SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Marek Kęskrawiec odchodzi z Polska Press. „Spodziewałem się, nie pasuję tu ze swymi poglądami”

Publicysta i szef magazynu centralnego Polska Press Marek Kęskrawiec, w przeszłości m.in. redaktor naczelny krakowskiego „Dziennika Polskiego” , po 9 latach pracy odchodzi z wydawnictwa za porozumieniem stron - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. - Nie pasuję do nowej układanki - mówi nam Kęskrawiec.

Marek Kęskrawiec Article

Jak ustaliliśmy, Kęskrawiec odejdzie z Polska Press z końcem czerwca. Pod koniec maja wezwał go nowy redaktor naczelny „Dziennika Polskiego” Wojciech Mucha i poinformował, iż wydawnictwo ma już inny pomysł na magazyn centralny. Zaproponował też Kęskrawcowi odejście z Polska Press za porozumieniem stron, a ten przystał na takie warunki. Kończy więc pracę w wydawnictwie 30 czerwca br.

- Spodziewałem się, że moja współpraca z Polska Press będzie raczej krótsza niż dłuższa. Nie ma tu wielu osób piszących o polityce, a ja ze swoimi poglądami raczej nie pasuję do nowego rozdania - mówi publicysta w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

- Uczciwie przyznaję, że nowy naczelny nie czynił żadnych nacisków, szanował moje poglądy i przez ostatnie tygodnie mogłem publikować swoje artykuły i felietony bez żadnych ingerencji. Zresztą nie wyobrażałem sobie i nie wyobrażam, bym mógł naginać poglądy na życzenie szefów. Odchodzę, bonie pasuję do nowej układanki - podsumowuje.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wojciech Mucha szefuje „Gazecie Krakowskiej” i „Dziennikowi Polskiemu” od 1 maja br. Zastąpił Jerzego Sułowskiego, który także odchodzi za porozumieniem stron. 

Kęskrawiec w Polska Press przez 9 lat

Marek Kęskrawiec dołączył do Polska Press Grupy w 2012 roku, po odejściu z tygodnika „Newsweek Polska” i okresie współpracy z „Tygodnikiem Powszechnym”. W lutym 2012 roku został redaktorem naczelnym wydawanego w Krakowie „Dziennika Polskiego”.  Tę funkcję pełnił do kwietnia 2019 roku. Wówczas zastąpił go na stanowisku Jerzy Sułowski; Kęskrawiec został natomiast szefem tzw. magazynu centralnego – cotygodniowego zestawu tekstów reportażowo-publicystycznych, którymi zasilają swoje piątkowe wydania wszystkie dzienniki Polska Press. Był też w dalszym ciągu publicystą „Dziennika Polskiego” i „Polski The Times”.

Kęskrawiec karierę dziennikarską rozpoczynał w 1989 roku w toruńskim tygodniku „Wolne Słowo”. Później pracował w „Nowościach”, „Czasie Krakowskim” i „Super Expressie”. W latach 2004-2006 był wiceszefem działu reportażu w krakowskiej redakcji TVN, współproducentem programów „Superwizjer” i „Uwaga!”. W latach 2001-2004 oraz 2006 - 2010, pracował w tygodniku „Newsweek Polska”.

Od początku czerwca nowych redaktorów naczelnych ma kilka innych tytułów Polska Press. Szefem „Dziennika Łódzkiego” i „Expressu Ilustrowanego” został Mirosław Malinowski. Zastąpił na stanowisku Marcina Kowalczyka, który odchodzi z wydawnictwa.

Z kolei redaktorem naczelnym „Gazety Wrocławskiej" została Alicja Giedroyć-Skiba. Obecny naczelny Arkadiusz Franas rozstaje się z firmą za porozumieniem stron.  W „Głosie Wielkopolskim" nowym naczelnym jest Wojciech Wybranowski w miejsce Adama Pawłowskiego. Również z początkiem miesiąca redaktorem naczelnym „Gazety Lubuskiej" został Janusz Życzkowski, dotychczasowy wicenaczelny Polskiego Radia Zachód. Zastąpił na stanowisku Szymona Kozicę, który zostaje w redakcji.

Zmienił się cały zarząd Polska Press

Na początku lutego bezwarunkową zgodę na kupno Polska Press przez Orlen od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau wydał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Transakcja została sfinalizowana na początku marca.

Równocześnie ze stanowiska prezesa Polska Press zrezygnowała Dorota Stanek, która zarządzała firmą od 2004 roku, a pracowała w niej od 1996 roku. Z radą nadzorczą wydawnictwa pożegnały się trzy osoby z rodziny Diekmannów, właścicieli Verlagsgruppe Passau.

PKN Orlen powołał nowy skład rady nadzorczej wydawnictwa: przewodniczącym rady został Tomasz Jakubiak z PGE Ventures, a pozostałymi członkami Marcin Dec (prezes agencji mediowej Sigma Bis należącej do Orlenu i PZU) oraz Marcin Jankowski i Magdalena Skowyrska z Orlenu.

W połowie kwietnia Marcin Dec został mianowany na prezesa Polska Press, zaznaczono, że będzie pełnił tę funkcję do czasu ukształtowania się nowego składu zarządu. W połowie maja na prezesa wydawnictwa został wybrany Tomasz Przybek, kandydatom dano tylko cztery dni na przesyłanie aplikacji.

Przy kupnie przez Orlen wartość przedsiębiorstwa Polska Press została oszacowana na 131 mln zł, ponadto kupujący przejął nadwyżkę środków pieniężnych wydawnictwa wynoszącą 79 mln zł netto.

Sąd na wniosek RPO wstrzymał zgodę na kupno Polska Press

W kwietniu Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (wydział Sądu Okręgowego w Warszawie) wstrzymał bezwarunkową zgodę prezesa UOKiK na kupno wydawnictwa Polska Press przez PKN Orlen. Poinformowało o tym w poniedziałek biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, który skierował do sądu taki wniosek.

Sąd w oświadczeniu opublikowanym we wtorek potwierdził, że wydał taką decyzję. - Powyższe postanowienie jest niezaskarżalne - zaznaczył. Przywołał przepis Kodeksu postępowania cywilnego mówiący, że "w przypadku wniesienia odwołania od decyzji Prezesa Urzędu, sąd ochrony konkurencji i konsumentów może na wniosek strony, która wniosła odwołanie, wstrzymać wykonanie decyzji do czasu rozstrzygnięcia sprawy".

- Nieuwzględnienie wniosku RPO mogłoby doprowadzić do wykonania przez PKN Orlen decyzji nieostatecznej, bo zaskarżonej przez uprawniony do tego organ, co zasadniczo nie powinno mieć miejsca w demokratycznym państwie prawa, która w toku kontroli sądowej może zostać zakwestionowana, a która w razie jej wykonania potencjalne może wywrzeć niekorzystne skutki dla konkurencji - napisała w uzasadnieniu postanowienia zamieszczonego na stronie RPO sędzia Małgorzata Perdion-Kalicka.

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, uwzględniając wniosek RPO o wstrzymanie zgody prezesa UOKiK na przejęcie Polska Press przez Orlen, nie odnosił się do merytorycznych zagadnień, a możliwe, że nie zapoznał się ze stanowiskiem UOKiK i aktami sprawy.

Szef Orlenu Daniel Obajtek szybko zapewnił, że „nie ma żadnych podstaw prawnych do ograniczania PKN Orlen w wykonywaniu praw z nabytych udziałów”. - Transakcja zakupu Polska Press została przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, po uzyskaniu ostatecznej decyzji Prezesa UOKiK. PKN Orlen wykorzysta wszystkie dostępne środki w celu ochrony swoich praw - podkreślił Obajtek

Polska Press wydaje 20 dzienników regionalnych

W portfolio prasowym Polska Press Grupy jest ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”), a także prawie 150 tygodników lokalnych (m.in. „Nasza Historia”, „Moto Salon”, „Moto Salon Classic”, „Strefa Biznesu”, „Strefa Agro”) oraz bezpłatna gazeta „Naszemiasto.pl”.

Firma wydaje też ok. 500 serwisów internetowych, głównie Naszemiasto.pl i portale poszczególnych tytułów prasowych.

Grupa kapitałowa Polska Press w 2019 r. zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., z reklam - o 4,9 proc., a liczba pracowników wynosiła 2 126.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Marek Kęskrawiec odchodzi z Polska Press. „Spodziewałem się, nie pasuję tu ze swymi poglądami”

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Maciek
Tak, tak twoje poglądy są zbieżne z dotychczasowym właścicielem co oczywiste
odpowiedź
User
Lusia
Całe życie u Niemca i u Szweda to i poglądy ukształtowane...
odpowiedź
User
Marioo
Akurat Kęskrawiec ma poglądy, których nie da się zamknąć w żadnej bańce, po prostu pisze, co myśli.
odpowiedź