SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Trójka po cichu wprowadza zmiany w ramówce. Znika "Klub Trójki"

W poniedziałek, 26 czerwca Program Trzeci Polskiego Radia bez wcześniejszych zapowiedzi wprowadził na antenie kilka zmian w ramówce. Pojawiło się nowe pasmo popołudniowe dla kierowców, zniknęła za to publicystyczna audycja "Klub Trójki".

O zmianach w programie radiowa Trójka nie informuje na swojej stronie internetowej. Komunikat w tej sprawie nie pojawił się także w mediach społecznościowych rozgłośni. To zresztą nie pierwszy raz, gdy Program Trzeci Polskiego Radia wprowadza nową ramówkę po cichu, nie informując słuchaczy o zmianach. Tak było choćby na początku października 2021 r., gdy na Twitterze Trójki post z rozpiską programu na poniedziałek wrzucono w niedzielę o godz. 23:02, a na Facebooku o godz. 23:01, czyli na niecałą godzinę przed wejściem w życie nowej ramówki, bo zmiany na antenie obowiązywały wtedy od północy. I tak słuchacze dzień po dniu dowiadywali się, jakich programów będą mogli posłuchać w ciągu następnych 24 godzin. Tym razem na stronie Trójki w zakładce "ramówka" wydaje się, że aktualna jest jedynie rozpiska programowa na jeden dzień do przodu.

Krótsze "Zapraszamy do Trójki" i "Trójka pod księżycem"

W poniedziałek skrócono o godzinę popołudniowe pasmo "Zapraszamy do Trójki". Teraz jest nadawane w godz. 15-18, w związku z czym przesunięto z godz. 18:10 na godz. 17:45 "Trójkowy komentarz dnia". Po godz. 18 wprowadzono za to nowe pasmo "Po drodze z Trójką". Zapowiadano je jeszcze wczesną jesienią 2021 r., ale do tej pory ten plan nie został zrealizowany. Audycja trwa dwie godziny, jej prowadzącym w poniedziałek był Tomasz Miara. Zgodnie z zapowiedzią audycja miała mieć charakter towarzyszący słuchaczom w powrotach z pracy do domu. W tym czasie emitowane są m.in. informacje o aktualnych utrudnieniach na drodze w cyklu "Radionawigator Trójki".

W związku z tym muzyczny cykl "W tonacji Trójki" został przesunięty na godz. 20-22. W planach ramówkowych na ten rok zaprezentowanych radzie programowej Polskiego Radia zapisano, że "Klub Trójki" będzie nadawany godzinę później niż do tej pory, czyli od godz. 22. Tak się jednak nie stało. "Klubu Trójki" nie było w poniedziałek w ramówce. Podobnie będzie we wtorek.

W nocnej ramówce za to skrócono audycję "Trójka pod księżycem". Teraz trwa tylko godzinę. O godz. 3 za to wprowadzono pasmo "W tonacji 3/4", które nie ma prowadzącego. Przez godzinę nadawane są jedynie piosenki.

Trójka z 1,9 proc. słuchalności

Trudno powiedzieć, czy podobnie ramówka Trójki będzie wyglądać w kolejnych dniach. Zapytaliśmy Monikę Kuś, rzeczniczkę Polskiego Radia, m.in. o to, jakie zmiany w programie wprowadzono na wakacje, dlaczego z ramówki zniknął "Klub Trójki" i czy ten program powróci jeszcze na antenę. Odpowiedzi na te pytania rzeczniczka nam nie udzieliła. Napisała za to: - O sposobie realizacji misji w okresie wakacyjnym poinformujemy niebawem.

Według najnowszego badania Radio Track w okresie marzec-maj 2023 r. Trójka miała 1,9 proc. udziałów w rynku słuchalności.

Więcej pieniędzy na wynagrodzenia w Polskim Radiu

W ub.r. przychody Polskiego Radia zmalały o 8 proc. do 315,8 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 19,9 do 55,1 mln zł, bo nadawca tylko nieznacznie ograniczył koszty. Sprzedaż reklam i sponsoringu skurczyła się o prawie 40 proc. W tym roku spółka spodziewa się minimalnego zysku, głównie dzięki wyższej rekompensacie abonamentowej.

Zdecydowaną większość środków Polskiego Radia stanowią wpływy z abonamentu rtv i rekompensaty z budżetu państwa. Według planu biznesowego przekazanego przez nadawcę organom nadzorującym spółkę w ub.r. wyniosły one 252,87 mln zł, wobec 285,87 mln zł rok wcześniej. Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się ze 146,54 do 156,08 mln zł, a na inne świadczenia pracownicze - z 28,06 do 30 mln zł. Więcej kosztowały też emisja, częstotliwości i inne opłaty związane z nadawaniem (wzrost z 50,05 do 50,93 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (z 10,55 do 13,67 mln zł).

Na ten rok Polskie Radio prognozuje dużo wyższe przychody - 402 mln zł. Przede wszystkim zwiększą się przychody z abonamentu i rekompensaty - o jedną trzecią, do 337,86 mln zł, bo rekompensatę dla mediów publicznych podwyższono z 2 do 2,7 mld zł (KRRiT zdecydowała, że do centrali Polskiego Radia trafi 187 mln zł).