SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Koronawirus przeciąży internet i sieci komórkowe? Telekomy rozwiewają obawy. Kłopoty mogą mieć firmy

W związku z zamknięciem przedszkoli, szkół i uczelni wyższych do 25 marca, a także przejściem na pracę zdalną pracowników wielu koncernów i firm, internauci obawiają się o przepustowość sieci. Eksperci uspokajają, że nie powinno być problemów. - Kłopoty mogą mieć pracodawcy z sieciami VPN - mówi Wirtualnemedia.pl Jakub Wątor z Wirtualnej Polski.

Fot. Pixabay Article

W amerykańskich mediach rozgorzała dyskusja nad przeciążeniem sieci komórkowych i domowego internetu z powodu pracy zdalnej, na którą firmy masowo wysyłają swoich pracowników. Jak obliczają analitycy, niemal 42 mln Amerykanów (około 29 proc.) może pracować w domu z powodu obawy przed rozprzestrzenianiem się koronawirusa. W domach pozostaną też dzieci, bo setki szkół w USA zostało zamkniętych. Jak podaje amerykański magazyn "Education Week", do szkoły nie będzie chodziło ponad 850 tys. uczniów.

Zdaniem Rogera Entnera, analityka z Recon Analytics, największymi hamulcowymi przepustowości sieci są popularne usługi wideo i serwisy społecznościowe, takie jak Netflix, YouTube, aplikacja FaceTime i Skype. - Platformy strumieniowe stanowią już 70 proc. całego ruchu sieciowego. W momencie, gdy dodajesz wideokonferencje do wszystkich programów, które oglądają dzieci, ponieważ szkoły są zamknięte, może to być problem, jeśli wszyscy robią to w tym samym czasie - mówi Etrner.

Zapytaliśmy polskie telekomy, dostawców internetu i specjalistów od łączności, czy u nas może dojść do takiej sytuacji. Od poniedziałku do 25 marca wszystkie przedszkola, szkoły i uczelnie w kraju będą zamknięte. Coraz więcej pracowników dużych korporacji pracuje zdalnie, rodzice mogą też wziąć wolne i zostać z dziećmi. Specustawa ws. koronawirusa wprowadziła dodatkowy zasiłek opiekuńczy do 14 dni dla rodziców dzieci do lat 8.  

"Na przepustowość sieci najbardziej wpływa streaming"

Instytut Łączności mówi, że nie ma dokładnych danych o obciążeniach sieci. - Generalnie jest tak, że wieczorami sieć jest obciążona w 70 proc., a w ciągu dnia w 20 proc. Nie sądzę, żeby praca zdalna rodziców i oglądanie programów w komputerze przez dzieci mogło nadmiernie przeciążyć sieć. Ewentualne wideokonferencje związane z pracą też nie są tak obciążające jak oglądanie wideo. No chyba, że jednocześnie wiele osób korzysta z platform streamingowych, bo to najbardziej wpływa na przepustowość - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Jordi Mongay Batalla, wicedyrektor ds. naukowych Instytytu Łączności.

W podobnym tonie wypowiadają się przedstawiciele firm telekomunikacyjnych.

- Zamknięcie szkół i przedszkoli, czy zmiana sposoby pracy na zdalną może zmienić charakter ruchu w sieci i spowodować zwiększone zapotrzebowanie na usługi. Stale monitorujemy działanie sieci i obecnie nie widzimy zagrożenia dla dostępności naszych usług. Nasza sieć jest przygotowana zarówno na zwiększone zapotrzebowanie na usługi głosowe, jak i transmisji danych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Konrad Mróz, kierownik działu komunikacji zewnętrznej T-Mobile. Jak zapewnia specjalista, T-Mobile będzie "stale obserwować jak zmieniają się potrzeby klientów w zakresie usług telekomunikacyjnych i dostosowywać swoje działania do tych potrzeb".

"Sytuacja jest niezwykle dynamiczna"

Play zapewnia, że jej sieć zbudowana jest w oparciu o "najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, które uwzględniają potencjalny zwiększony ruch i obciążenie, bez względu na to, co je wywoła".

- Niezależnie od obecnej sytuacji od wielu lat obserwujemy lawinowo wręcz rosnące zapotrzebowanie na transmisję danych wśród naszych klientów. Analizujemy to na bieżąco i uwzględniamy to przy naszych inwestycjach w rozbudowę i modernizację naszej infrastruktury - mówi nam Ewa Sankowska-Sieniek, kierownik biura prasowego sieci Play.

Jak dodaje przedstawicielka firmy, "obecna sytuacja jest niezwykle dynamiczna, co wypływa również na branżę telekomunikacyjną". - Nieustannie opracowujemy i modyfikujemy scenariusze rozwoju obecnej sytuacji tak, by zapewnić naszym klientom jak najlepszą jakość usług - podkreśla Sankowska-Sieniek.

Plus: Epidemia koronawirusa zmieniła naszą codzienność

Sieć Plus zapewnia, że jest przygotowana na obsłużenie rosnącego w ostatnich dniach ruchu głosowego oraz większej ilości transferowanych danych.

- Epidemia koronawirusa zmieniła naszą codzienność. Praca zdalna, zamknięte szkoły, zalecenia pozostania w domu, to wszystko wpływa na zwiększony ruch w internecie. Dzięki sprawnie działającej infrastrukturze naszej sieci i zastosowaniu w jej budowie nowoczesnych technologii jesteśmy przygotowani na większy ruch użytkowników. Naszym klientom zapewniamy pełną funkcjonalność i jakość działania naszej sieci - tłumaczy Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus.

T‑Mobile: rośnie liczba połączeń i ilość przesyłanych danych

Jak podano w komunikacie prasowym T‑Mobile Polska ma być przygotowana na zwiększone zapotrzebowanie na usługi, zarówno internetowe, jak i głosowe. Liczba połączeń wzrosła w ostatnich dniach średnio o 50 proc., a wykorzystanie danych o 20 proc.

- Decyzja o rozpoczęciu przez wiele firm pracy zdalnej spowodowała znaczący wzrost liczby połączeń – tylko od czwartku, 12 marca, odnotowaliśmy średnio o 50 proc. wyższe zapotrzebowanie na usługi głosowe w sieci T‑Mobile. Zwiększeniu uległ także ruch transmisji danych. W czwartek i piątek w godzinach przedpołudniowych i wczesnopopołudniowych zużycie danych wzrosło średnio o 20 proc.. W weekend również zanotowaliśmy wzrosty, w szczególności w weekendowych godzinach szczytu (ok. godz. 21.00) - podano w komunikacie.

UPC jest przygotowana na zwiększony ruch

Kłopotów z przepustowością nie przewiduje też Orange Polska. - Nie spodziewamy się problemów z obciążeniem sieci, która jest przygotowana na sytuacje związane z większym ruchem - mówi nam Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska.

O przepustowość domowych sieci nie obawia się też UPC. - Wraz z rosnącą liczbą osób pozostających w domu, nasze usługi zapewniają im możliwość pracy zdalnej, kontaktu z otoczeniem i rozrywkę. Nasza sieć jest odpowiednio przygotowana i skalibrowana, by sprostać wyzwaniom związanym ze zwiększonym ruchem, a także na bieżąco testowana, by zapewnić naszym klientom niezawodny dostęp do naszych usług - zapewnia Michał Fura, rzecznik prasowy UPC, która jest dostawcą szerokopasmowego dostępu do internetu dla klientów biznesowych i indywidualnych.

Jakub Wątor, redaktor naczelny obszaru Technologie w Wirtualnej Polsce, uważa, że przeciążenie sieci w obecnej sytuacji jest mało prawdopodobne. - Przepustowość sieci jest na tyle duża, że raczej zmieszczą się tam wszyscy chętni. Jeśli chodzi o wi-fi, to tu też nie powinno być problemu. Routery domowe pozwalają łączyć się wielu osobom, a z drugiej strony, co to znaczy wiele osób w jednym domu? Pięć, sześć osób? Taką liczbę połączeń router spokojnie udźwignie - mówi nam dziennikarz.

Firmy zwiększają przepustowość VPN-ów

Wątor zwraca jednak uwagę na inny problem. - Problemem dla firm mogą być natomiast VPN-y, czyli wirtualne sieci prywatne, poprzez które pracownicy zdalni łączą się z systemami swoich firm. VPN-y zapewniają z jednej strony dostęp do firmowych danych, a z drugiej bezpieczeństwo, bo oparte są na prywatnym, tunelowym przesyłaniu danych, które w takim wypadku są nie do odczytania przez osoby postronne - wyjaśnia szef działu Technologie w WP.pl.

- Podejrzewam, że zdecydowana większość firm nie brała pod uwagę scenariusza, w którym wszyscy pracują zdalnie i korzystają z firmowego VPN-a. Firmowe VPN-y nie są gotowe na to, że nagle zamiast 10 proc. pracowników, będzie z nich korzystać 100 proc. W takim wypadku sieć się zapcha, ludzie nie będą mogli się połączyć z firmowymi systemami i pracować - mówi nam Jakub Wątor. - Dlatego podejrzewam, że w wielu firmach pracownicy IT mają teraz mnóstwo roboty. Każda godzina to dla nich walka o udrożnienie firmowych VPN-ów i zwiększenie ich przepustowości tak, by nie było zastojów w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa - dodaje dziennikarz.

Podobne obawy mają amerykańscy eksperci ds. sieci internetowych. Podkreślają, że zazwyczaj pojemność sieci firmowych przygotowana jest na niewielką liczbę pracowników zdalnych i zmiana na dużą skalę może spowodować problemy, a zwiększenie przepustowości VPN-a może zająć kilka dni, a nawet tygodni.

W piątek w Polsce potwierdzono 68 przypadków zakażenia koronawirusem. Jedna osoba, która przebywała w szpitalu w Poznaniu, zmarła.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Koronawirus przeciąży internet i sieci komórkowe? Telekomy rozwiewają obawy. Kłopoty mogą mieć firmy

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
YT
jutubery się obłowią na ruchu w sieci i wysokim kursie dolara
5 0
odpowiedź
User
R1
Orange Polska dzisiaj znowu pobiło rekord swojej bezczelności odcinając mnie od internetu. Na czacie z "opiekunką" okazało się, że prędkość 0 MBps jest "zmniejszoną prędkością", ale tylko w godzinach 7 - 23. Oczywiście ZERO jest prędkością, z fizyki miałem piątkę nawet na studiach, dziękuję za przypomnienie. Zostałem zakwalifikowany jako heavy user - taki bezczelny typ co prowadzi działalność gospodarczą i płaci za internet LTE biznesowy bez ograniczeń a później z niego korzysta! (Nosz...)

Nagle mnie olśniło! Korelacja!

Tak właśnie rozdaje się 10GB na cele propagandowe karząc klienta biznesowego, żeby była propaganda jak to masom rozdają w tych trudnych czasach. No i odpowiadając na ostatnie pytania na czacie - co możemy jeszcze zrobić - zachować się honorowo i wycofać się z działalności, zamknąć firmę.
6 1
odpowiedź
User
Internet
Nie ma wątpliwości, że nie byli przygotowani, słowa są tanie, infrastruktura znacznie droższa.

Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from T-mobile Polska (188.146.104.189)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by NETIA S.A. (Warsaw) [1.96 km]: 71.57 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 0.89 Mbit/s
Testing upload speed................................................................................................
Upload: 1.83 Mbit/s
3 1
odpowiedź
User
Internet
Nie ma wątpliwości, że nie byli przygotowani, słowa są tanie, infrastruktura znacznie droższa.

Retrieving speedtest.net configuration...
Testing from T-mobile Polska (188.146.104.189)...
Retrieving speedtest.net server list...
Selecting best server based on ping...
Hosted by NETIA S.A. (Warsaw) [1.96 km]: 71.57 ms
Testing download speed................................................................................
Download: 0.89 Mbit/s
Testing upload speed................................................................................................
Upload: 1.83 Mbit/s
2 1
odpowiedź
User
majkk
wy to zawsze macie problem, ale to w sumie zależy od lokalizacji i ilu użytkowników podłaczonych jest do danego nadajnika
4 0
odpowiedź