SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Meta z pierwszym spadkiem wpływów i bez jednej trzeciej zysku. 12 proc. mniej z reklam w Europie

W zeszłym kwartale koncern Meta Platforms, do którego należą Facebook, Instagram, Messenger i WhatsApp, zanotował wyniki poniżej oczekiwań: wpływy zmalały o 1 proc. do 28,82 mld dolarów, a zysk netto z 10,39 do 6,69 mld dolarów. Firma tłumaczy to słabą koniunkturą reklamową, nie spodziewa się poprawy w trzecim kwartale.

Mark Zuckerberg, CEO Meta Platforms Article

Mark Zuckerberg zaznaczył, że w minionym kwartale widać było „pozytywną trajektorię” w trendach zaangażowania użytkowników w produkty takie jak Rolki oraz inwestycje koncernu w obszar sztucznej inteligencji.

Mniej z reklam w USA i Europie

Przy czym wyniki finansowe Meta Platforms były pod wpływem spowolnienia wzrostu na rynku reklamowym i niekorzystnej dla platform społecznościowych nowej polityki prywatności na smartfonach i tabletach Apple.

Przychody reklamowe, stanowiące ponad 97 proc. łącznych wpływów koncernu, zmalały rok do roku o 1,5 proc. do 28,15 mld dolarów. Znacząco spadły w USA i Kanadzie - z 13,37 do 12,79 mld dolarów, oraz w Europie - z 7,2 do 6,36 mld dolarów.

Nie w pełni zrekompensowały to wzrosty reklamowe w Azji i regionie Pacyfiku (z 5,15 do 5,83 mld dolarów) oraz Afryce i Ameryce Południowej i Środkowej (z 2,86 do 3,17 mld dolarów).

Koncern podał, że o ile liczba kontaktów użytkowników z reklamami zwiększyła się rok do roku o 15 proc., o tyle średnia cena reklam spadła o 14 proc.

Natomiast pozareklamowe przychody z platform zwiększyły się ze 192 do 218 mln dolarów. Łączne wpływy kwartalne koncernu pierwszy raz w jego historii zmalały rok do roku.

2,8 mld straty pionu VR

Z kolei wpływy pionu Reality Labs, obejmującego produkującą gogle do VR spółkę Oculus Rift i zapowiedziane jesienią ub.r. metawersum, poszły w górę z 305 do 452 mln dolarów, a jego strata operacyjna pogłębiła się dużo mocniej - z 2,43 do 2,81 mld dolarów.

Strata i tak była niższa niż w poprzednich dwóch kwartałach, gdy sięgnęła kolejno 3,3 i 2,96 mld dolarów.

Facebook traci użytkowników w Europie

Z należących do koncernu platform Facebook, Instagram, Messneger i WhatsApp codziennie korzystało średnio 2,88 mld internautów, wobec 2,76 mld rok wcześniej i 2,47 mld w drugim kwartale 2020 roku.

Natomiast liczba użytkowników odwiedzających platformy przynajmniej raz w miesiącu zwiększyła się rok do roku z 3,51 do 3,65 mld. Średni przychód na użytkownika zmalał z 8,36 do 7,91 dolara.

Liczba internautów codziennie zaglądających na Facebooka (Meta nie podaje osobno statystyk swoich pozostałych platform) zbliża się do 2 mld. W zeszłym kwartale wyniosła 1,97 mld, wobec 1,91 mld rok wcześniej.

Facebook nadal zyskuje sporo użytkowników w Azji i regionie Pacyfiku (wzrost z 788 do 836 mln) oraz Afryce, Ameryce Północnej i Środkowej (z 618 do 631 mln), natomiast w Europie zatrzymał się nieco powyżej poziomu 300 mln internautów, a rok do roku zanotował spadek z 307 do 303 mln.

W ujęciu comiesięcznym liczba użytkowników Facebooka zwiększyła się rok do roku z 2,89 do 2,93 mld, mimo spadku w Europie z 420 do 407 mln.

Wpływy i zysk poniżej prognoz, Meta oszczędza

Marża operacyjna Meta Platform spadła z 43 do 29 proc. Zysk operacyjny zmniejszył się z 12,37 do 8,36 mld dolarów, a zysk netto - z 10,39 do 6,69 mld dolarów, a w przeliczeniu na akcję - z 3,61 do 2,46 dolara.

Wyniki koncernu okazały się niższe od konsensusu prognoz analityków, zakładającego 28,94 mld przychodów i 2,59 dolara zysku netto na akcję.

Gorsza od oczekiwań rynku jest też prognoza firmy na trzeci kwartał - spodziewa się 26-28,5 mld dolarów przychodów, podczas gdy analitycy prognozowali średnio 28,94 mld dolarów.

- Prognoza odzwierciedla warunki słabego popytu reklamowego, którego doświadczaliśmy w drugim kwartale. Uważamy, że wynika to z szerszej niepewności makroekonomicznej - napisano w sprawozdaniu. Zmaleć mają też wpływy pionu Reality Labs, prognoza jest oparta na niekorzystnym wpływie zmian kursów walut (czyli umocnienia się dolara amerykańskiego) w wysokości 6 proc.

Meta obniża też prognozę całorocznych wydatków - z 87-92 mld dolarów do 85-88 mld. Firma przypomniała, że niedawno zapowiedziała zmniejszenie o 30 proc. planu zatrudnienia nowych inżynierów.

Na koniec czerwca zatrudniała 83 553 osób, o 32 proc. więcej niż przed rokiem.

W środę w handlu posesyjnym akcje Meta Platforms taniały o ponad 4 proc. Od początku br. kurs giełdowy koncernu zmalał o 49,9 proc. Rekordowy spadek zanotował tuż po publikacji wyników finansowych z czwartego kwartału ub.r.

Dołącz do dyskusji: Meta z pierwszym spadkiem wpływów i bez jednej trzeciej zysku. 12 proc. mniej z reklam w Europie

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
i bardzo dobrze, czas na koniec facebooka
16 0
odpowiedź
User
Kepler
To już jest tylko jeden wielki słup reklamowy i lans dla prymitywow...
16 1
odpowiedź
User
Facebook NK
Facebook podąża drogą Naszej Klasy. I skończy tak jak 27 lipca 2021 roku skończyła Nasza Klasa (NK.pl).
13 0
odpowiedź