SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kodeks Farmaceutycznej Etyki Marketingowej

Od dłuższego czasu w środowisku medycznym rosła potrzeba wprowadzenia nowych unormowań w zakresie etycznych zachowań marketingowych.

Wychodząc temu naprzeciw firmy zrzeszone w Stowarzyszeniu Przedstawicieli Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych (SPIFF) przyjęły nowy Kodeks Farmaceutycznej Etyki Marketingowej. Wyznacza on nowe standardy etyczne i stanowi zbiór restrykcyjnych zasad i regulacji dotyczących promocji i reklamy leków.

„Kodeks Etyki powstał w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie zmiany zachowań etycznych w całym środowisku medycznym – mówi Paweł Żelewski, prezes SPFF. Głównym jego celem jest określenie przejrzystych, merytorycznych i jednolitych zasad promocji produktów leczniczych. Kodeks ma także pomóc w budowaniu wiarygodności i zaufania w relacjach z pacjentami i podmiotami współpracującymi z sygnatariuszami dokumentu – dodaje Żelewski.

Nowy Kodeks Etyki wyznacza normy działań promocyjnych i odnosi się do wszelkich metod i form reklamy produktów leczniczych, w szczególności do materiałów reklamowych (np. ulotki), reklamy prasowej i aktywności przedstawicieli medycznych. Dokument reguluje również kwestie wręczania upominków, przejawów gościnności oraz organizacji spotkań promocyjnych produktów leczniczych. Ważną część Kodeksu Etyki stanowią zapisy dotyczące tzw. badań klinicznych IV fazy, czyli badań prowadzonych po zarejestrowaniu leku i wprowadzeniu go na rynek.

Podstawą powstania Kodeksu Etyki są: prawo farmaceutyczne, kodeks EFPIA*, dotychczasowy kodeks etyki marketingowej, prawo podatkowe, przepisy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Kodeks Karny. Warto przy tym zaznaczyć, że Kodeks Etyczny SPIFF jest w wielu swoich zapisach bardziej restrykcyjny od wyżej wymienionych dokumentów.

Wśród zapisów Kodeksu znajdują się m. in. szczegółowe odniesienia do działań firm związanych z organizacją kongresów i sympozjów. Przedsięwzięcia te mają na celu poszerzanie wiedzy uczestników i informowanie o najnowszych zdobyczach nauki w dziedzinie farmacji i medycyny. Intencją twórców Kodeksu Farmaceutycznej Etyki Marketingowej było stworzenie przepisów, które jasno określają zasady organizowania spotkań naukowych. Kodeks dopuszcza możliwość pokrycia przez firmę kosztów związanych jedynie z podstawowym celem kongresu lub sympozjum, zakazując sponsorowania wydarzeń pozamerytorycznych.

Ważnym elementem nowego Kodeksu Etyki są klarowne zasady cytowania i powoływania się na dowody naukowe w materiałach promocyjnych. Kodeks wyznacza też normy w zakresie reklamy porównawczej produktów leczniczych.

Aby zapewnić jak najlepsze zrozumienie i przestrzeganie zasad Kodeksu Etyki wszyscy pracownicy firm członkowskich SPIFF zostaną przeszkoleni z zakresu przepisów w nim zawartych. Dodatkowo w każdej firmie, gdzie takie stanowiska nie istnieją, powołana zostanie osoba odpowiedzialna za zatwierdzanie materiałów promocyjnych zgodnie z zasadami zawartymi w Kodeksie Etyki.

* EFPIA (European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations) - Europejska Federacja Stowarzyszeń Przemysłu Farmaceutycznego zrzesza 29 narodowych stowarzyszeń przemysłu farmaceutycznego. Członkami organizacji jest również 45 wiodących na świecie firmy farmaceutycznych.
Od 27 maja 2004 r. Polsce, reprezentowanej przez SPIFF przyznany został statusu pełnoprawnego członka EFPIA.

Dołącz do dyskusji: Kodeks Farmaceutycznej Etyki Marketingowej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl