Korekta do Rekomendacji T? Nie wyklucza tego Komisja Nadzoru Finansowego

Nadzór finansowy nie wyklucza wprowadzenia korekt w Rekomendacji T po uprzednim dokonaniu analizy jej wpływu na rynek, poinformował zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) Wojciech Kwaśniak.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

„W trzecim kwartale tego roku, a więc dwa lata po wprowadzeniu Rekomendacji T spróbujemy dokonać analizy jej wpływu zarówno na rynek regulowany, jak i nie regulowany. Trzeba się zastanowić, czy nie dokonań jakichś korekt" - powiedział Kwaśniak podczas 119. seminarium BRE-CASE.

Dodał, że zaostrzenie kryteriów przyznawania kredytów konsumpcyjnych przez banki, w wyniku wprowadzenia tej rekomendacji doprowadziło do przejścia części klientów, którym odmówiono kredytu do tzw. „shadow banks".

„Ta rekomendacja została wydana w sytuacji kryzysowej jeśli chodzi o kredyty konsumenckie. Wówczas mieliśmy do czynienia z bankami, które przez nadmiernie rozluźnienie polityki kredytowej zanotowały straty na jednej trzeciej portfela" - zaznaczył Kwaśniak.

Wydana w lipcu, a wprowadzona stopniowo w sierpniu i grudniu 2010 roku Rekomendacja T dotyczy zarządzania i oceny ryzyka związanego z udzielanymi przez banki kredytami, zarówno konsumenckimi, jak i hipotecznymi. KNF uznała, że banki zbyt liberalnie podchodzą do kredytowania klientów, co skutkuje nadmiernym zadłużaniem się Polaków.

Rekomendacja T zakłada m.in., że łączna wysokość wszystkich płaconych przez kredytobiorcę rat kredytów i pożyczek nie może przekraczać 50% dochodów klienta netto. Jeśli jego zarobki są wyższe od przeciętnej, wówczas raty zobowiązań kredytowych mogą zajmować 65% jego dochodów. 

Regulacja nie obejmie oddziałów banków zagranicznych , Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo- Kredytowych, oraz instytucji parabankowych, które nie podlegają nadzorowi KNF.

masz / isb / pr
Autor artykułu:
masz / isb / pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu