SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Najbardziej wartościowe marki świata: Coca-Cola znów na czele, ale Apple coraz bliżej

Interbrand opublikowało tegoroczny raport Best Global Brands 2012, w którym wymienia 100 najbardziej wartościowych marek świata. Liderem wciąż jest Coca-Cola, ale Apple zbliża się do szczytu w błyskawicznym tempie.

Marka Coca-Cola podrożała w porównaniu z ubiegłym rokiem o 8 procent i jest przez Interbrand wyceniana na 77,8 miliarda dolarów. Drugie Apple, dzięki rekordowemu, 129-procentowemu wzrostowi, jest już bardzo blisko szczytu, z marką wartą 76,7 miliarda dolarów. Ostatnie miejsce na podium zajmuje zeszłoroczny wicelider, IBM, wyceniony na 75,5 miliarda dolarów po 8-procentowym wzroście. Czwarte i piąte miejsce zajęły odpowiednio Google i Microsoft, a pierwszą dziesiątkę zamyka Toyota.

Poza bezkonkurencyjnym na tym polu Apple, bardzo duży wzrost zanotowały również dwie inne firmy. O 46 procent, do 18,6 miliarda dolarów, podskoczyła wartość marki Amazon (20 miejsce). 40 procent więcej niż przed rokiem wart jest natomiast dziewiąty na liście Samsung, wyceniony na 32,9 miliarda dolarów.

Na tegorocznej liście znalazło się sześciu debiutantów. Najwyżej, na 34 pozycji, uplasował się Pampers. Należąca do P&G marka warta jest 11,3 miliarda dolarów, a swój wzrost zawdzięcza w dużej mierze umiejętnemu wykorzystaniu mediów społecznościowych. Na 69 miejscu, pomimo licznych wątpliwości i kontrowersji które towarzyszą mu od majowego wejścia na giełdę, znalazł się Facebook. Marka serwisu jest warta 5,4 miliarda dolarów. Na 84 miejscu zadebiutował luksusowy dom mody Prada, wyceniony na 4,3 miliarda. Tuż powyżej 4 miliarda warte są także marki Kia (87) i Ralph Lauren (91). 3,9 miliarda to wartości marki ostatniego debiutanta, MasterCard. Płatniczy gigant plasuje się na 94 miejscu.

Najlepiej radzą sobie marki z kategorii nowych technologii. Dominują zarówno jeśli chodzi o wzrost wartości jak i pod względem pozycji na liście. W pierwszej dziesiątce jest pięć takich marek. Najgorzej natomiast wypadają firmy finansowe, cierpiące zarówno ekonomicznie jak i wizerunkowo od czasu kryzysu. Z 12 obecnych w rankingu, tylko 5 marek z tej kategorii zdołało zwiększyć swoją wartość. Stały wzrost wykazuje natomiast większość marek motoryzacyjnych i luksusowych.

Twórcy raporty oceniali marki pod kątem tego, jak sygnowane nimi produkty radzą sobie na rynku, jak wpływają na wybór konsumenta i jak ważne są dla firm do których należą.

Dołącz do dyskusji: Najbardziej wartościowe marki świata: Coca-Cola znów na czele, ale Apple coraz bliżej

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Filip
Miliardów, panie redaktorze. Miliardów.

Przecinek w amerykańskim zapisie liczbowym nie oznacza ułamka. Stanowi jedynie separator, tak jak u nas kropka. Polecam też myślenie przed publikacją.
odpowiedź
User
ja
apple jest przewartosciowane, marka istnieje dzieki Gatesowi, ktory zrzucil sie kiedys kilkaset milionow na Jobsa, bo cienko przedli...
odpowiedź
User
verax
duży spadek Nintendo, co dziwne przy niedawnej przemierze 3DS i kampanii promocyjnej Wii U , którego premiera w Listopadzie
odpowiedź