SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

2020 rok podsumowuje Katarzyna Piwowarczyk-Atys, dyrektorka ds. marketingu w IKEA Retail Polska

Najważniejsze trendy i wydarzenia 2020 roku oraz prognozy i wyzwania 2021 roku wskazuje dla Wirtualnemedia.pl Katarzyna Piwowarczyk-Atys, dyrektorka ds. marketingu w IKEA Retail Polska.


Wydarzenie roku

Rok 2020 był w IKEA momentem, kiedy zaczęliśmy szeroko komunikować nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Wierzymy, że metodą małych kroków można naprawdę wiele osiągnąć – zarówno biznes, jaki i konsumenci. Udostępniliśmy aplikację IKEA Better Living, która podpowiada użytkownikom, jakie nawyki mogą zmienić w swoim życiu, by lepiej dbać o środowisko. Promowaliśmy wegetariańską ofertę w Sklepikach Szwedzkich, w tym kultowe bezmięsne klopsiki, które wyglądają i smakują tak samo, a są całkowicie roślinne, natomiast w kampanii świątecznej zachęcaliśmy do ograniczania marnowania jedzenia.

Dlatego też wydarzeniem roku była artystyczna instalacja podczas Tygodnia Klimatycznego, czyli przeprogramowanie słynnego zegara Metronome na Manhattanie w taki sposób, aby wskazywał czas, jaki pozostał do katastrofy klimatycznej. W momencie uruchomienia, 9 września 202, na zegarze pojawiła się informacja „The Earth has a deadline”. Według szacunków naukowców krytyczny moment nastąpi za nieco ponad 7 lat, chyba, że zdołamy oddalić jego widmo zmieniając nasze nawyki i przyzwyczajenia. 

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku

W lipcu za granicą głośno było o akcji #StopHateforProfit. Firmy bojkotowały reklamy na Facebooku, a powodem było niewystarczające reagowanie portalu na wszechobecny hejt. Dlaczego porażka? Bo reakcja Facebooka nie była taka, jak oczekiwano. Tym samym potencjał całej akcji nie został w pełni wykorzystany. A szkoda, bo problem hejtu w mediach społecznościowych wciąż jest ogromny. Dopiero ostatnie wydarzenia na świecie sprawiły, że podjęto jakieś działania.

Trend roku / Człowiek roku

Trendem roku 2020 niewątpliwie był dom, który stał się centrum życia ludzi na całym świecie. Od wybuchu pandemii uczyliśmy się funkcjonowania w tej przestrzeni na nowo wykorzystując ją nie tylko jako miejsce do odpoczynku, ale również do pracy, nauki i zabawy. Realia pandemii na wielu z nas wymusiły konieczność dostosowania naszych mieszkań do pełnienia nowych funkcji. W kontekście tych wydarzeń niezwykle trafny okazał się nowy claim IKEA. Witaj w Lepszym Domu. Oddaje on najlepiej znaczenie marki i naszą wizję “Create better life for the many people”. W październiku opublikowaliśmy doroczny, globalny raport IKEA Life At Home, w którym przeanalizowaliśmy wpływ pandemii na nasze życie w domu. Okazuje się, że trzy priorytety, które w 2020 zyskały największe znaczenie, to czas, przestrzeń i natura. Oczywistym stało się coś, co wcześniej nie zawsze takie było - nasze domy powinny być projektowane z myślą o dobrym samopoczuciu psychicznym i fizycznym, aby zaspokajać nasze potrzeby emocjonalne tak bardzo, jak to możliwe. Nastąpiła zmiana postrzegania domu - a to dopiero początek. Jesteśmy też dumni z kampanii, jaką zrealizowała IKEA Czechy, wspierając organizacje pomagające ofiarom przemocy domowej. Niestety, pandemia i czas zamknięcia w domu dla wielu osób wiązał się z zagrożeniem.

Na tytuł człowieka roku zasługuje doktor Franciszek Rakowski i cały zespół z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego (ICM UW) za dzielenie się swoją wiedzą na temat pandemii COVID-19. Koronawirus wywoływał i nadal wywołuje skrajne emocje w wielu z nas. Lęk przed nieznanym dotąd zagrożeniem jest czymś naturalnym. Wśród wielu głosów i opinii na temat pandemii, szczególnie cenne są te, które tłumaczą naukowe zawiłości w sposób przystępny nie tylko dla innych ekspertów. W mediach pojawia się mnóstwo przewidywań na temat rozwoju sytuacji epidemiologicznej, a prognozy doktora Rakowskiego są głosem rozsądku, który w kryzysowych sytuacjach jest szczególnie istotny. Mamy nadzieję, że w 2021 roku dotrą do jeszcze szerszego grona odbiorców.

Jak pandemia wpłynęła na branżę

Pandemia zdecydowanie przyspieszyła naszą transformację cyfrową. Znaczną część naszych inwestycji w 2020 roku skoncentrowaliśmy na rozwoju narzędzia online, tym bardziej że po wprowadzeniu lockdownu był to nasz główny kanał kontaktu z klientami i sprzedaży usług i produktów. Dzięki elastyczności i zaangażowaniu wszystkich pracowników cała organizacja niemalże z dnia na dzień przekształciła się w pure eCommerce. Nasze sklepy stacjonarne przejęły rolę centrów dystrybucyjnych, ekspresowo wdrożone zostały procedury sanitarne, które umożliwiły kontynuację biznesu. Cała operacja wymagała od nas prowadzenia efektywnej komunikacji marketingowej wspierającej realizację celów komercyjnych i wizerunkowych.

Co ważne, nie zawiesiliśmy naszych kampanii nawet na moment, komunikowaliśmy się z naszymi klientami również w okresie 7-tygodniowego zamknięcia sklepów IKEA.  Rozwój kanału online najlepiej pokazują nasze wyniki finansowe, które wskazują na wzrost sprzedaży niestacjonarnej z 10% w roku finansowym 2019 do 20% w 2020 roku. Stronę internetową IKEA.pl i nasze sklepy zanotowały aż 179 milionów odwiedzin. W okresie pandemii COVID-19 ważniejsza niż kiedykolwiek okazała się kwestia dostępności naszych produktów, które pomagają przekształcić domy i mieszkania w funkcjonalne miejsca do pracy, nauki i zabawy. W 2020 roku jako firma zrobiliśmy bardzo wiele dla rozwoju sieci Punktów Odbioru Zamówień IKEA i usługi Clict & Collect, dzięki której klienci mogą wygodnie i bezpiecznie realizować internetowe zakupy, także w miastach, w których nie ma sklepów IKEA. Głośno było także w mediach o naszej współpracy z firmą InPost, dzięki której klienci kupujący produkty na stronie IKEA.pl mogą wybrać jeden z ponad 9 tysięcy Paczkomatów InPost w całej Polsce, do których trafi ich zamówienie.

Tak jak wiele podmiotów, włączyliśmy się w pomoc w związku z walką z wirusem COVID-19. Co szczególnie ważne, to było początkowo działanie zupełnie oddolne, podjęte spontanicznie przez naszych pracowników. W ramach akcji #PomagamyRazem wsparliśmy m.in. Obiekty Infrastruktury Krytycznej, Gminne Centra Kwarantanny, osoby w kryzysie bezdomności oraz samotnych rodziców. Nasz ogromny sukces i największa duma to wyposażenie 37 stacjonarnych oddziałów psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży w 34 szpitalach w Polsce w meble i akcesoria. W 2021 roku kontynuujemy nasze akcje pomocowe w projekcie Razem w Trosce o Dom, w którym działamy wraz z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę i Fundacją Ocalenie.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku

Trzy słowa, które najlepiej oddają wyzwania minionego roku, to: szybkość, zmienność i bliskość.

Szybkość. Po wybuchu pandemii musieliśmy dostosować się do nowych warunków w rekordowo krótkim czasie. Udało się to dzięki wysiłkowi wszystkich pracowników IKEA. Wspólnymi siłami w trakcie lockdownu przeszliśmy transformację w biznes prowadzący sprzedaż i usługi projektowania wyłącznie zdalnie. Dostosowywanie się do zmienionej rzeczywistości i wprowadzanie w życie nowych zasad funkcjonowania sklepów przez cały rok wymagało od nas szybkości w działaniu.

Zmienność. Kto przeżył 2020 ten wie, że jedyna pewna rzecz to zmiana. Zmiany towarzyszyły nam nieustannie i wiele nas to nauczyło. Kluczowym wyzwaniem była umiejętność adoptowania biznesu do zmieniających się warunków, determinowanych przez wprowadzanie i luzowanie ograniczeń związanych z pandemią. Nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia z przesterowaniem kursu marki na pure online, kiedy przecież to zawsze sklepy stacjonarne były podstawowym miejscem oddziaływania i spotkania z marką oraz inspirowania klientów. Nikt z nas nie dysponował wiedzą i doświadczeniem w obszarze tak nagłej i radykalnej transformacji. Uczyliśmy się tego procesu w trakcie jego zachodzenia. Dobrym tego przykładem może być wprowadzenie z sukcesem usługi zdalnego planowania – wsparcia, które ma pomóc klientom w decyzjach związanych z urządzaniem wnętrz w okresie braku możliwości wizyty w sklepie stacjonarnym. Wprowadziliśmy tę usługę praktycznie z dnia na dzień i cieszy się nadal dużą popularnością.

Bliskość. Czas, kiedy kontakty międzyludzkie były ograniczone, a czasem niemożliwe, uświadomił nam, jak ważne one są. Mimo utrudnień nauczyliśmy się, jak utrzymywać kontakt z tymi, na którym nam zależy, nawet pomimo odległości. Kluczowa dla mnie, jako menedżera, jest kwestia zdrowia psychicznego – to krok dalej niż obecne już w biznesie programy wspierające redukcję stresu. W czasach „zoom burnoutu” powinno to być priorytetem nas wszystkich.

Cykl: Podsumowania 2020 roku i prognozy na 2021

Dołącz do dyskusji: 2020 rok podsumowuje Katarzyna Piwowarczyk-Atys, dyrektorka ds. marketingu w IKEA Retail Polska

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl