SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Trójmiasto, Kraków i Wrocław najatrakcyjniejsze dla polskiego turysty

W Polsce za najatrakcyjniejsze turystycznie miejsce uznawane jest Trójmiasto, które przyciąga ofertą atrakcji dla dzieci oraz imprez. Podium uzupełniają Kraków i Wrocław, a do pierwszej piątki wszedł Toruń, pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia.

Article

31 proc. Polaków odwiedza w celach turystycznych polskie miasta średnio raz na pół roku. Rodacy w takich wycieczkach cenią najbardziej odkrywanie nowych rzeczy (44 proc.), poznawanie nowych miejsc (28 proc.) oraz pragnienie spokoju (25 proc.). Po 23 proc. respondentów wskazało chęć poznania miejsc zabytkowych oraz potrzebę spędzenia czasu z dziećmi. Najmniej badanych (11 proc.) turystykę krajową uprawia ze względu na ciekawą ofertę kulturalną - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.

Na czele Trójmiasto

Dziesiątkę najatrakcyjniejszych turystycznie polskich miejsc otwiera Trójmiasto (Gdańsk, Sopot, Gdynia), które wyprzedza Kraków i Wrocław. W pierwszej dziesiątce, spośród badanych dwunastu miast, nie zmieściły się Lublin i Białystok. Dalej uplasowały się Warszawa i Toruń. Drugą część rankingu tworzą Poznań, Szczecin, Katowice, Bydgoszcz i Łódź.

- Miejska turystyka weekendowa w Polsce się rozwija. Polacy stają się bardziej mobilni i chętniej niż jeszcze kilkanaście lat temu ruszają w Polskę, w tym do polskich miast, które z kolei mogą im zaproponować coraz szerszą ofertę w zakresie atrakcji, gastronomii czy zaplecza hotelowego. Z naszego badania wynika jednak, że nie wszystkie większe miasta są postrzegane jako atrakcyjne turystycznie. Takim przykładem jest Łódź - miasto bardzo ciekawe, które turystom ma bardzo wiele do zaoferowania, ale jednak ciągle postrzegane jako nieatrakcyjne turystycznie. Z pewnością pewne przeświadczenia i wyobrażenia z przeszłości o poszczególnych miastach, głęboko zakorzenione w przeszłości, mogą być istotną przeszkodą w budowaniu wizerunku miasta jako miejsca wartego odwiedzenia - komentuje dr Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu z ARC Rynek i Opinia.

Co oferują polskie miasta rodzimym turystom?

Badacze przyjrzeli się także, jak polskie miasta są postrzegane przez rodzimych turystów pod różnymi względami. I tak, pod kątem atrakcyjność zabytków góruje Kraków, Wrocław i Trójmiasto, a stawkę zamyka Bydgoszcz. Poza dziesiątką znalazły się Łódź i Katowice.

Najlepszą ofertą gastronomiczną pochwalić się mogą Kraków, Trójmiasto i Warszawa. Poza rankingiem znalazły się Łódź i Bydgoszcz. Na imprezy Polacy najchętniej wybiorą się do Trójmiasta, Warszawy i Krakowa. Nieciekawe pod tym względem są Łódź i Lublin.

Z najlepszą ofertą atrakcji dla dzieci wychodzą Trójmiasto, Kraków i Wrocław, a najciekawsze muzea zdaniem ankietowanych są w stolicy Małopolski, Warszawie i Wrocławiu.

Warszawa, Wrocław i Trójmiasto są najchętniej odwiedzane ze względu na ciekawą ofertę wydarzeń sportowych. W tym rankingu poza dziesiątką znalazły się Toruń i Bydgoszcz.

Stolica liderem wydatków na promocję

Spośród przebadanych miast, na autopromocję najwięcej wydała w ubiegłym roku Warszawa (23,7 mln zł). Stolica Polski wyprzedza Katowice (20,2 mln zł) oraz Trójmiasto, lidera rankingu atrakcyjności miast (15,5 mln zł). Najmniejszym budżetem promocyjnym dysponował zaś w ubiegłym roku Białystok (2,7 mln zł).

 


*plan
** Łącznie: Gdańsk, Gdynia, Sopot
*** Włączając budżet na The Tall Ship Races
 
Źródło: Informacja na temat budżetu promocyjnego poszczególnych miast pochodzi z raportu: Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów przygotowanego przez PlaceBranding.pl

- Z niniejszego badania wysuwa się generalny wniosek, że wiedza i umiejętności na poziomie działań promocyjnych i marketingowych miast są za małe. Co ciekawe, nie ma między miastami walki o pozycję tego najlepszego. Dlatego w pierwszej kolejności należałoby zdiagnozować, w którym obszarze miasto jest w stanie mocniej zaistnieć. Dopiero wtedy należy wykonać określoną pracę. Jeśli miasto nie ma zbyt wielu zabytków, tak jak np. Szczecin, powinno się skoncentrować na czymś innym, co jest jego mocną stroną. Być może konieczna byłaby inwestycja w odpowiednią infrastrukturę, która wzmocniłaby pozycję miasta w danym obszarze. Jeśli miasta chcą czerpać dochody z turystyki, muszą wykonać jeszcze sporo pracy - komentuje Piotr Lutek, prezes zarządu w Synergii, współautora badań.

Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) we współpracy z Synergią na próbie N=398 osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy odwiedziły jedno z badanych miast w celach turystycznych lub kulturalno-rozrywkowych z co najmniej jednym noclegiem. Rankingi miast zostały ustalone metodą analityczną, w ramach której stworzony został indeks atrakcyjności przez Laboratorium Badań Analitycznych ARC Rynek i Opinia. W ramach badania oceniane były wszystkie miasta w Polsce z liczbą ludności powyżej 200 tysięcy mieszkańców. Badanie zostało zrealizowane na przełomie kwietnia i maja 2018 roku.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Trójmiasto, Kraków i Wrocław najatrakcyjniejsze dla polskiego turysty

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing