też uwagę, że w interesie ogólnym jest utrzymanie pluralistycznego charakteru oferty telewizyjnej, do czego z całą pewnością przyczynia się transmisja online - dodaje rzecznik Wirtualnej Polski.

KRRiT: rzecznik generalny potwierdza nasze stanowisko

Choć bardzo zachowawczo, szef KRRiT Witold Kołodziejski zdecydował się odnieść do opinii rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości UE i stwierdził, że „po wstępnej analizie opinii można stwierdzić, że potwierdza ona stanowisko KRRiT z maja br.”

- W którym z jednej strony uznaliśmy, że nie ma sprzeczności z prawem europejskim, jeżeli chodzi o nakładanie zasady must carry, must offer również na przedsiębiorców internetowych, a z drugiej, że stosowanie tej zasady wymaga zgody nadawcy - powiedział w rozmowie z Wirtualnemedia.pl szef KRRiT. - Oznacza to, że nie ma sprzeczności z obowiązującą w prawie krajowym ustawą - podkreśla.

Przewodniczący KRRiT w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zaznacza, że według opinii rzecznika TSUE korzystanie z sygnału nadawcy wymaga uregulowania kwestii praw autorskich i praw pokrewnych. W konsekwencji właściwa będzie odpowiednia umowa z danym nadawcą - tłumaczy szef KRRiT.

Sprawą sporu między TVP a WP zajmowała się już w tym roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która zajęła stanowisko dotyczące stosowania must carry, must offer na polskim rynku już 22 maja br.  Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji - nadawca, który rozpowszechnia program objęty zasadą must carry, must offer - nie może odmówić operatorowi rozpowszechniającemu kanał zgody na jego rozprowadzanie, ani też nie może uzależniać oddzielenia takiej zgody od uiszczenia wynagrodzenia. Z drugiej strony jednak – do rozpoczęcia rozprowadzania programów w zgodzie z powyższym przepisem konieczne jest uzyskanie stosownej zgody nadawcy (a więc w myśl tej zasady WP musiałaby uzyskać zgodę TVP na nadawanie).  

Przed tygodniem w rozmowie z nami szef Krajowej Rady przyznał, że zdania organ od maja nie zmienił - nawet w związku z faktem, że w czasie transmisji Mundialu, WP zdecydowała się wyłączyć sygnał z rozgrywek piłkarskich oraz programów meczowych (TVP jest wyłącznym właścicielem praw do pokazywania rozgrywek w ramach Mistrzostw Świata w piłce nożnej).

Przypomnijmy, że na czas rozmów - do 16 lipca br., stacje publicznego nadawcy miały nie być dostępne w usłudze oferowanej przez WP, jednak krótko po starcie mistrzostw świata Wirtualna Polska przywróciła kanały Telewizji Polskiej na WP Pilot.

TVP czeka na rozwiązanie sporu

Jak wynika z naszych informacji, Telewizja Polska oczekuje na rozwiązanie sporu, licząc, że pomoże w tym decyzja KRRiT, która ostatecznie opowie się po stronie publicznego nadawcy. Niezależnie od stanowiska organu, w tej sprawie toczy się również postępowanie sądowe.

- (…) Trzeba zdać sobie sprawę, że toczy się postępowanie (sądowe - przyp.red.) w sprawie Netwizora i wszelkie naruszenia praw TVP nie pozostaną niezauważone - zaznaczał przed tygodniem w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wiceprezes TVP, Maciej Stanecki.

Przypomnijmy, że zasada must carry, must offer obejmuje kanały: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4, TV Puls i regionalną antenę TVP.

WP Pilot dostępny w całej Unii Europejskiej

Wirtualna Polska kupiła Netwizor pod koniec 2016 roku, wyceniając firmę na 2,27 mln zł. W połowie ub.r. platforma, działająca wcześniej pod nazwą VideoStar, została przekształcona w WP Pilot. Od 20 marca z usługi można korzystać w całej Unii Europejskiej, po wejściu w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie transgranicznego przenoszenie usług internetowych.

W WP Pilot można oglądać na żywo ponad 80 stacji telewizyjnych, w tym 32 za darmo. Płatne pakiety kosztują natomiast od 3,90 do 24,90 zł. Z większością nadawców Wirtualna Polska podpisała stosowne umowy.

W pierwszym kwartale br. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 13,8 proc. do 117,81 mln zł oraz 8,33 mln zł zysku netto (wobec 2,98 mln zł rok wcześniej). W segmencie internetowym, stanowiącym zdecydowaną większość jej działalności (do firmy od półtora roku należy też Telewizja WP) miała 114,91 mln zł przychodów ze sprzedaży (o 11,9 proc. więcej niż rok wcześniej), w tym 110,89 mln zł wpływów gotówkowych (po wzroście o 17,4 proc. w skali roku), oraz 34,59 mln zł zysku EBITDA (39,5 proc. więcej niż przed rokiem).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kanały TVP znikną z usługi WP Pilot po opinii TS UE? „Musi być zgoda nadawcy na emisję”

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
qi
rozumiem, że kiedy jest to korzystne to opinia ue jest fajna. to może idźmy za ciosem. i skończmy z moralnością kalego bo to kompromitacja.
12 1
odpowiedź
User
czytelnik
Musi być zgoda nadawcy na emisję, ale wg KRRiT nadawca nie może odmówić. Ktoś jeszcze dostrzega tu absurd?
21 0
odpowiedź
User
seba
gdyby TVP udostępniała swoje kanały w sieci to
a) nie musiała by walczyć z Pilotem
b) zarobiła by na reklamach
c) zwiększyła by sobie oglądalność
d) uszczęśliwiła by widza, który nie zawsze TV ma przy sobie w przeciwieństwie do smartfona, tabletu czy komputera
15 2
odpowiedź
User
kolis
TVP mogła by sama streamować swoje kanały, naliczając liczbę widzów online i doliczając to do liczby widzów w tv. A później sumę widzów podawać domom mediowym.
13 0
odpowiedź
User
Miska
TVP mogła by sama streamować swoje kanały, naliczając liczbę widzów online i doliczając to do liczby widzów w tv. A później sumę widzów podawać domom mediowym.


Pewnie, przecież tej telewizyjnej propagandzie takie rozwiązanie byłoby na rękę. Aż dziwi, że jeszcze nie wpadli na ten pomysł. W końcu od emisji filmu "Wołyń" w niedzielę pieją cały czas o wzroście oglądalności. Ehh...
9 0
odpowiedź
User
OLO
Bardzo dobrze, przynajmniej osoby, które nie siedzą przed telewizorem nie będą musieli oglądać tej PiSowskiej propagandy. Większość młodych ludzi i tak nie ogląda TV.
3 2
odpowiedź
User
Milki
Ja i moja rodzina nie ogladamy tvp wiec nam to wisi
3 2
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing