SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KER: reklama Erektonu Fast dyskryminuje kobiety, a spot Gold Omega 3 może dezorientować kierowców

Internetowa reklama preparatu Erekton Fast dyskryminuje kobiety poprzez pokazywanie nagiego kobiecego ciała, a spot suplementu diety Gold Omega 3 może dezorientować kierowców, bo wykorzystuje sygnały alarmowe zarezerwowane dla pojazdów uprzywilejowanych - orzekła Komisja Etyki Reklamy rozpatrując skargi na dwie reklamy produktów Olimp Laboratories.

Przedmiotem pierwszej skargi była reklama internetowa suplementu diety Erekton Fast, jaką umieszczono na profilu marki na Facebooku „Twardy punkt widzenia”. Pod zdjęciem trzech kobiet zamieszczono tam np. stwierdzenie: "Kobieta jest jak małpa... Nie puści jednej gałęzi dopóki nie złapie drugiej" (jedna - zwrócona tyłem do widza jest w bieliźnie, dwie pozostałe - ustawione bokiem i en face - są nagie). „ Na fb-owym profilu "Twardy punkt widzenia" wszystkie prezentowane komunikaty mają charakter seksistowski, upokarzający i stawiający kobiety w roli niewolnicy, skarbonki etc. Komentarze są wulgarne i przekraczają wszelkie normy obyczajowości, a przynajmniej dobrego smaku” - napisano w skardze.

Przedstawiciele firmy Olimp wyjaśnili KER, że za obsługę profilu „Twardy punkt widzenia” odpowiada zewnętrzna administratorka, a firma nie ma bezpośredniego wpływu na treść zamieszczanych wpisów, gdyż naruszyłoby to prawo do swobody wypowiedzi przysługujące osobie prowadzącej profil na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Jednocześnie przyznali, że użyto na nim niekiedy wulgarnych określeń a zatem można je uznać za dyskryminujące. „Jednakże Skarżony nie ma możliwości dokonania zmian na profilu, gdyż nie jest on przez niego administrowany a poza tym nie może ingerować w prawo do swobody wypowiedzi gwarantowane Europejską Konwencją Praw Człowieka. Jedynym środkiem dostępnym Skarżącemu jest zaapelowanie do osoby prowadzącej profil o większy umiar i delikatność w zakresie prezentowanych sformułowań i fotografii a w przypadku, gdy nie odniesienie to skutku rozwiązanie lub nieprzedłużenie umowy dotyczącej prowadzenia profilu” - napisali w odpowiedzi do KER przedstawiciele firmy Olimp.

KER nie przyjęła tych wyjaśnień i uznała, że reklama Erektonu Fast utrwala negatywne stereotypy poprzez przedmiotowe traktowanie kobiet, a wykorzystanie wizerunku nagiego kobiecego ciała, do reklamowania suplementu diety przeznaczonego dla mężczyzn, dyskryminuje kobiety.

W drugiej skardze dotyczącej firmy Olimp Laboratories odniesiono się do spotu - wskazania sponsorskiego wykorzystanego przez markę suplementu diety Gold Omega 3, zawierającego sygnał karetki pogotowia. Chodziło konkretnie o dżingiel sponsorski emitowany przed i po prognozie pogody w radiowej Trójce (kilka razy dziennie). Rozpoczyna się sygnałem karetki pogotowia, a następnie dwójka lektorów czyta: "Na prognozę pogody zaprasza producent suplementu diety Gold Omega 3. Gold Omega 3 - strażnik Twojego serca".

W ocenie skarżącego rozlegający się na początku sygnał karetki pogotowia może być bardzo mylący dla osób, które słuchają radia podczas prowadzenia auta. Kierowcy mogą spodziewać się prawdziwej karetki, reagować nieprzewidywalnie, skupiać uwagę na błędnych bodźcach, co w efekcie może powodować zagrożenie w ruchu drogowym.

Tym razem przedstawiciele Olimp Laboratories postawione pod adresem spotu zarzuty uznali za absurdalne. „Nawet zakładając, że pierwotny sygnał karetki dezorientuje kierowcę, dalsza treść przekazu pozwala z łatwością i szybko (sygnał karetki trwa zaledwie sekundę) zorientować się, że sygnał karetki nie jest związany z rzeczywistą karetką. Tym bardziej, że zarówno dźwięk karetki z przekazu jak i ww. sformułowanie mają to samo natężenie, modulację i dobiegają z tego samego kierunku tj. głośników pojazdu. Najistotniejsze jest jednak, że całość przekazu pozwala z łatwością zorientować się odbiorcy, że ma do czynienia z przekazem sponsorskim” - napisali w odpowiedzi na skargę.

KER stwierdziła jednak, że ten dżingiel Gold Omega 3 narusza Kodeks Etyki Reklamy, bo w komunikacji reklamowej nie powinno się używać sygnałów dźwiękowych alarmowych zarezerwowanych dla pojazdów uprzywilejowanych, aby nie dezorientować kierowców, a co za tym idzie nie narażać ich na niebezpieczeństwo. Zdecydowała też, że o treści podjętej uchwały powiadomi instytucje nadzoru ruchu drogowego.

najnowsze wiadomości

Dołącz do dyskusji: KER: reklama Erektonu Fast dyskryminuje kobiety, a spot Gold Omega 3 może dezorientować kierowców

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl