SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Komisja Europejska i UOKiK popierają uznanie EmiTela za podmiot dominujący

Komisja Europejska oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaakceptowały zaproponowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej decyzje, żeby uznać EmiTel za podmiot dominujący w dwóch segmentach: hurtowych usług transmisji sygnału telewizyjnego i radiowego.

Projekty decyzji w tej sprawie Urząd Komunikacji Elektronicznej ogłosił na początku października. W uzasadnieniu regulator zwrócił uwagę, że na rynku telewizyjnym EmiTel jest operatorem pięciu ogólnopolskich multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej (MUX1, MUX2, MUX3, MUX4 i MUX8) oraz jednego z siedmiu multipleksów regionalnych (MUXL3), natomiast na rynku radiowym - jako jedyny operator ma sieć stacji nadawczych służących transmisji programów radiofonicznych o zasięgu krajowym.

EmiTel zajmuje się radiodyfuzją naziemną - ma w całym kraju ponad 350 obiektów nadawczych stanowiących sieć na terenie całego kraju, z czego 60 to obiekty nadawcze dużej mocy. Firma wynajmuje swoje wieże i obiekty różnym operatorom i realizuje usługi na rzecz wielu naziemnych nadawców radiowo-telewizyjnych.

Komisja Europejska ma dwa zastrzeżenia do decyzji UKE

W tym tygodniu UKE poinformował, że projekty decyzji zostały zaakceptowane przez Komisję Europejską, która jednocześnie zachęciła polskiego regulatora, żeby „przy okazji kolejnego przeglądu rynku dokonał wyraźnego rozróżnienia między obiektami, które mogą być powielane, i tymi, których charakter sprawia, że są niezbędne do zapewnienia ogólnokrajowych lub regionalnych usług transmisji programów”.

- W przypadku gdyby Prezes UKE zamierzał promować konkurencję w zakresie infrastruktury nadawczej, może on podjąć decyzję o obowiązkowej regulacji jedynie w odniesieniu do tych obiektów, których powielanie zostałoby uznane za technicznie lub ekonomicznie niewykonalne. Jeżeli Prezes UKE uzna takie podejście za właściwe, Komisja zachęca go do ustanowienia jasnych kryteriów wskazania obiektów, które można uznać za główne „wąskie gardła” w obrębie sieci, w celu sporządzenia wykazu tych obiektów. Komisja uważa, że takie rozróżnienie między możliwymi i niemożliwymi do powielania obiektami jest szczególnie ważne w związku z oczywistymi różnicami między ogólnokrajową i regionalną działalnością nadawczą w Polsce - czytamy w stanowisku KE.

Ponadto Komisja zaznaczyła, że UKE nie określił żadnej konkretnej metody kalkulacji kosztów, którą należy stosować przy obliczaniu cen zorientowanych kosztowo, lecz pozostawia jej wybór operatorowi zasiedziałemu i polega na przysługującym UKE prawie do późniejszej weryfikacji poprawności wyliczenia ceny.

- Po pierwsze, takie podejście ma wpływ na przejrzystość i przewidywalność prawa dla operatorów alternatywnych i innych podmiotów na rynku, co może utrudnić ich długofalowe plany inwestycyjne. Po drugie, uznaniowość ze strony Prezesa UKE wpływa również na podejmowanie przez Emitel decyzji dotyczących określania cen oraz decyzji inwestycyjnych, gdyż trudno przewidzieć, czy wyliczenie kosztów będzie następnie weryfikowane przez Prezesa UKE - uważa Komisja Europejska. W związku z tym zwróciła się do prezesa UKE „o doprecyzowanie w środku ostatecznym, jaką metodę obliczania kosztów uzna za właściwą i w jakich okolicznościach rozważy zatwierdzanie opłat proponowanych przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej”.

UOKiK: decyzje UKE uzasadnione prawnie i ekonomicznie

Z kolei prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poparł decyzje UKE. W stanowisku ocenił jako zasadne obowiązki regulacyjne, które zaproponował UKE.

- Obowiązki te stosowane są w celu zniwelowania nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku i konkurencji, zdiagnozowanych w toku analizy dokonanej przez regulatora. Prezes UOKiK uznaje, że wszystkie z obowiązków nałożonych w decyzji na EmiTel mają uzasadnienie zarówno prawne, jak i ekonomiczne - stwierdził prezes UOKiK.

- Za najważniejszy i jednocześnie najbardziej rozbudowany obowiązek zastosowany przez organ regulacyjny i nałożony na EmiTel słusznie należy uznać obowiązek zapewnienia dostępu. Obowiązek ten nierozerwalnie łączy się m.in. z obowiązkiem niedyskryminacji, przygotowania oferty ramowej, udostępnianiu informacji, które organ regulacyjny również słusznie nakłada. EmiTel dodatkowo zobowiązany zostaje do prowadzenia rachunkowości regulacyjnej i do ustalania cen w oparciu o ponoszone koszty, co ma na celu wyeliminowanie ryzyka arbitralności decyzji EmiTel, z uwagi na jego pozycje rynkową umożliwiającą działanie niezależne od kontrahentów, konkurentów i konsumentów - dodał.

Co dla EmiTela oznacza status podmiotu dominującego?

Uznanie EmiTela za podmiot dominujący oznacza, że na firmę zostanie nałożony szereg obowiązków regulacyjnych. Przede wszystkim spółka ma uwzględniać uzasadnione wnioski przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie im dostępu telekomunikacyjnego, w tym użytkowania elementów infrastruktury, sieci oraz udogodnień towarzyszących. Ma też równo traktować inne podmioty w zakresie dostępu telekomunikacyjnego (zwłaszcza poprzez - jak opisano w projekcie decyzji UKE - „oferowanie jednakowych warunków w porównywalnych okolicznościach, a także oferowanie usług oraz udostępnianie informacji na warunkach nie gorszych od stosowanych w ramach własnego przedsiębiorstwa lub w stosunkach z podmiotami zależnymi, w szczególności w zakresie opłat za wykorzystywanie infrastruktury telekomunikacyjnej”).

Obowiązkiem firmy ma być też udostępnianie informacji w sprawach zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego dotyczących informacji księgowych, specyfikacji technicznych sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, charakterystyki sieci telekomunikacyjnej, zasad i warunków świadczenia usług oraz korzystania z sieci, obiektów i infrastruktury oraz opłat. Ponadto firma ma prowadzić rachunkowość regulacyjną w sposób umożliwiający identyfikację przepływów transferów wewnętrznych, związanych z działalnością w zakresie dostępu telekomunikacyjnego.

Jako obowiązek wymieniono też „ustalanie opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w celu świadczenia dostępu telekomunikacyjnego w oparciu o ponoszone koszty przez Emitel”. Jednocześnie prezes UKE będzie mógł weryfikować i zmieniać opłaty wyznaczone przez spółkę.

Spółka EmiTel powstała w maju 2002 r. poprzez wydzielenie z Telekomunikacji Polskiej SA struktur organizacyjnych zajmujących się radiodyfuzją (rozpowszechnianiem drogą radiową sygnałów świetlnych lub dźwiękowych do dużej liczby odbiorców). Od 2011 do 2014 roku właścicielem spółki była EM Group należąca do funduszu Montagu Private Equity z siedzibą w Londynie. Według danych KRS, 31 lipca 2014 r. Emitel sp. z o.o. połączył się z Kelbrook Investments, który zmienił nazwę na Emitel oraz przejął całość zobowiązań i majątek tej firmy. Obecnym właścicielem EmiTelu jest amerykański fundusz Alinda Capital Partners.

Dołącz do dyskusji: Komisja Europejska i UOKiK popierają uznanie EmiTela za podmiot dominujący

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kukury
Kiedy Emitel ma zamiar uruchomić MUX-1 i MUX-2 w Wałbrzychu, w województwie dolnośląskim?! Drugie co do wielkości miasto w województwie i nie możemy odbierać stacji komercyjnych!!!! :( Dopóki była telewizja analogowa, mieliśmy Polsat i TVN, ale po przejściu na cyfrę nie mamy już nawet tego, bo ktoś stwierdził, że to się NIE OPŁACA!!!! Odbieramy tylko MUX-3 z siedmioma kanałami TVP, a chcąc odbierać kanały komercyjne takie jak Polsat i TVN, trzeba podpisać cyrograf z jakąś płatną platformą cyfrową, i to ma być w porządku?!
odpowiedź
User
Zaraz
Czyli najpierw Telekomunikacja przejęła infrastrukturę zbudowaną za pieniądze podatników, a następnie ta infrastruktura została sprzedana temu, kto więcej zapłacił? Katastrofa!
odpowiedź