SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Lech Poznań na czele rankingu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu"

Lech Poznań został zwycięzcą rankingu biznesowego klubów piłkarskich, opublikowanego w siódmej edycji raportu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu", przygotowanego przez firmę doradczą EY i spółkę Ekstraklasa SA.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W 2014 roku 14 z 16 klubów Ekstraklasy zwiększyło swoje przychody w porównaniu do roku 2013. Mimo to nie udało się osiągnąć łącznego poziomu wpływów sprzed roku, kiedy to wyniosły one 459 mln zł. W całym 2014 roku przychody klubów osiągnęły wartość 454 mln zł, a spadek ich wysokości spowodowany był degradacją Zagłębia Lubin, które rokrocznie plasowało się w czołówce klasyfikacji finansowej klubów.

Legia Warszawa pobiła własny rekord sprzed roku jeśli chodzi o wysokość przychodów. Wyniosły one ponad 115 mln zł i są najwyższymi przychodami jednego polskiego klubu w historii.

Po raz pierwszy w historii raportu klub o najniższych przychodach przekroczył granicę 10 mln zł wpływów (Górnik Łęczna z blisko 11 mln zł).

Mimo kolejnego rekordu, Legia nie zdołała wygrać klasyfikacji finansowej rankingu. Zwycięzcą został piłkarski Mistrz Polski, Lech Poznań. Miał on co prawda przychody prawie o połowę niższe od warszawian (65,5 mln zł), ale były one najbardziej zdywersyfikowane w lidze. Klub z Poznania wykazał też lepszą płynność finansową i niższe zadłużenie od Legii.

Trzecie miejsce w klasyfikacji finansowej rankingu biznesowego zajęła, tak jak rok wcześniej, Cracovia, która wyróżniła się najniższym poziomem zadłużenia w lidze oraz drugim najbardziej korzystnym wskaźnikiem płynności finansowej (po Podbeskidziu Bielsko-Biała). Czwartą siłą finansową Ekstraklasy jest Lechia Gdańsk, która odnotowała trzecie najwyższe przychody w lidze (ponad 40 mln zł).

Sytuacja finansowa klubów Ekstraklasy w 2014 roku, w porównaniu do roku 2013, uległa poprawie. Prawie wszystkie (za wyjątkiem Śląska Wrocław i Górnika Zabrze) zwiększyły swoje przychody. 7 klubów osiągnęło zysk (rok wcześniej 3), a łączna strata wszystkich spółek wyniosła 42 mln zł. Po raz drugi z rzędu strata nie przekroczyła 100 mln zł i w porównaniu do roku 2013 zmniejszyła się o ok. 6 mln zł.

Legia Warszawa umocniła pozycję najsilniejszej marketingowo marki w Polsce, wygrywając w trzech na cztery kategorie w klasyfikacji: średniej oglądalności meczów na platformie nc+, wartości sprzedanych gadżetów klubowych oraz ekwiwalentu reklamowego (czyli umownej wartości, jaką przedstawia koszulka meczowa klubu dla sponsorów). Jedyna kategoria, w której warszawianie musieli uznać wyższość innych klubów to frekwencja na stadionie. Pierwsze miejsce z najwyższą średnią liczbą widzów na trybunach zajął Lech (20 261), a druga była Lechia (16 608), przed Legią (16 596).

W całej klasyfikacji marketingowo-medialnej trzecie miejsce zajęła Wisła Kraków, której mecze były trzecimi najchętniej oglądanymi przez kibiców w nc+. Krakowski klub był też trzeci pod względem wartości sprzedanych gadżetów klubowych (za Legią i Lechem) oraz czwarty w kategorii frekwencji na stadionie (12 159).

Jednym z największych wygranych klasyfikacji marketingowo-medialnej jest Jagiellonia Białystok, która zajęła miejsce piąte (rok wcześniej była dwunasta). Stało się tak głównie dzięki najwyższemu w lidze wzrostowi frekwencji na stadionie. Otwarty w całości w listopadzie 2014 roku Stadion Miejski w Białymstoku dał klubowi 123-proc. wzrost liczby dopingujących klub na żywo kibiców (o ponad 5900 osób, do 10 755). Znaczący wzrost frekwencji odnotowała także Lechia  – o 28 proc. sezon do sezonu, co dało ponad 3500 więcej kibiców na mecz.

Ponieważ mistrz i wicemistrz kraju triumfowali w kategoriach finansowej i marketingowo-medialnej (w rankingu biznesowym te kategorie mają równe wagi – po 40 proc.), decydująca o pierwszym miejscu w rankingu biznesowym okazała się klasyfikacja efektywności sportowej. Tu Lech dostał maksymalną liczbę punktów za zwycięstwo w Ekstraklasie. Oba kluby zajęły pierwsze miejsce ex aequo w kategorii liczby kadrowiczów (po sześciu w Lechu i Legii).

Legia, by wygrać z Lechem klasyfikację efektywnościową i tym samym cały ranking, musiała zdystansować rywala w liczbie piłkarzy poniżej 21. roku życia, którzy grali w rozgrywkach Ekstraklasy. Takich zawodników w szeregach Lecha było dziesięciu w sezonie 2014/2015, w Legii natomiast dziewięciu (najwięcej młodzieżowców, bo dwunastu, wystawiła do gry Lechia). Tym samym Lech wyprzedził Legię w rankingu biznesowym o jednego zawodnika urodzonego po 1 stycznia 1993 roku.

W tegorocznej, siódmej edycji raportu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu", przygotowanego przez firmę doradczą EY i spółkę Ekstraklasa SA, wzięto pod uwagę dane szesnastu klubów, które w sezonie 2014/2015 rywalizowały o tytuł mistrza Polski w ramach rozgrywek Ekstraklasy.

Zestawienie opracowano na podstawie jedenastu kryteriów zgrupowanych w trzech obszarach: finansowym, marketingowo-medialnym oraz efektywności sportowej. Każdemu przyznane zostały określone wagi - odpowiednio 40%, 40% i 20%. Punktacja w ramach każdego kryterium polegała na przyznaniu szesnastu punktów najlepszej drużynie w danej kategorii, podczas gdy najsłabszej przyznawano jeden punkt. Zwycięzców poszczególnych obszarów punktowano w podobny sposób, jak w ramach każdego z kryteriów. To znaczy, że najlepszy klub w danym obszarze otrzymywał szesnaście punktów, natomiast każdy kolejny klub otrzymywał o jeden punkt mniej. W przypadku równej liczby punktów w rankingu, o kolejności decydowała wyższa średnia punktów zdobytych w poszczególnych obszarach.

Do opracowania części finansowej rankingu wykorzystano sprawozdania finansowe szesnastu klubów. Za okres analizy przyjęto rok kalendarzowy, od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 roku, co pokrywa się z okresem sprawozdawczym dla większości drużyn. W przypadku, gdy klub przyjmuje za rok obrotowy okres od 1 lipca do 30 czerwca roku następnego, analiza została sporządzona na podstawie raportów półrocznych, a zatem od 1 stycznia do 30 czerwca 2014 roku i od 1 lipca do 31 grudnia 2014 roku. Dane finansowe zostały przedstawione przez kluby i nie były weryfikowane przez Ekstraklasę SA ani przez EY. Informacje niezbędne do analizy kryteriów medialności i efektywności sportowej zostały pozyskane w wyniku ankiety przeprowadzonej przez Ekstraklasę SA bądź wykonane przez podmioty trzecie na jej zlecenie.

Dołącz do dyskusji: Lech Poznań na czele rankingu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu"

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl